מגזין חג: הכירו את השכונות החרדיות החדשות

אחד הנושאים המרכזיים שמלווים את הציבור החרדי בעשרות השנים האחרונות הוא 'מצוקת הדיור'. שנים רבות שנושא זה מדיר שינה מעיני נציגי הציבור, יוזמות שונות ומשונות הופרחו לחלל העולם,אבל פתרון מעשי אין. נתי רוזנטל בסיקור חגיגי על השכונות החרדיות. חלק א'

 

 

אחד הנושאים המרכזיים שמלווים את הציבור החרדי בעשרות השנים האחרונות הוא 'מצוקת הדיור'.

שנים רבות שנושא זה מדיר שינה מעיני נציגי הציבור,כינוסים נערכו,דיונים התקיימו,יוזמות שונות ומשונות הופרחו לחלל העולם,אבל פתרון מעשי אין.

הציבור החרדי הולך וגדל בקצב מסחרר,אלפי זוגות מתחתנים בכל שנה,ודירות אין.
מתחילת שנות התשעים לא הייתה בניה מאסיבית לציבור החרדי,באותם ימים שווקו הערים אלעד, מודיעין עילית, ביתר עילית, עמנואל ובית שמש.

כיום, בכל מחסן\גג\חניון, בערים המרכזיות תוכלו למצוא זוג שמתגורר, לעיתים מדובר בתת תנאים של ממש.

בחג הסוכות אנחנו יושבים שבעה ימים 'בדירת ארעי',ישנם אנשים שגרים שנים רבות 'בדירת ארעי'.

בלי לדעת מתי תהיה הדירה שלהם מוכנה,ומתי סוף סוף יגיעו אל המנוחה והנחלה.
הם עברו הרבה עד שהם הגיעו לדירה המיוחלת. הדירה שהם שילמו עליה במיטב כספם, הם לקחו משכנתא גדולה, הלוואה עצומה, הכל בשביל להגיע לרגע בו הם יחזיקו את מפתח הבית שלהם.

לא יחידת דיור, לא דירה ישנה וצפופה בשכירות, אלא הבית אליו הם ייחלו שנים כה רבות.

הם סך הכל קרבנות, שבויים בידי בירוקרטיה וסחבת אינסופית, שבויים בידי מאבקים ואינטריגות בין משרדי הממשלה, ראשי הערים, פוליטיקאים ושאר העוסקים בנושא.

הם סך הכל רוצים להגיע הביתה.
על אף כל זאת בעשור האחרון התאכלסו לא מעט זוגות חרדיים בדירות חדשות באיזורים שונים בארץ,

יצאנו באקטואליק לעקוב אחר אותם המקומות.

* * *

 

אחיסמך- יוזמה מבטיחה שיצאה לה לדרכה לפני קצת יותר מעשור,עשר דקות מבני ברק, דירות במחיר שווה לכל נפש.

'על הנייר'-אחיסמך הייתה צריכה להיות לפחות כמו מודיעין עילית,עיר ליטאית מלאת חיים,המאוכלסת באליטה של עולם הישיבות. אברכים מתהלכים ברחובות העיר ומשוחחים בלימוד. היה אמור להיות מחזה נפוץ בשכונה החדשה בפאתי העיר לוד.

היזם העסקן הרב מיכה רוטשילד לרפו"ש השקיע את כל כוחותיו בפרוייקט ההולך ונרקם,בשנת תש"ע נפצע הרב רוטשילד בתאונת דרכים קשה בכביש 1 ומאז הוא שרוי בתרדמת (שמו לתפילה הרב מיכה רפאל בן רייצי),מה שקרה בפועל זה בוקה ומבולקה שנמשכת עד עצם היום הזה,יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה,כל עסקן מעביר את האחריות לחברו,וכך קרוב לעשור שרוכשי הדירות לא נכנסו לדירותיהם,והעיר נותרה קפואה שנים רבות. ראש העיר יאיר רביבו הצר בעבר את צעדי הרוכשים,והערים קשיים רבים בדרך לאיכלוס השכונה בשנת 2014 אמר, "שכניסה של חרדים רבים לעיר, עלולה לפגוע בחוסנה הכלכלי של לוד", פיתוח וקידום העיר לוד, כשאחד הנושאים שנידונו בוועדה היה העיכוב המתמשך בפרויקט הענק שתוכנן להיבנות בשטחי המושב אחיסמך, הסמוך ללוד. ראש העיר יאיר רביבו אמר אז כי לא יחתום על אישור הפרויקט, בטרם תיעשה בדיקה יסודית בנוגע לאופי הסוציו אקונומי של רוכשי הדירות בפרויקט. לאחר מכן שינה רביבו את דעתו וטען בתגובה כי "הח"כים באים לעשות סיבוב פוליטי, את ההצגה שלהם בכנסת, ולא באמת מעניין אותם מה יקרה בלוד" לטענתו הסיבה שלא מקדם את הפרוייקטים היא: כי "כל אוכלוסיה חדשה, לא משנה מי, תקבל שירותים נאותים הדרושים לה במרחב העירוני. לצערי, המצב בעיר לא יאפשר להתמודד עם האתגרים באכלוס הקבוצה החרדית"..בסופו של דבר רביבו חתם בשנים האחרונות על מתן היתרי בנייה למאות יחידות דיור בשכונה,לא מעט בזכות פעילותו של ח"כ יעקב אשר שנרתם באופן אישי לסייע למאות הרוכשים המתוסכלים, הבנייה התקדמה במרץ,והסתיימה בחודשים האחרונים. גם במתן טופס 4 לרוכשים,הערים רביבו קשיים רבים כאשר דחה שוב ושוב את מתן ההיתר המיוחל.

בשבועות האחרונים ניתנו סוף כל סוף היתרים לכמה עשרות משפחות,והם צפויות להתאכלס בשבועות הקרובים, במסגרת שלב האכלוס הראשוני של מאות המשפחות, אמורים לקום ששה גנים, ששה בתי כנסיות, מבנה אחד שיש בו שלושה תלמודי תורה, תשע כתות לכל אחד, ומבנה בית ספר אחד. וכאן מתחיל הסיפור הגדול, ישנה מעשייה ידועה שאומרת שבכל מקום בגלובוס שבו יגור יהודי יהיו שתי בתי כנסיות, מעשייה זו כאילו ונתפרה על הנעשה באחיסמך,האיכלוס עוד טרם החל,אבל מאבקי השליטה בשיאם, קובי רוזנשטיין מנכ"ל מוסדות דרכי יושר הכריז על הקמת חיידר חדש במקום,אבל לא מעט תושבים התאגדו וטענו שהשליטה במוסדות מגיעה להם,ושאיפתם שהמוסדות יישאו אופי פתוח יותר.גם בגיזרת רבני המקום לא שקט,לאחר שמונה הגרש"צ רוזנבלט רב העיר ב"ב לרבה של אחיסמך,הקבוצה שמנגד החליטה למנות את הגר"א ברוידא דיין בביה"ד של הגר"נ קרליץ שיהיה המרא דאתרא במקום,גם קהילת עץ- 'בני תורה' מינתה רב מטעמה לשכונה הרב עופר היימן ת"ח מפורסם מסנהדריה מורחבת ותלמידו מקורבו של הגר"ש אוירבך זצוק"ל,המגוון הגדול של האוכלוסיה במקום מציף לא מעט וויכוחים על אופי השכונה החדשה,ועושה רושם שהענינים לא יירגעו בקרוב,אנחנו מבטיחים לעקוב.

* * *

 

חריש-זה היה בחודש שבט תשע"א,הימים ימי שבתו של שר השיכון אריאל אטיאס במשרד השיכון, 'אחד משלנו' .זה היה נראה קל,כיבוש העיר חריש היה בהישג יד,היזמים ראו בעיני רוחם עיר חרדית משגשגת, לא עוד שכונות ישנות וצפופות, אלא עיר חדשנית בסגנון מתקדם של שנות ה-2000 שכל כולה מיועדת לפתרון מצוקת הדיור החרדית, וכל זה במיקום מצוין -על כביש 6- מרחק נסיעה לא גדול ממרכז הארץ. הממשלה החליטה לייעד את העיר על עשרות אלפי הדירות המתוכננות בה למגזר החרדי,והחלום כמעט וקרם עור וגידים,וכמו תמיד עינם של התושבים החילונים במקום צרה,והם עתרו לבית המשפט,באורח לא מפתיע הורו השופטים לבטל את החלטת הממשלה,ולפתוח את חריש לכלל הציבור, כמנהגנו בקודש ניגשו למכרז כמה וכמה עסקנים צעירים ושאפתנים חלקם כבר החלו לספור את המזומנים,אבל הם התנהלו בניגוד לכל הנהלים והחוקים,הם תיאמו ביניהם את המחירים,וכך רגע אחרי שנסגרו המכרזים 'ועדת המכרזים' פסלה התמודדותם בטענה ל'קרטל מחירים',בכך נגנז החלום וחריש נקברה יחד עם עוד כמה וכמה יוזמות מפוארות,בינתיים המדינה לא בזבזה זמן והבנייה בעיר החלה מהר מאד כאשר מרבית הדירות מיועדות לציבור החילוני והדת"ל, כמה עשרות דירות בודדות נבנו לעמותת 'לעבדך באמת' של הרב אשר זיגדון ואף הוקמה קהילה ספרדית קטנה בעיר.העיר נבנתה בקצב מואץ בתמיכת משרד השיכון ושאר הגורמים הרלוונטיים, בשנתיים האחרונות החל איכלוס העיר, עיר מודרנית ומתקדמת, שנבנתה בצורה חכמה, היזמים הגדירו את העיר הנבנית כ'מודיעין' של איזור השרון, כיום מתגוררים בעיר קרוב לעשרים אלף תושבים ,בעוד עשור צפוי להגיע מס' תושבי העיר למאה אלף. הדירות נותרו ריקות,הציבור החילוני שמורגל בחיים במרכז הארץ התקשה לקבל את הרעיון של מגורים יחסית מרוחקים מלב ההוויה התל אביבית וכך מאות דירות נותרו ריקות,והיזמים היו אובדי עצות, עסקני חסידות תולדות אהרון שחיפשו פתרון אמיתי למצוקה בחסידות פגשו את העיר חריש כמעט במקרה,וגילו מאות דירות שעומדות ריקות,ואת ארנקיהם של היזמים שעומדים ריקים עוד יותר,עסקני החסידות הגיעו להסכמות עקרוניות עם היזמים,כאשר שיטת המימון לקניית הדירות חדשנית למדי,כאשר כמעט ולא נצרך הון עצמי בכדי לקנות דירה,והתשלומים נפרשים על פני כמה שנים בתשלום חודשי,ע"מ לשכנע את החסידים להגיע לגור במקום,אף הציעו בחסידות לתת את כל מוצרי החשמל לבית בחינם לרוכשי הדירות.

נתניהו בחריש

באחת משבתות הקיץ האחרון,הגיעו כמה עשרות מהחסידים לשבת ע"מ להתרשם מהמקום, סערה רבתי קמה בעיר הנבנית,הפגנה של כמה עשרות תושבים חילונים נערכה מול הבנינים בהם השתכנו החסידים, מספר תושבים הגיעו למקום עם רכביהם והפעילו מוזיקה קולנית בניסיון לגרור תגובה – אך ללא הצלחה. החסידים נותרו רגועים והמשיכו בשירת זמירות השבת.

אחד מחסידי תולדות אהרן, אף יצא אל התושבים שהפגינו במקום, והגיש להם קוגל ושתייה, תוך שהוא מספר להם כי בקרוב יגיעו גם חסידי בעלזא וויז'ניץ להתגורר בעיר. ראש המועצה יצחק קשת יצא באופן אישי כנגד היוזמה,ובראיון עמו אמר כי הוא מתנגד להגעת הקבוצה החרדית ה'בדלנית' מתולדות אהרן, בשל הטענה, כי זו עלולה לפגוע במרקם העירוני של חריש המורכבת מדתיים, חילונים ואפילו חרדים – שלדבריו מקבלים כל מה שהם זקוקים לו קשת אף הקצין בדברים חמורים עוד יותר והבהיר כי אם החסידות תחליט להגיע לעיר הרי ש"הם לא יקבלו ממני כראש עיר את השירותים שהם דורשים" ,אך חברות הבנייה שכל רצונם היה להתפטר מהדירות הריקות שברשותם לא נכנעו ללחצים,נכון לעכשיו מתנהלים מגעים בין היזמים לנציגי חסידות תו"א וכבר כעת מתגוררות כמה משפחות מבני החסידות בשכירות במקום,במקביל יוזמה של נציגי 'ועדת הדיור' שמזוהה עם דגל התורה,מייסודם של העסקנים אורי זלזניק ושלום קולדצקי, אשר שמו להם למטרה למצוא פיתרון אמיתי למצוקת הדיור. יצאה לדרך בחודשים האחרונים, 'חריש' עמוק נעשה בכוללים בניסיון להביא אברכים ליטאים למקום,מבחינה גאגורפית מדובר במקום מושלם,פחות משעה נסיעה לבני ברק,שעה ועשר דקות לירושלים, דירות חדשות במחירים שפויים שרק מחכות לרוכשים שיגיעו,מי יודע אולי לאחר עשור,חריש תחזור ותהווה פיתרון למצוקת הדיור החרדית.
* * *

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. חבל שלא כתבתם על הקבוצה שאנשים ידועים שדדו את כספם. 8 שנים משלמים שכירות ולא

    בונים שם. המנהלים גנבו סכומי כסף ענקים שכנראה הם מתעשרים מאד מאד מהריבית שלהם. אין רבנים? אין בתי משפט? מילא אין דיינים וכל אחד מסיבות אישיות שלו למרות שבעניינים של אחרים הם כן מתערבים. אבל גזלנים בתלבושת חרדית מסתובבים בינינו וזה עובר בשקט. לו היה מדובר במנהלים חילוניים כבר היתה קמה זעקה גדולה ומרה אבל כשמדובר ביחסנים (חחח איזה יחסנים מפורסמים) שקטטט

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב