מודיעין עילית: האם נגדע דו הקיום המפתיע בין הערבים לחרדים?

בעקבות הפרשיות השבוע שעוררו סערה רבתי בישראל, וצצו במודיעין עלית, תושבים חרדים רבים, המשתמשים בשירותי השכנים מדיר קדיס, שואלים את עצמם: האם הגיע העת להפסיק את הקשר? ואולי הכל עלילה? חברי מועצת העיר ותושבים – מדברים

הכפר דיר קדיס בנפת רמאללה, ממוקם מרחק של 5 דקות הליכה ממודיעין עילית. העיר שעלתה השבוע שוב ושוב לראש הכותרות בשל סדרה של פרשיות חמורות שטלטלו את הציבור הישראלי.

בכניסה לעיר ניתן לראות את קו האופק החולש על נתב"ג והסביבה. בשעות מסוימות בהן הראות ברורה יותר, אף ניתן לחזות בשקף של הים, שנפרס כמו שטיח למרגלות גוש דן.

בשבוע שעבר הופץ בכל התקשורת תיעוד, בו נראים כמה חרדים ממודיעין עלית חוגגים בחתונה לבנו של ראש מועצת דיר קדיס, לצד תושבי הכפר הערבי.

התיעוד הפך לשיחת היום – ואף הביא להכרזת הפת"ח על הדחתו של ראש הכפר – אבל לא להרבה זמן. יומיים אחרי, התפוצצה בקול רעש גדול הפרשה החמורה שבה נחשד הפועל הערבי מוחמד קטוסה, בפגיעה בילדה בת ה-7 תושבת העיר החרדית. כתב האישום טלטל מדינה שלימה, אך כבר בבוקר החלו עסקנים שמעורים במה שנעשה בעיר החרדית לגונן על הפלסטיני ולטעון כי יש סתירות רבות בתיק החקירה וכי "ההר יוליד עכבר". עד עתה לא ברור האם באמת הוא האשם, או שמא למישהו אחר היה אינטרס להפיל עליו את האשמה למעשה שלא עשה.

בנותיו של כותב השורות לומדות במוסד החינוכי בעיר בה עובד קטוסה כפועל ניקיון. כשהראיתי לבנותיי את תמונתו של קטוסה, הן ישר זיהו אותו. הסברתי להן במה הוא חשוד (פחות או יותר)  אך הן טענו כי החשוד כבר עובד מזה 6 שנים בעיר והן רואות בו כאדם נורמטיבי לחלוטין.

ואכן, בבתי הספר בעיר ניכר במהלך השבוע האחרון מחסור חמור בפועלי ניקיון, לאחר שקטוסה נעצר – וחבריו החשודים במקרה, נעלמו כלא היו.

פועלים בעיר- צילום: 'אקטואליק'

*

למרות התקפי הזעם של הגולשים ברשתות החברתיות והקריאה לנקמה בעקבות כתב האישום החמור, דווקא בעיר החרדית שרוב תושביה נחשבים ימנים החלו לצוף סימני השאלה. רבים גוננו על הפועל ורצו שהצדק יצא לאור. "עדיף שאותו אחד יסתובב חופשי בעיר?" תהו התושבים.

שמוליק, מפקח בנייה בעיר החרדית, עובד עם פועלים מהכפר הערבי הסמוך, ואלה סיפרו לו שהם מכירים את מוחמד, ותיארו אותו כאדם חביב. "ביום שזה התפרסם, התקשר אלי הקבלן שאני עובד אתו כולו זועם, והתחיל לקלל את מוחמד. הפועלים היו בהלם. שאלתי את הקבלן: אם מוחמד עצמו הוא יספר לך במסגד שהוא עשה את זה לילדה, מה תעשו לו? "נשבור לו את העצמות". השיב הקבלן, והפועלים הסכימו, זועמים גם הם".

יממה לאחר מכן כשהחלו התהיות לצוץ, הם כבר נרגעו.

חוקרי המשטרה פעלו במהלך השבוע האחרון וניסו לאתר ממצאים בזירה. אחד האברכים בעיר שקטוסה עבד אצלו כקבלן שיפוצים, מספר ל'אקטואליק': "השוטרים הפכו לי את הבית. חקרו אותו כמה שעות וניסו לתהות על קנקנו של קטוסה. אמרתי להם שהוא בן אדם חביב, ולא נראה לי חריג בנוף".

גורם בעיר אף טוען שארגוני ימין, שייצגו את המשפחה בתחילה, ניסו לנפח את האשמה על קטוסה מעבר לכל פרופורציה.

סגן ראש העיר מודיעין עילית ומחזיק תיק הביטחון, נחום גיטלר, אומר בשיחה ל'אקטואליק' כי "הצבא מתריע בכל עת בשיחות עם העירייה מפני כניסה של התושבים ממודיעין עלית לכפרים הערבים". לדבריו, החמאס שולט שם ובכל הכפרים הערביים ביו"ש ונפת רמאללה. "כך למשל, בחתונה שהתקיימה בכפר הערבי הודח ראש המועצה מטעם הפת"ח בטענה כי הזמין את היהודים שבאים למוסכים של בניו לחתונה. לרוב, התושבים שם לא עויניים, אך בעבר היו שם אירועים ביטחוניים ולכן לא צריך לקחת סיכון".

-אז כיצד נכנסים בכל יום מאות פועלים ערביים לעיר?

"ערבי לא יכול להיכנס בלי אישור. כל פועל עובר מעין ועדת קבלה ותחקור ביטחוני מקיף על ידי הצבא".

*

הורים רבים, ובעיקר נשים חרדיות, הביעו בקבוצות הווטסאפ העירוניות את מורת רוחם מכך שפועלים פלסטינים משוטטים באין מפריע בתוך מוסדות החינוך. "זה מפחיד אותנו", אומרת לנו שירה, תושבת העיר. "זה פשוט חוסר אחריות משווע. צריכים לדאוג לכך שאף פועל לא יעבוד לצד ילדות קטנות".

שאלנו גורם שעובד בתחום החינוך בעיר ומכיר את התקנון של משרד החינוך על בוריו, כיצד נכנסים פועלים פלסטינים לתוך מוסדות חינוך?

לדבריו, "על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, אסור להעסיק פועלים פלסטיניים בתוך מוסדות חינוך. אם יש כאלו מקרים צריך לבוא בתלונות למוסד המעסיק את הפועלים. לעירייה אין כל אחריות וסמכות לעסוק להתערב למוסד".

*

בכפר דיר קדיס יש בכל מניין למנחה, ואף שלטים בעברית שמנחים את התושבים. "הנחות לאברכים", נכתב על גבי שלט מאיר עיניים.

לעיר נכנסים כל יום מאות פועלים, שעובדים ברובם באתרי בנייה.

בעיר החלה תנופת בנייה של הגדלת דירות. תושבים רבים שחיו בתוך-70 מטר שרכשו, החלו לממש את אופציית ההרחבה שנותנת להם העירייה. "זה סוד קסמו של גוטרמן, הוא לא עושה לנו חיים קשים ולא מעכב הליכים בועדות לא בארנונה ולא בבנייה", אומר לנו אחד האברכים.

ואם יש הרחבה – צריך גם פועלים. התושבים עצמם שמרחיבים את שטח דירתם נאלצים לקום מידי בוקר עם פועלי בניין פלסטיניים שנוקשים כבר בשבע בבוקר על הדלתות. "החרדים יודעים איך להתנהל עם הפועלים. כיאה לבני תורה הם מכבדים אותם בסבר פנים יפות ומציעים להם שתייה קרה ואוכל על חשבון בעל הבית. ככה יש תחושה של אידיליה", מספר אחד המשפצים.

"התושבים בכפרים תלויים בתושבי מודיעין עילית שמעסיקים אותם בשלל עבודות", מסביר לנו ראובן, אחד האברכים בעיר.

מאידך, יש כאלו שחוששים כי העסקת פועלים בחנויות המזון בעיר עלולה להביא גם לקשרים בין נערות יהודיות לערבים שיכולים לארוב להן ולצאת איתן.

באחרונה היו מספר מקרים בהם החלו קשרים בין פועלים המועסקים בעיר לבין נערות בעיר. תיעודים אלו נקלטו במצלמות האבטחה של בעלי העסקים בעיר, ובכך סיכלו את המשך הקשר שהיה יכול לדרדר אותם אל פי שחת.

בעיר, בכל אופן, כרגע חוששים מהמשך הקשרים עם הפועלים הערבים, ובעיקר ממתינים לתוצאות חקירת המשטרה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *