מדינות אירופה נגד חברות החיסונים – ד"ר דרור מנור

לאחרונה זועמים באיחוד האירופי על עיכוב באספקת החיסונים מחברת התרופות הבריטית-שוודית אסטרהזניקה, אשר נחשבת לאחת החברות המרכזיות שמספקות חיסונים למדינות אירופה. החברה טוענת להגנתה כי העיכוב נוצר בעקבות שדרוג בפס הייצור

ידוע שביבשת אירופה קיים סרבול רב בכל מה שקשור במבצע החיסונים המתנהל במדינות השונות. הדבר רק מגביר עוד ועוד את ממדי התחלואה והתמותה כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה. לאחרונה זועמים באיחוד האירופי על עיכוב באספקת החיסונים מחברת התרופות הבריטית-שוודית אסטרהזניקה, אשר נחשבת לאחת החברות המרכזיות שמספקות חיסונים למדינות אירופה. החברה טוענת להגנתה כי העיכוב נוצר בעקבות שדרוג בפס הייצור.

אין ספק כי המאבק העיקש על החיסונים נגד הנגיף הקטלני מחריף בתקופה האחרונה: לאחר חילופי האשמות בין בריטניה לבין האיחוד האירופי מחריפה המתיחות בין חברת אסטרהזניקה לבין האיחוד האירופי. בתחילת חודש פברואר הודיע האיחוד שהחברה הבריטית-שוודית מסרבת להשתתף בפגישה עם בכירי הארגון בעניין דחיית אספקת החיסונים למדינות האיחוד. בכירי הארגון דורשים הסבר מהחברה על העיכוב, וכן התחייבות של החברה לאספקה סדירה של חיסונים. בכירי האיחוד האירופי אף כועסים על כך שבריטניה קיבלה מלאי גדול של חיסונים מהחברה, להבדיל מהאיחוד.

אולם נדמה כי חברת אסטרהזניקה אינה מתרגשת מהטענות של האיחוד האירופי. בחברה טוענים בתוקף כי כמות החיסונים שסוכם עליה עם האיחוד הייתה בגדר מטרה, ולא התחייבות, וכי העיכוב באספקה נגרם בגלל שדרוג פסי הייצור. מנכ"ל החברה פסקל סוריו אמר לאמצעי התקשורת, כי החוזה של החברה עם האיחוד האירופי אינו מחייב, וכי מדובר בהצהרת כוונות לגבי המאמץ של החברה. כך שהיא אינה יכולה להתחייב שתצליח לספק את כמות החיסונים שנקבעה.

החברה הבריטית-שוודית התחייבה לספק לאיחוד האירופי שמונים מיליון חיסונים עד סוף חודש מארס. אולם לאחרונה היא הודיעה לאיחוד כי תוכל לספק 31 מיליון חיסונים בלבד. המשמעות של העיכוב הזה היא שהאיחוד כנראה לא יוכל לעמוד במטרה החשובה שהציב לעצמו: חיסון מרבית האוכלוסייה המבוגרת במדינות החברות בארגון עד הסתיו. הדבר גרם לאכזבה רבה בקרב בכירי האיחוד האירופי.

בעקבות המחסור החמור בחיסונים איים האיחוד האירופי כי יטיל מגבלות על יצוא חיסוני קורונה מבתי-חרושת שנמצאים במדינות האיחוד. האיום החמור הזה כוון בין היתר לבריטניה, שנמצאת כעת בסכסוך קשה עם האיחוד על רקע מבצע החיסונים. חשוב להדגיש כי הנהגת האיחוד האירופי נתונה ללחצים רבים ולדעת קהל עוינת בעקבות חצי מיליון נפטרים ממגפת הקורונה במדינות האיחוד.

צריך לקוות כי הסכסוך בין האיחוד האירופי לבין חברת אסטרהזניקה תיפתר בקרוב, וכי שני הצדדים יישרו ביניהם את ההדורים. לאור המצב הקשה שנוצר באירופה בעקבות מגפת הקורונה אין מקום לסכסוכים שכאלה. על מנכ"ל החברה ובכיריה לעשות כל מאמץ כדי לספק למדינות החברות באיחוד את שמונים מיליון החיסונים אפילו עד החודשים אפריל או מאי. אולי העיכוב שנוצר אינו כה נורא כמו שחושבים בכירי האיחוד האירופי. חשוב שהאיחוד יישר גם את ההדורים עם בריטניה, כיוון שחשוב שיהיה כמה שיותר שיתוף פעולה בין המדינות השונות לאור התפשטות נגיף הקורונה והמוטציות שלו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *