מחדל הקורונה בירדן – ד"ר דרור מנור

המלך עבדאללה ובנו יורש העצר הנסיך חוסיין הגיעו ביום שבת, 13 במארס, לבית-החולים שבעיר סאלט. במקום המתינו להם כועסים בני המשפחות של הנפטרים שכניסתם לבניין נמנעה על ידי כוחות הביטחון. לעבדאללה היה חשוב לשמוע את טענותיהם של בני המשפחה ולדבר איתם על מה שקרה.

ידוע כי ממלכת ירדן סובלת קשות ממגפת הקורונה, למרות הסגר ההדוק שהנהיג המלך עבדאללה על האוכלוסייה עם תחילת התפשטותו של הנגיף הקטלני. לאחרונה התעוררה שערורייה הקשורה למגפה הארורה: שמונה חולי קורונה נפטרו בבית-החולים לאחר שמכונות ההנשמה הפסיקו לפעול. המחדל החמור הרגיז מאוד את עבדאללה שפיטר תוך זמן קצר את מנהל בית-החולים ואת שר הבריאות.

מדובר בשמונה אזרחים ירדנים שחלו בקורונה ונפטרו בבית-החולים בעיר סאלט במהלך השבוע השני של חודש מארס. זאת לאחר שמכונות ההנשמה שלהם הפסיקו לעבוד, ואנשי הצוות הרפואי לא הבחינו בכך. בעקבות המקרה החמור פיטר מלך ירדן מתפקידיהם את מנהל בית-החולים עבד אל-ראזק שמיאן ואת שר הבריאות נזיר עובידאת, והורה על הקמת ועדת חקירה.

המלך עבדאללה ובנו יורש העצר הנסיך חוסיין הגיעו ביום שבת, 13 במארס, לבית-החולים שבעיר סאלט. במקום המתינו להם כועסים בני המשפחות של הנפטרים שכניסתם לבניין נמנעה על ידי כוחות הביטחון. לעבדאללה היה חשוב לשמוע את טענותיהם של בני המשפחה ולדבר איתם על מה שקרה.

המחדל האיום בבית-החולים אירע לאחר שמכונות ההנשמה הפסיקו לפעול למשך 45 דקות, וכתוצאה מכך נפטרו שמונה חולי קורונה, ועשרה חולים נוספים מאושפזים במצב קשה. בני המשפחות דיברו עם המלך והתבטאו בכעס חסר תקדים נגד הרשויות וקראו להדיח גורמים בכירים ביותר בשלטון הירדני.

הכעס העצום של המשפחות הדאיג מאוד את בית-המלוכה. חשוב להדגיש כי נדיר ביותר לראות בממלכה אזרחים ירדנים מטיחים האשמות קשות במלך עבדאללה. המחזה מחוץ לבית-החולים בעת הביקור המלכותי היה קשה: המונים התנפלו בזעם רב לעבר רכבם של עבדאללה וחוסיין, תוך קריאות האשמה קשות על פטירתם של קרובי משפחותיהם, אשר איבדו את חייהם בעקבות רשלנות פושעת של בית-החולים.

מצב התחלואה בממלכת ירדן החמיר במהלך חודש מארס. מתחילת מגפת הקורונה במדינה נפטרו יותר מ- 5,200 איש. המצב במרפאות ובבתי-החולים אינו מזהיר, ועל מבצע חיסונים מסודר בכלל אין על מה לדבר. ההתחסנות של האוכלוסייה היא איטית למדי. בינתיים הוענקה רק המנה הראשונה של החיסונים לאזרחים מגיל 55 ומעלה, וכן לכל אנשי הצבא והמשטרה במדינה. נראה כי ייקח עוד זמן רב מאוד עד שרוב האוכלוסייה הירדנית תתחסן בחיסון המיוחל.

אין ספק כי ממלכת ירדן נמצאת במצב בעייתי ביותר בכל מה שקשור בטיפול במגפת הקורונה. התפשטות המגפה גורמת לירדן נזקים עצומים מבחינה כלכלית וחברתית. סביר להניח כי המלך ואנשיו מתייעצים עם גורמים חיצוניים על מנת להביא לשיפור מצב בתחלואה בעקבות התפשטות הנגיף הקטלני, כולל עריכת מבצע חיסונים לאומי. המלך כבר הראה קשיחות רבה בכך שהטיל סגר הדוק ביותר בגל התחלואה הראשון של הקורונה.

באשר למחדל החמור בעיר סאלט, המלך ידע שעליו לפעול במהירות ולהדיח את שר הבריאות ואת מנהל בית-החולים, אחרת משפחות הנפטרים שהפגינו נגדו היו סוחפים אחריהם המונים רבים של מפגינים מרחבי המדינה. כמובן שבית-המלוכה אינו זקוק למהומות אזרחיות כעת, כאשר המדינה נמצאת במצב קשה עם מגפה משתוללת ועם משבר כלכלי חריף. עבדאללה ודאי מעוניין להשקיט את בני המשפחות הזועמים ולרצות אותם באמצעים שונים. בכל מקרה, מדובר במחדל חמור ביותר של בית-החולים שמצריך בדק בית רציני והדחה של כל הגורמים המעורבים בעניין.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *