מדוע הרש"פ מסתירה את נסיבות מותו של ערפאת? // יוני בן מנחם

יותר מעשור וחצי חלף ממותו של יו"ר הרש"פ, יאסר ערפאת, אך הרש"פ מסרבת לפרסם את מסקנות ועדת החקירה בנסיבות מותו • גורמים בפת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס יפרסם בעיתוי הנוח מבחינתו את המסקנות ויגלגל את האחריות לעבר מוחמד דחלאן כדי להנחית עליו "מכת מוות" פוליטית במסגרת קרב הירושה

הפלסטינים ציינו בשבוע שעבר את יום השנה ה-16 למותו של יו"ר הרש"פ לשעבר, יאסר ערפאת, שמת בבית החולים הצבאי הצרפתי "קלאמאר" ב-11 בנובמבר 2004.

בחלוף 16 שנים למותו נותרה סיבת מותו כתעלומה למרות ידיעות שהפיצו רעייתו סוהא ערפאת בכירי הרש"פ מאז יום מותו ועד היום כי הוא הורעל למוות.

באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מנתח יוני בן מנחם כי בית הדין האירופי לזכויות האדם קיבל החלטה לחדש את חקירת נסיבות מותו של יאסר ערפאת, כך הודיעה סוהא ערפאת בראיון מיוחד שהעניקה לערוץ הטלוויזיה “אל-ערביה” ב-5 בספטמבר מביתה במלטה במסגרת המתקפה התקשורתית שלה נגד הרש”פ.

“זה יהיה סיפור גדול ואני אגלה מי הרעיל את יאסר ערפאת. לאחר 3 שנים של חקירה יחדש בית הדין האירופי את החקירה ויזמין מחדש את כל העדים”. “בתי זהווה, שדמו של ערפאת זורם בעורקיה, היא שיזמה את החקירה מלכתחילה", טענה סוהא.

הרש"פ הקימה ועדת חקירה בראשותו של חבר הועדה המרכזית של פת"ח הגנרל תוופיק טיראווי ששימש בזמנו כראש המודיעין הכללי, אך היא מעולם לא פירסמה את תוצאותיה, למרות שהחקירה הסתיימה.

 

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, האשים בעבר את יריבו המר מוחמד דחלאן כי הוא זה שעמד מאחורי "ההתנקשות" בחיי יאסר ערפאת, לפני יותר משנתיים הבטיח מחמוד עבאס לגלות את זהותו של "הרוצח" והגוף שעמד מאחורי ה"התנקשות" בחיי מחמוד עבאס, אך שום דבר לא קרה, הרש"פ ממשיכה להסתיר את תוצאות ועדת החקירה בנושא.

עבדאללה עבדאללה, חבר המועצה המהפכנית של פת"ח אמר ב -10 בנובמבר לסוכנות הידיעות "ערבי 21" כי "מי שעמד בראש הפשע הזה הוא ראש ממשלת הכיבוש אריאל שרון ויתכן שהוא קיבל אור ירוק לכך מהממשל האמריקני".

הוא טען שתיק החקירה בפרשה יישאר פתוח וכי ברור שבעתיד יתגלה מי עמד מאחורי "ההתנקשות" בחייו של יאסר ערפאת. "עד כה אין לנו הוכחות חותכות לגבי מי עמד מאחורי הפשע הזה" טען עבדאללה.

גורמים בכירים בפת"ח גילו כי החקירה של המודיעין הכללי הפלסטיני בראשותו של תוופיק טיראווי הובילה אל רופא השיניים של יאסר ערפאת, החשד היה שהוא החדיר רעל לתוך אחת משיניו של יאסר ערפאת בעת הטיפול בו או שהטמין את הרעל במשחת השיניים שבה השתמש ערפאת כדי לצחצח את שיניו.

כשהגיעו החוקרים אל ביתו של רופא השיניים המתגורר ברמאללה התברר כי הוא מת בנסיבות מסתוריות. בני משפחתו טענו כי הוא מת התקף לב בעת שנהג במכוניתו.

מצרים, ירדן ותוניסיה השתתפו בחקירת נסיבות מותו של ערפאת, הם שלחו חוקרים וצוותים רפואיים כדי לבצע כמה בדיקות, אך התוצאות לא פורסמו מעולם.

על פי גורמים בפת"ח, גם צוות חקירה צרפתי וצוות חקירה שוויצרי הגיעו לרמאללה ופתחו את קברו של יאסר ערפאת ולקחו דגימות משרידי גופתו אך לא הגיעו לשום מסקנות חותכות לגבי הטענות להרעלה.

הדעה הרווחת בקרב קבוצה גדולה של בכירים בפת"ח היא שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מחזיק את הקלפים צמוד לחזהו כדי לפתוח אותם בזמן המתאים מבחינתו, ככל שיסלים קרב הירושה, כדי להטיל את האשמה למותו של יאסר ערפאת על יריבו הפוליטי מוחמד דחלאן.

יאסר ערפאת הייתה דמות מנהיגותית אהובה על הפלסטינים והנחת העבודה של מחמוד עבאס היא כי אם יטיל את האחריות למותו על מוחמד דחלאן ויחשוף את "ההוכחות" שיש ברשותו הוא יגרום נזק פוליטי גדול למוחמד דחלאן ויפגע בפופולאריות שלו.

מוחמד דחלאן מצדו מכחיש כל קשר למותו של יאסר ערפאת ומקורביו טוענים כי מי שהרוויח ממותו של יאסר ערפאת היה מחמוד עבאס אשר ירש אותו בתפקיד.

יאסר ערפאת לא אהב בלשון המעטה את מחמוד עבאס. הוא טען כי מחמוד עבאס מנסה לחתור תחתיו, ביחד עם ראש המודיעין המצרי עומר סולימאן ועם הממשל האמריקני.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *