מחקר חדש ומדאיג על מחלימי הקורונה בגל הראשון

במועד השחרור נבדק המצב התפקודי של המאושפזים

המחקר שפורסם בכתב העת Annals of Clinical and Translational Neurology נערך ע"י המחלקה לנוירולוגיה בביה"ס לרפואה שבאוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו על 509 מאושפזים בשל קורונה בבתי החולים בעיר, חצי מהם בבתי החולים המסונפים לאוניברסיטה, מתחילת מרץ ועד תחילת אפריל. 26% מהמאושפזים הורדמו וחוברו להנשמה מלאכותית פולשנית.

אנשי המחלקה לנוירולוגיה בחנו בדיעבד את התיקים הרפואיים של החולים הללו ואספו את האבחנות והתסמינים הנוירולוגיים שנרשמו בהם. ההגדרה שהחוקרים השתמשו בה לתסמינים נוירולוגיים הייתה רחבה וכוללת כאבי שרירים, כאב ראש, סחרחורת, הפרעות בחוש הטעם והריח וגם "אנצפלופתיה", מונח לא ספציפי שמתאר ירידה כללית בתפקוד המוחי, לרבות בלבול וירידה במצב התודעה, שהאבחנה שלו התבססה על התרשמות כללית של הרופא המטפל או על שימוש בשאלון מובנה בשם Confusion Assessment Method שמסייע לרופאים לא מומחים בנוירולוגיה או פסיכיאטריה להגיע לאבחנה הזו.

בסה"כ 82% מהמאושפזים סבלו במועד כלשהו במהלך האשפוז מתסמין נוירולוגי כלשהו (כולל כאב ראש וכאבי שרירים) ו-42% סבלו מכך לדבריהם במועד הופעת התסמינים של המחלה. בקרב המאושפזים המונשמים השיעור היה גבוה יותר, כ-92%, ואחד מהם גם סבל משבץ מוחי. בסה"כ בקרב המאושפזים שהורדמו וקיבלו טיפול בהנשמה פולשנית נרשמו כאבי שרירים בקרב 42%, כאבי ראש בקרב 32%, ירידה כללית בתפקוד המוחי במועד כלשהו במהלך האשפוז בקרב 84%, סחרחורת בקרב 30%, הפרעות בחוש הטעם בקרב 13% והפרעות בחוש הריח בקרב 8%. בקרב המאושפזים שלא הורדמו והונשמו נרשמו כאבי שרירים אצל 46%, כאבי ראש אצל 40%, ירידה כללית בתפקוד המוחי במועד כלשהו במהלך האשפוז בקרב 13%, סחרחורת בקרב 30%, הפרעות בחוש הטעם בקרב 17% והפרעות בחוש הריח בקרב 13%.

במועד השחרור נבדק המצב התפקודי של המאושפזים, ובקרב אלה שהורדמו וקיבלו הנשמה פולשנית הסיכוי למצב תפקודי טוב היה נמוך יותר ב-87% בקרב המאושפזים שלא הונשמו. בנוסף, הסיכוי של מאושפזים בעלי היסטוריה של עישון להשתחרר מהאשפוז במצב תפקודי טוב היה גבוה ב-59% בהשוואה למאושפזים שלא עישנו מעולם, אך ממצא זה לא מובהק סטטיסטית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *