מושל בוקובינה הכריז: המבנה ההיסטורי שהולאם יוחזר ליהודים

לאחר הכרזת המושל הוא נפגש עם השגריר הישראלי באוקראינה, יואל ליאון, שביקש כי גם בניין 'הטמפל' המפואר וההיסטורי של צ'רנוביץ' יושב לקהילה. המושל הבטיח כי יעשה "כל שביכולתנו להחזירו בקרוב".

סדרת אירועי הנצחה היסטוריים לציון "שמונים שנות טרגדיה" ולזכר קדושי השואה במחוז צ'רנוביץ' שבאוקראינה (לשעבר בוקובינה) התקיימו בסוף השבוע שעבר בעיר האוקראינית צ'רנוביץ' בהשתתפותם של מאות נכבדים, אישי ציבור, אורחים וחברי הקהילה היהודית ובראשם רב העיר ושליח חב"ד מנחם-מענדל גליצנשטיין וראש הקהל מר לאוניד מילמן.

מדובר ב-6 אירועים שונים שנערכו בסיוע גורמי ממשל מקומיים, לזכר נרצחי השואה הי"ד ולציון המאורעות ההיסטוריים הטראגיים שהחלו לפני שמונים שנה והביאו לרציחתם.

רגעי השיא היו כאשר מושל המחוז מר סרגיי אוסאצ'וק הפתיע את הנוכחים בהצהרה היסטורית על השבתו של "הבית היהודי" המקומי לידי הקהילה. "הבית היהודי", שנבנה לפני 113 שנים ונפרס על פני 6 קומות, שימש כמרכז לרבבות יהודי האזור והיו בו משרדי הקהילה.

אחרי השואה, הבניין המרשים הולאם בידי הקומוניסטים והוא נשאר בידי השלטונות. כעת, עם הודעתו של המושל נערכים בקהילה לקבל לידיה את הבניין ויועברו אליו בית הספר היהודי של המחוז, משרדי הקהילה, מוזיאון ועוד. הבניין גם ישמש כמרכז חינוכי ותרבותי לתועלת חברי הקהילה, שרידיה ברחבי העולם ותיירים. יש לציין כי אזור בוקובינה היה מוכר מאוד בעולם היהודי של לפני השואה. במחוז נמצאת בין היתר העיירה סדגרא (סדיגורא) שבה טמון הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין זצוק"ל וזאת לצד בית מדרשו המשוחזר – שהרב גליצנשטיין מסייע רבות בשימורו ובטיפול בו.

לאחר הכרזת המושל הוא נפגש עם השגריר הישראלי באוקראינה, יואל ליאון, שביקש כי גם בניין 'הטמפל' המפואר וההיסטורי של צ'רנוביץ' יושב לקהילה. המושל הבטיח כי יעשה "כל שביכולתנו להחזירו בקרוב".

בין האירועים שהתקיימו בצ'רנוביץ' בשבוע שעבר – היה גם "מפגש זיכרון היסטורי" בפינת הרחובות בריאנסקה ופיזקולטורנה, במקום שבו ששכן אצטדיון 'מכבי' אשר ממנו גורשו אלפים מיהודי צ'רנוביץ בשנת 1941 אל מותם בגטאות ובמחנות בטרנסניסטריה. במקום הוצב שלט הנצחה ונישאו נאומים מרגשים על-ידי השגריר הישראלי יואל ליאון והשגרירה הגרמנית לאוקראינה אנקה פהלדהושן ועל-ידי המושל.

האירועים האחרים כללו מפגש זיכרון בכיכר ממנו הובלו אלפי יהודים נוספים – בדיוק לפני 80 שנה – לגיא ההריגה; תפילת "יזכור" בגיא ההריגה ליד העיירה בילא, בהובלת רב העיר ושגריר ישראל באוקראינה; תערוכת מוצגים היסטורית בניהול המוזיאון היהודי המקומי בהנהלת מר ניקולאי קושניר; פורום אינטלקטואלים לתולדות שואת יהודי בוקובינה, בהשתתפות יו"ר אגודת יהודי בוקבינה מר יוחנן רון, פוליטיקאים, אנשי רוח ועיתונאים. רבים מאירועים אלו, התרחשו במבנה הבית היהודי ההיסטורי.

"לאירועים אלו ישנה מטרה נוספת" מסביר רבה הראשי של צ'רנוביץ ושליח חב"ד בעיר, הרב מנחם מענדל גליצנשטיין "מעבר להנצחת קדושי השואה וציון המאורעות, עלינו להסתכל באומץ על התפשטות האנטישמיות בעולם ולעשות הכל כדי שטרגדיה כזאת לעולם לא תתרחש שוב. עלינו לחגוג את יהדותנו בגאון, ללא פחד וללא מורא, להפיץ אור ולגרום לחושך להיעלם. עוצמת האירועים שצוינו כעת בעיר בהשתתפות נציגי ממשל ואורחים מרחבי תבל, מוכיחה שהדבר אפשרי ובידינו".

ברחבי העולם, מפוזרים כיום עשרות אלפי יהודים יוצאי וצאצאי העיר צ'רנוביץ ומחוז בוקובינה – ובהם ח"כ יולי אדלשטיין שנולד בעיר ועוד. רבים מהם צמאים למידע אודות שורשיהם וקרובי משפחתם שהתגוררו בעיר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *