מה השתבש עם המוטציות? פייזר תחלק מנה שלישית

מדוע מספר החולים הקשים לא יורדים? מומחים מביעים דאגה

פייזר החליטה לייצר מנה שלישית לנגיף במטרה להגביר את הנוגדנים מול המוטציות החדשות. בעוד החולים הקשים לא יורד, במגזר החרדי המוטציה הולכת וצוברת תואצה ונראה כי 80 אחוז מהנדבקים במגזר החרדי נדבקו כתוצאה מהמוטציה.

ע"פ מיטב המודלים לניבוי, מספר הקשים היה אמור להיות היום נמוך בשליש. כעת קיימת אי-ודאות רבה (וריאנט, זמן עד השפעת החיסונים, תחלואה חבויה) יחד עם מצוקה עמוקה במחלקות האישפוז.

נדב איל שמסקר את הקורונה בישראל מתחילת הגל הראשון הביע דאגה, "חיסון הוא הסיכוי הטוב ביותר שלנו. אבל אם יש פה התפשטות של שני זנים מטרידים, ההדבקה עצמה חייבת לרדת. כרגע שיעור המאומתים נותר גבוה. שיעור הקשים החדשים גם. ויש האטה בקצב החיסון. לכן דרושה חשיבה כיצד מורידים הדבקה.

"אנחנו נמצאים בתקופה של חוסר ודאות", אומר פרופ' רן בליצר, ראש קבינט הקורונה ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית הבוקר (ד') באולפן ynet. "לפי כל הציפיות והמודלים, היינו אמורים להיות במקום אחר הבוקר. היינו צריכים לראות ירידה במספר המאומתים במספרים יותר גדולים ממה שאנחנו רואים כעת. היינו צריכים גם להתחיל לראות את הירידה במספר החולים הקשים, ואנחנו לא רואים את המגמה הזו בעוצמה שציפינו לה".

לדבריו, המוטציה הבריטית "שהעדויות שהוא מדבק יותר, הן די חזקות", אומר פרופ' בליצר. "האם הוא גורם גם ליותר תחלואה קשה – זה עדיין נבחן. הבריטים הוציאו הודעה שאכן כך, שהוא יוצר תחלואה יותר קשה, אבל זה עוד לא אומת במקומות אחרים וגם לא בישראל.

"לגבי החולים הקשים, היינו צריכים לראות את ההשפעה של מבצע החיסון, אבל מחצית מהמבוגרים, בני ה-60 פלוס שהתחסנו, נמצאים עדיין בתקופת הביניים: עדיין לא עברו שבעה ימים מאז שקיבלו את החיסון השני, ולכן עוד לא רואים אצלם את מלוא ההשפעה. אנחנו לא צריכים למהר ולהסיק מסקנות לגבי ההשפעה הצפויה של מבצע החיסונים. אני עדיין מאוד אופטימי ומקווה שבשבוע וחצי הקרובים נראה ירידה משמעותית במספר החולים הקשים, וזאת משום שיותר ויותר מבוגרים יעברו לשלב שבו הם מוגנים בזכות החיסון".

"בעוד שבועיים רוב האנשים הפגיעים ביותר במדינה, בני ה-60 פלוס, יהיו שבעה ימים אחרי חיסון שני. אין אף מדינה בעולם שיכולה להגיד את זה. שבועיים מהיום נוכל לראות את ההשפעה של החיסון באופן משמעותי".

על סגירת נתב"ג המאוחרת אמר: "חלק מהסוסים כבר ברחו מהאורווה מזמן. הווריאנט הבריטי והדרום אפריקני כבר כאן. צריך למנוע רכבת אווירית של חולי קורונה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *