מחדל בריאותי :ענני עשן שחור ומחניק כתוצאה משריפת פסולת אלקטרונית

כבר תקופה שתושבי חבל לכיש סובלים מענני עשן שחור ומחניק כתוצאה משריפת פסולת אלקטרונית. בחודש האחרון תועד מעל לבתי היישוב ענן ענק, שחור ומזהם שנוצר משריפת פסולת אלקטרונית בכפרים אידנא ובית עווא הסמוכים, ומהווה המשך ישיר לשריפות החוזרות והנשנות המלוות את האזור בעשור האחרון.

הפסולת האלקטרונית המדוברת מגיעה בצורה שיטתית מתוך ישראל לכפרים הערבים הסמוכים לחבל לכיש, בניהם אידנא ובית עווא, שם היא נשרפת במטרה להפריד את המתכות היקרות מהפסולת ולמוכרן.

ארגון הפורום לישראל ירוקה אשר נלחם נגד התופעה, תיעד את מעבר הפסולת מישראל ליהודה ושומרון וכן תיעד את שריפת הפסולת. בנוסף, פנו בארגון עם החומרים למשרד להגנת הסביבה, אך התופעה לא פסקה. לאור זאת, הגיש לאחרונה הפורום עתירה לבג"ץ כנגד הארכת האישור שנתן המשרד להגנת הסביבה למפעל המחזור דרכו עוברת הפסולת האלקטרונית לכפרים.

חנה אור חן, תושבת המושב שקף תיארה את שהתרחש לנגד עיניה "יותר מ25 דקות השמיים שחורים. למות מה שקורה פה. כולם הסתגרו, מוגפים. אסון גדול כזה עוד לא קרה לנו. מעבר לגדר, אבל עלינו. מגיע אלינו. שחור בעיניים. אנחנו בקושי חיים פה. זה עובר גבולות והעולם שותק. ממדינת ישראל מזרימים סחורה שגומרת לנו את החיים פה".

"הלשון שלי כבר צרובה.. עדיין ממשיך. שחור משחור. אני כבר לא רואה את השמיים. שחור ודולק. לא נראה לי שמישהו עושה פה משהו. נראה לי שמתרגלים לעניין. צוותים שלמים מקבלים פה משכורות כדי לשמור על הדבר הזה… זה מייאש. אי אפשר לחיות ככה".

מעמותת 'הפורום לישראל ירוקה' נמסר "עמותת הפורום לישראל ירוקה רואה בחומרה את הימשכות שריפת החומרים המסוכנים בניגוד לכל דין. כעמותה ששמה לה למטרה להילחם בזיהום האוויר בכלל ובמפעל ה"מיחזור הפיראטי" באזור הכפר אידנא בפרט, אנו רואים בחומרה את המשך שריפת הפסולת האלקטרונית במקום מידי יום, וזאת לאחר שבעבר כבר חשפנו חלק מהגופים המספקים את הפסולת האלקטרונית לשריפה, בשל רדיפת בצע המתעלמת הן מהחוק והן מחייהם של תושבי הסביבה. זאת בעוד שחלק מאותם גופים אמונים בעצמם על מחזור הפסולת האלקטרונית ש"מוצאת" את דרכה לכפר אידנא. אנו קוראים למנהל האזרחי ולמשטרת ישראל לעצור את השריפות ולהביא לדין את האחראים למעשים."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *