מה חשוב לקחת בחשבון כשבוחרים קרן פנסיה לעובדים

במציאות בה העובד אינו מנצל לעתים את הזכות לבחור באיזה חיסכון פנסיוני ירצה לחסוך, ניתנה בידי המעסיק האפשרות לקבוע קרן פנסיה ברירת מחדל, כדי לעמוד בהוראות החוק. אך כיצד בוחרים קרן פנסיה עבור העובדים? ועל מה כדאי לשים דגש? על כך בכתבה הבאה // דסי ניר

כמעסיקים יש לנו לא מעט אחריות כלפי העובדים שלנו: לשלם משכורות בזמן, להעביר את התשלומים הנדרשים למס הכנסה ולביטוח לאומי, לתת את כל הזכויות שמגיעות לעובד בזמן מחלה, מילואים או חופשת לידה ועוד.

רוב המעסיקים אף מציעים לעובד שלל הטבות ופעילויות רווחה ופנאי וימי גיבוש, וחלקם אף מאפשרים פעילות ספורטיבית או התנדבותית על חשבון שעות העבודה, השתלמויות מקצועיות ולעתים גם מספקים משענת לעובד באמצעות הלוואות ותמיכה נוספת בתקופות של מצוקה בבית.

בין אם אתם מציעים מעטפת נרחבת של הטבות סוציאליות לעובד ובין אם אתם מסתפקים בהקפדה על הזכויות הקבועות בחוק, חשוב שתכירו היטב את כל הזכויות הנוגעות להפקדה לחיסכון הפנסיוני של העובד. על פי החוק, המעסיק אחראי להעביר מדי חודש את ההפקדות עבור החיסכון הפנסיוני של העובד לקרן הפנסיה או לכל גוף אחר בהתאם לבחירת העובד ולוודא שההפקדות נקלטו ונרשמו כראוי.

מה עלי לעשות, כמעסיק, אם העובד לא בחר קרן פנסיה?

כל עובד זכאי לכל הפחות להפקדה לחיסכון הפנסיוני שלו מדי חודש בשיעור של 6% מהשכר לתגמולים על חשבון העובד + 6% לתגמולים + 6.5% לפיצויים על חשבון המעביד, בהתאם לצו ההרחבה לפנסיה חובה.

עובד חדש נדרש להודיע לכם בהקדם אם יש לו חיסכון פנסיוני קיים ולאיזו מוצר חיסכון ירצה שתפקידו עבורו מדי חודש. אך במציאות, כולנו נתקלנו בעובדים שמתקשים לעמוד בדרישה זו ונמנעים ממסירת מידע וקבלת החלטה בנושא. לעתים מדובר בחוסר מודעות, בעומס או פשוט בחוסר רצון לעסוק בנושא.

כך או כך, על מנת שתוכלו לעמוד באחריות החוקית שלכם לבצע את ההפקדות בזמן, אתם רשאים לקבוע קרן פנסיה מקיפה אחת או יותר מבין הקרנות שנבחרו להיות קרן פנסיה ברירת מחדל על ידי רשות שוק ההון בהליך תחרותי.

באפשרותכם לערוך בעצמכם הליך דומה לבחירת קרן פנסיה ברירת מחדל לארגונכם, בהתאם לקריטריונים שקבעה רשות שוק ההון. לקרן שנבחרה תעבירו הפקדות עבור העובד, כל עוד לא ביקש להעביר את ההפקדות עבורו לקרן פנסיה אחרת שבחר. העובד יכול לעדכן אתכם בכל עת על בחירת קרן פנסיה שאליה ירצה שתעבירו את ההפקדות עבורו.

מהם הגורמים שעלי להביא בחשבון בעת בחירת קרן פנסיה ברירת מחדל?

כדי להבטיח שזכויות העובדים לא ייפגעו, קבעה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר כללים שעליהם תהיו חייבים להקפיד בעת בחירת קרן פנסיה שתהווה ברירת מחדל לעובדים שלכם. את קרן הפנסיה ברירת המחדל תוכלו לבחור אך ורק במכרז שוויוני בין כל קרנות הפנסיה, בתנאי שאין לכם כל קשר עסקי עם קרן פנסיה כלשהי או עם גוף אחר הקשור אליה, כמו סוכנות ביטוח בבעלותה או חברת הביטוח השולטת בקרן למשל. את כל ההצעות שתקבלו במכרז זה, תידרשו לדרג בהתאם לשלושה קריטריונים:

  1. מדד איכות השירות של קרן הפנסיה, המבוסס על נתוני רשות שוק ההון המפורסמים באתר האינטרנט.
  2. התשואה המצטברת שהשיגה קרן הפנסיה במסלול ההשקעות ברירת המחדל בחמש השנים האחרונות – כפי שהיא מפורסמת באתר פנסיה-נט של רשות שוק ההון.
  3. דמי הניהול שמציעה כל קרן לעובדים שלכם, בשקלול דמי הניהול מהחיסכון הצבור ודמי הניהול מההפקדות החודשיות, בהתאם לחישוב שקובעות הוראות רשות שוק ההון. קריטריון זה יקבל את המשקל הגבוה ביותר בדירוג ההצעות, ולא פחות ממשקל של 50% מסך הדירוג.

בנוסף זכרו כי תידרשו לחזור על כל התהליך לפחות אחת לחמש שנים. גם אם בחרתם בעבר קרן פנסיה ברירת מחדל אחרת בהליך שונה, תהיו חייבים לבחור קרן פנסיה ברירת מחדל חדשה בהתאם להוראות אלה עד סוף חודש מרץ 2019.

נשמע מורכב – כיצד קרנות הפנסיה הנבחרות של משרד האוצר יכולות להקל עלי?

אם אין ראש למילים ארוכות, ואתם רוצים לדאוג לעובדים שלכם ולבצע את תפקידכם באופן הטוב ביותר, תוכלו להיעזר בקרנות הפנסיה שבחרה רשות שוק ההון עבורכם. הרשות קיימה מכרז תחרותי שבו נבחרו ארבע קרנות נבחרות שיוכלו לשמש אתכם כקרן פנסיה ברירת מחדל עבור העובדים שלכם. קרנות אלה מציעות הטבות לעובדים בדמי הניהול ובהליך ההצטרפות למשך 10 שנים. כל מה שעליכם לעשות הוא להעביר את פרטי העובדים שלא בחרו קרן פנסיה בעצמם לאחת מהקרנות הנבחרות ללא צורך בטופסי הצטרפות ולבצע הפקדות כפי שינחו אתכם.

הקרנות הנבחרות מאפשרות לכם למלא את החובה החוקית שלכם לדאוג להפקדות לקרן הפנסיה של העובדים גם במצב שהעובדים עצמם נמנעו מהבחירה. הקפדה על הפקדה במועד מדי חודש תמנע מכם את הצורך להתעסק בתביעות מיותרות ותבטיח את העתיד של העובדים שלכם. גם עובדים אחרים רשאים לבקש להצטרף לקרן הנבחרת. צירוף עובד לקרן הנבחרת אינו מחייב אתכם בעמלת תפעול כלשהי ותוכלו ליהנות מליווי וסיוע של מוקד השירות למעסיקים בקרן הפנסיה שבחרתם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *