מאות רבנים מכל מדינות אירופה ביום שכולו תורה ותפילה לקראת ר"ה. תיעוד

בפני הרבנים נשאו שיעורי תורה הלכה ואגדה יוזם הכינוס נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגר"פ גולדשמידט, נשיא עמית ורבה של אנגליה הרב אפרים מירוויס, ראש ישיבת 'מרכז הרב' הגר"י שפירא וראש בית המדרש 'יחווה דעת' הגר"ד יוסף * הכינוס המרשים נפתח ע"י יו"ר הועדה המתמדת אב"ד לונדון הגר"מ געללי ונחתם בדברי המגיד המפורסם הרב ישראל מאיר שושן ובדברי חיזוק מפי המנהל הרבני וראש ישיבת 'תורת חיים' הגר"מ לבל * בכל מדינות אירופה אישרו השלטונות את פתיחת בתי הכנסת במגבלות הוראות הבריאות בתיאום עם ראשי הקהילות

כארבע מאות וחמישים רבנים אבות בתי דין ודיינים ראשי קהילות והמשמשים בקודש מכל מדינות אירופה השתתפו ביום שכולו תורה הלכה אגדה ותפילה שהתקיימה ע"י 'ועידת רבני אירופה' לקראת ראש השנה הבעל"ט. תחת הכותרת 'מה נדרוש בימים הנוראים' נשאו הרבנים שיעורי הגות ומחשבה לרבנים והדיינים במאות הקהילות. את השיעורים נשאו; יוזם הכינוס נשיא הועידה רב ואב"ד מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט. נשיא עמית ורבה של בריטניה הרב אפרים מירוויס. חבר מועצת חכמי התורה ראש בית המדרש 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף וחבר מועצת הרה"ר ראש ישיבת 'מרכז הרב' הרה"ג רבי יעקב שפירא.

הכינוס המרשים נפתח ע"י יו"ר הועדה המתמדת אב"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי בתפילה לרפואת חולי המגיפה בתוך שאר חולי ישראל ואזכרת נשמות הרבנים שנספו במגיפה, ונחתם בדברי המגיד המפורסם הרב ישראל מאיר שושן ובדברי חיזוק ומעמד מרגש של קבלת עול מלכות שמים מפי המנהל הרבני של 'ועידת רבני אירופה' וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגאון רבי משה לבל.

ובתוך כך, כל מדינות אירופה אישרו את פתיחת בתי הכנסת לתפילות ראש השנה בתיאום עם ראשי הקהילות, תוך הקפדה על הוראות הבריאות שהן עטיית מסכות ובמדינות רבות גם מגבלת כמות מתפללים. קהילות רבות קיבלו על עצמן מגבלות נוספות בהתאם להנחיית הרבנים. 'בפאריס – אומר סגן נשיא הועידה ועוזרו המיוחד של הרה"ר לצרפת הרב משה לוין – כי 'עפ"י הנחיית רבה של צרפת הרב חיים קורסיה יורשו רק המתפללים שיציגו תעודת חיסון להגיע לבתי הכנסת של הקונסיסטואר'.

רבה של וינה הרב ירון אנגלמאיר אמר כי בוינה דורשים השלטונות הצגת תעודת מתחסן או בדיקת קורונה שלילית לבאים להתפלל בבית הכנסת הגדול בעיר; 'יש להירשם מראש ואורחים מתקבלים רק בנסיבות חריגות'. רבה של שטרסבורג הרה"ג רבי אברהם ווייל אמר כי בכל בתי הכנסת ברחבי העיר יתקיימו התפילות כסדרן תוך הקפדה על הוראות הבריאות. רבה של בולגריה הרב יואל יפרח אמר כי שלטונות הבריאות לא הטילו כל מגבלה אולם הנהלת הקהילה החליטה לקיים את התפילות בראש השנה בחצר בית הכנסת הגדול בסופיה.

רבה של פולין הרב מרדכי שודריך אמר כי שלטונות הבריאות של המדינה לא הטילו כל מגבלה מלבד עטיית מסכות בתפילות בבתי הכנסת. רבה של אודסה הרה"ג רבי שלמה בקשט אמר כי 'מבחינת שלטונות אוקראינה אין הנחיות מיוחדות אך אנחנו כמובן נשתדל ככל האפשר לשמור על מרחק ועטיית מסכות והאורחים יציגו תעודות מתחסן או בדיקת קורונה שלילית. מרבית חברי הקהילה הם מחלימים והשאר חוסנו כנדרש'. ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה לא סגרה את שעריה אפילו ליום אחד מאז פרצה מגיפת הקורונה בעולם, בקמפוס הרחב של הישיבה הנמצא באזור של בתי נופש מחוץ לעיר מוסקבה, יקלטו לקראת ראש השנה משפחות רבות מבוגרי הישיבה. ראש הישיבה הגר"מ לבל אמר כי 'אמנם אין תו ירוק רשמי ברוסיה למרות שהקורונה עדיין משתוללת בעוצמה רבה, אבל הנהלת הישיבה החליטה שרק מי שעונה לקריטריון של תו ירוק המקובל בישראל, יוכל להשתתף בתפילות, כמובן לאחר בדיקת קורונה מוסמכת'.

יו"ר רבני גרמניה סגן יו"ר הועדה המתמדת ורבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל אמר כי 'בתיאום עם משרד הבריאות בגרמניה הוחלט לחייב את המתפללים בהצגת 'תו ירוק' ברישום מראש. כך גם נשמור על מגבלת מרחק בין המתפללים וחובת עטיית מסכות. חברי המקהלה שצומצמה חייבים להציג בדיקת קורונה שלילית שנעשתה ביממה לפני החג'. רבה של מינכן הרב שמואל אהרן ברודמן אמר כי במינכן יתקיימו שני מניינים בני 80 איש בשל מגבלת המרחק. הקהילה הטיסה שני חזנים במיוחד מישראל ועל המתפללים להציג בדיקת קורונה שלילית. 'בינתיים אנו משתמשים רק במסכות הרפואיות המיוחדות של ה FFP ואנו ממתינים להנחיות שימוש גם במסכות הרגילות. כך גם נאסר על חברי הקהילה המבקשים לסעוד יחדיו בבית הכנסת כבשנים עברו והאפשרות היחידה היא לקחת הביתה מנות מוכנות. גם במוצאי יום הכיפורים יוגשו לציבור ערכות אישיות לסיום הצום'. הרב הצבאי הראשי של גרמניה ורבה של לייפציג הרב מרדכי באלה יארח בקהילתו בחג חיילים יהודים של צבא גרמניה.

סגן נשיא הועידה ורבה של רומא הרב שמואל די סייני אמר כי בישיבת התיאום עם השלטונות נאמר לו שלא ניתן לחייב יהודים הבאים להתפלל בבתי הכנסת באיטליה להציג 'תו ירוק' בעוד אין דרישה מקבילה מבני דתות אחרים. 'אנחנו החלטנו על חובת עטיית מסכות ושמירת מרחק. בעז"ה נקיים כמה מניינים לתפילות בימי ראש השנה כדי לשמור על מגבלה זו ונצא לרחובה של עיר במקומות ריכוז יהודים כדי לזכותם בתקיעת שופר בחג'. אב"ד אמסטרדם הרה"ג רבי אליעזר וולף אמר כי עפ"י הנחיות שלטונות הבריאות של הולנד חלה מגבלה על כמות מתפללים ויש להכניס לבתי הכנסת רק שני שליש מכמות המקומות ללא הגבלת שירה. 'בשל התנגדות פוליטית הם לא מחייבים הצגת תעודת מתחסן וכן יש רק 'המלצה' לעטות מסיכות'.

עם פתיחתם ושובם של בתי הכנסת ובתי המדרש למרכז החיים היהודיים, תוך שמירה על כללי הזהירות, גיבשה נשיאות 'ועידת רבני אירופה' תכנית רחבה לשיקום קהילות הקודש באירופה שבמרכזה 'קדושת החיים וזיכרון הנספים'. על פי התוכנית ולאור קריאתם של גדולי ישראל מרנן ורבנן שליט"א לחזק את מורא המקדש רבבות יהודים בכשבע מאות קהילות הקודש החברים בועידה למדו הלכות בית הכנסת ובין אדם לחברו תוך דגשים מיוחדים בחיזוק קדושת בית הכנסת.
במקביל הוציאה הועידה לאור שני ספרי שו"ת, מאוסף השאלות והתשובות בענייני הלכה שנשלחו לגדולי ופוסקי ההלכה ובהם הפוסק הגאון רבי אשר ווייס, רבני ודייני אירופה, בעידן המגיפה, ששוגרו ע"י הועידה לכל הרבנים לקראת הימים הנוראים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *