מחירי הנפט בשפל חסר תקדים

האם נשלם פחות על הבנזין?

לראשונה בהיסטוריה מחירי הנפט בארצות הברית נהיו שליליים, הסיבה: למייצרי הנפט נגמר המקום לאחסן את אספקת היתרה חסרת התקדים של נפט גולמי שנערמה בעקבות משבר התפרצות נגיף הקורונה.

בסוף השבוע דווח כי מספר שיא של 160 מליון חביות מאוחסנות במכליות נפט ענקיות מחוץ לנמלי הספנות הגדולים בעולם, כולל המפרץ בארה"ב. זאת בעקבות הנפילה העמוקה ביותר בביקוש הנפט מזה 25 שנה, בגלל מגפת הקורונה.

מחירי הנפט הגולמי האמריקני קרסו ביותר מ-105% והגיע לסכום מגוחך של 2 דולרים לחבית, כאשר המחיר העולמי לחבית בינואר עמד על 69 דולרים. מה שאילץ את יצרני הנפט לשלם לרוכשים כדי להיפתר מהסחורה שאין להם מקום לאחסן. מלאי הנפט הגולמי מאיים להציף את המאגרים ואת מתקני האיחסון של היצרנים – שמלאים כעת עד אפס מקום.

למרות התרסקות הביקושים המשיכו המפיקים בארה"ב לעבוד. רבים מהם שקועים עד הצוואר בחובות לבנקים וחייבים הכנסות. החכמים שבהם גידרו את מחיר הנפט כך שככל שמחיר הנפט יורד, הרווח שלהם גדול יותר. מתישהו הסכר שהחזיק את מחירי הנפט היה אמור להיפרץ, וזה קרה אתמול.

ומה לגבי ישראל?

הנפט שמגיע אלינו הוא מסוג ברנט ורובו מופק בים הצפוני. מחירי הברנט נמצאים גם הם בשפל, אבל במחיר של 22 דולר לחבית יכולים מפיקי הברנט להיות יחסית מרוצים.

לגבי מחיר הדלק, כבר היום כשהוא עומד על 4.89 שקלים בלבד לליטר מחיר הבנזין הוא כמעט 90% מס. אם מחיר הבנזין יירד לאפס – נקבל הוזלה של 54 אגורות. על מחיר בנזין שלילי אפשר להמשיך לחלום.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *