מחקר חדש: חולי קורונה שהחלימו עלולים לחלות גם בצרה חדשה

כולל צעירים שסבלו מתסמינים מועטים

אם לא די בסכנה של מחלת הקורונה הרי שעכשיו מסתבר שישנה עוד תוצאה עגומה שיכולה להשפיע על מי שחלה בקורונה.

ראיות מחקריות מצביעות על יכולת של הנגיף להדביק ולקטול ישירות תאים המפיקים אינסולין בלבלב ולגרום להתפרצות מחלת סוכרת מסוג 1 (שמוכרת בשם "סוכרת נעורים") בקרב המחלימים – כולל צעירים שסבלו מתסמינים מועטים.

פרופ' דור מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, שמתמחה במחקר מנגנוני התפתחות של סוכרת, מסביר כי שלושה סוגי ראיות נמצאו עד היום לקשר האפשרי בין הידבקות בנגיף הקורונה להתפרצות סוכרת.

הסוג הראשון הוא תיאורים אנקדוטליים של כמה בני אדם ברחבי העולם שנדבקו בקורונה ותיאורי המקרה שפרסמו הרופאים שלהם. בחלק ניכר מהמקרים החולים לא סבלו מתסמינים משמעותיים של הנגיף עצמו, אולם כמה ימים לאחר מכן התחילו לחוש עייפות וצמא יוצאי דופן. בדיקות רפואיות שעברו חשפו את הסיבה: הם סובלים מסוכרת מסוג 1 – שממנה לא סבלו קודם לכן.

סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית – שבה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את הגוף עצמו. במקרה זה תאי T של מערכת החיסון מתחילים לתקוף את תאי ביתא, השוכנים בלבלב, ושתפקידם הוא להפיק את ההורמון אינסולין שבעזרתו הגוף מווסת את רמת הסוכר בדם ושולט על תהליכי הפקת אנרגיה ואגירת שומן.

פרופ' דור מסביר כי מצבי דחק עלולים להאיץ תהליכי התפתחות של סוכרת מסוג זה אצל אנשים שיש להם נטייה מוקדמת לכך.

דור מוסיף כי: "אם הנגיף אכן יכול לעורר התפרצות של סוכרת, סביר לשער שהמנגנון יהיה דרך הפעלה מוגזמת של מערכת החיסון".

כדי לבסס את הקשר בין נגיף הקורונה לתחלואה בסוכרת מסוג 1, יידרשו מחקרים שיראו כי קיימת עלייה מובהקת בהתפתחות של סוכרת בקרב חולי COVID-19, ולהוכיח שאכן מדובר בסוכרת אוטואימונית כרונית ולא בנזק זמני – משימה קשה לכל הדעות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *