מחלקות הקורונה חוזרות

על רקע העלייה בתחלואה: משרד הבריאות דרש מבתי החולים לחדש את פעילות מחלקות הקורונה. הבעיה: התקציב ל־600 תקנים של צוותי רפואה, שיאפשר את פתיחת המחלקות – נשאר תקוע. המשרד: "הסוגיה בדיון מול האוצר". היום: קבינט הקורונה ידון בטיפול בפרצה בנתב"ג

 

משרד הבריאות דרש בשבוע שעבר מבתי החולים לשוב ולפתוח את מחלקות הקורונה, לאור העלייה בתחלואה, אך בבתי החולים מתריעים כי הם זקוקים ל־600 התקנים לצוותי רפואה שקיבלו בעיצומה של מגיפת הקורונה, ואף לתקנים נוספים מעבר לכך.

בצל ההתפרצות, רה"מ נפתלי בנט צפוי לכנס היום את קבינט הקורונה כדי לדון בטיפול בנתב"ג. נושא אחר שהקבינט עתיד לעסוק בו הוא מספר התקנים במערכת הבריאות.

כזכור, בתקופת הקורונה נוספו 600 תקנים של רופאות ורופאים לתגבור המחלקות. בסוף יוני הפסיק האוצר לממן את התקנים, בנימוק שמדובר בתוספת זמנית, ומשנסגרו מחלקות הקורונה אין הצדקה לכוח האדם הייעודי. עם זאת, כעת התחלואה עולה – ובתי חולים רבים, ובהם רמב"ם, אסף הרופא, נהריה, הלל יפה ואחרים, פתחו מחדש מחלקות או יחידות קורונה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ התחייב כי: "לא אאפשר בשום אופן את ביטול מאות תקני הרופאים וצוותי הרפואה שהתווספו בתקופת הקורונה", אך בפועל תקצוב התקנים הסתיים. המשמעות היא שבתי החולים נמנעים מלקלוט כוח אדם חדש. רופאים ותיקים פורשים לפנסיה או עוברים לבית חולים אחר. בתי החולים, שגם כך נמצאים בגירעונות, מממנים את התקנים הנוספים.

ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל בית החולים הלל יפה בחדרה אמר כי: "בגלי התחלואה הקודמים היינו אחד מבתי החולים העמוסים, גם יחסית לגודלנו וגם באופן אבסולוטי. בגל הרביעי, לאור עליית התחלואה בבנימינה, פתחנו יחידת קורונה שבה מאושפזים שישה חולים, ובהמשך נפתח מחלקה".

לדבריו: "חלק מהרופאים מגיעים מפנימית וחלק ממחלקות אחרות. אין שום עודפים. זה מצב של מעבר ממחלקה עם מחסור קל למחלקה עם מחסור כבד. בכל פנימית יש מחסור בתקינה של רופאים, וחולה קורונה קשה צריך כוח אדם מתוגבר. לאור איום האוצר לא נוכל לקלוט רופאים במקום מי שפרש או עבר, וזה עלול לפגוע בתפקוד מחלקות קריטיות".
להלל יפה נוספו בתחילת הקורונה 18 תקני רופאים ורופאות, שהקלו רק במעט על המחסור שקיים.

עוד הוסיף ד"ר דודקביץ': "הקורונה עוד לא עברה וצריך להיות מוכנים לטיפול בחולי קורונה. התקינה הבסיסית היא מינימלית לפערים העצומים ולכן כולם צריכים להישאר. מערכת הבריאות מצליחה לעמוד במשימה אך זה הפך לחרב פיפיות. יש שחיקה גדולה במערכת וצריך לתגבר ולסייע".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית אומר כי: "החל מ־1 ביולי, במקביל להנחיה לפתוח את מחלקות הקורונה, האוצר הפסיק לתקצב את תוספת התקנים ובתי החולים לא מקבלים שיפוי כלכלי לתקנים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *