מדאיג: החל מעוד שבועיים 300 אלף איש לא יקבלו יותר דמי אבטלה

בעלי משפחות יוותרו ללא הכנסה מינימלית למחיה

מאות אלפים כבר חזרו מהחל"ת לשוק העבודה, אבל מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר עדיין פסימי ומפנה אצבע מאשימה: "העלינו כל מיני רעיונות כדי לדרבן את החזרה לשוק העבודה, וכדרכו, אגף התקציבים סירב לכולם".

להערכתו של מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור, חזרו כבר כ-300 אלף איש, ולדעתו כבר בסוף אוגוסט נרד מאבטלה של רבע מכוח העבודה למשק לאבטלה של כ-10% בתרחיש האופטימי, כ-400 אלף איש.

לאופטימיות מצד קובעי המדיניות בוודאי לא שותפים אותם מובטלים ששוב נופלים בין הכיסאות: הצעירים שעמדו לרשותם מעט ימי אבטלה והם כבר נגמרו והוארכו רק עד סוף מאי, או אנשים אחרים שהחלו לקבל דמי אבטלה עוד לפני המשבר, דמי האבטלה שלהם עומדים להסתיים ומקומות העבודה אינם פתוחים בפניהם בימים אלה של משבר תעסוקתי.

לפי בדיקת מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, מדובר בכ-293 אלף. בהנחה ש-20% מתוכם יחזרו לעבוד במהלך יוני, בהסתמך על קצב החזרה הנוכחי, ייוותרו 235 אלף דורשי עבודה שלא יהיו זכאים לדמי אבטלה. נתוני השירות התעסוקה מראים תמונה חלקית יותר ומדברים על כ-112 אלף איש שתקופת הזכאות שלהם נגמרה – 60% מתחת מהם לגיל 25, 68% מתחת לגיל 28, 58% הם נשים.

שפיגלר אינו שותף לאופטימיות: "המשק לא נמצא במצב של נחשול של חזרה לשוק העבודה אלא באופן מדורג. כשנפלטו משוק העבודה קרוב למיליון איש, זה היה כמו רעם ביום בהיר. עכשיו עבר כבר חודש וחצי ולא חזרו מיליון אנשים זו עובדה.

"לא יכול להיות שאנשים שנפלטו שלא באשמתם, לא יקבלו מענה. יש לאנשים ילדים, התחייבויות וצרכים בסיסיים. גם ככה דמי האבטלה הם לא מהמשובחים בהשוואה למדינות שאנחנו רוצים להידמות להן בעולם. השר איציק שמולי (שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים) ער לכך ופועל ומנסה יחד עם הביטוח הלאומי להביא פתרונות.

"כמו שיש אנשים שחוזרים לשוק העבודה, יש גם אנשים חדשים שנפלטו מאז ה-19.4. לפי הנתונים שלנו ובקיזוז אלה שהוצאו אחרי תאריך זה, רק 112 אלף אנשים חזרו לשוק העבודה".

אל אלה שימי הזכאות שלהם נסתיימו נוספים כל אותם עובדים בעסקים בתחומים שעדיין לא הוחזרו לפעול, או חזרו לפעול תחת מגבלות שמייתרות את עבודתם: אנשי מקצוע שונים בתחומי האירועים העסקיים והפרטיים, עובדים בענף התעופה ובעלי תפקידים על מגרשי הספורט.

לגבי האחרונים אמר גרדוס בכנסת כי באוצר בודקים בימים אלה אפשרות להאריך גם את הזכאות לדמי אבטלה לדורשי עבודה שנפלטו מענפים במשק שעדיין לא חזרו לפעילות כלכלית מלאה, כגון בידור, תרבות, פנאי והתעופה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *