מיצג חדש באושוויץ מנציח את סיפוריהם של הניצולים ששרדו בזכות האמונה

הרב שלום פרידמן, מנהל מוזיאון ההנצחה "עמוד אש", סיפר: "תערוכה זו ייחודית בכך שהיא מתמקדת לא רק בקורבנות, אלא נותנת מקום לתפקידה של האמונה בחוויות הקשות שעברו עליהם. האמונה העניקה לקורבנות את היכולת להחזיק מעמד

אושוויץ, פולין – תערוכה ייחודית נפתחה במוזיאון הלאומי אושוויץ- בירקנאו ביום שני השבוע. באמצעות התערוכה מוענקת לציבור הזדמנות להביט על תפקיד האמונה כמנגנון הישרדותי בתקופת השואה ונקראת ״מבעד לעדשת האמונה״. התערוכה הוכנה ואורגנה על ידי מוזיאון הזיכרון ״עמוד אש״, מוזיאון שהוקם בידי הפילנתרופ ואיש העסקים אלי קליינמן בעיר ניו יורק. אורחי התערוכה יוכלו להיחשף לסיפורים אישיים של הקורבנות והניצולים וכן להכיר את האופן שבו אמונת הניצולים עזרה להם להחזיק מעמד ולשרוד את השואה. ״מבעד לעדשת האמונה״ תמשיך להיות פתוחה לציבור במשך שנת 2020, השנה בה יציינו 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה בידי הצבא האדום של ברית המועצות.

 

בין המעורבים בהעמדת התערוכה ובעיצובה היה האדריכל דניאל ליבסקינד, אדריכל בעל שם עולמי, אשר בין הפרויקטים הקודמים שלו ניתן לציין את המוזיאון היהודי בברלין ו״גראונד זירו״ המשופץ (האתר בו ניצבו בנייני התאומים בניו יורק). התערוכה עצמה נמצאת לאורכו של שביל היוצא מן המסלול הראשי המוביל למוזיאון ולאתר ההנצחה באושוויץ.

עוד היה מעורב גם הצלמת ויו״ר המרכז הבינלאומי לצילום, קריל אנגלנדר שסיפקה תמונות דיוקן צבעוניות וחדשות של 21 ניצולי שואה. הדיוקנאות משובצים בתוך פאנלים אנכיים עשויי פלדה וכוסו בזכוכית שחורה. הפאנלים האנכיים, בגובה של שלושה מטרים כל אחד ומתפרסים לאורך התערוכה, משני צידיה.

 

הדפוס החוזר על עצמו של הפאנלים מזכיר את מדי האסירים בעלי הפסים השחורים ומבטאים תחושה של כליאה. לעומת זאת, צידם החיצוני של הפאנלים שהינו דמוי מראה, משקף את הנוף מסביב ומעניק תחושה של חופש פיסי ורוחני. ד"ר לוסטיגר ת'אלר, האוצֵר הראשי של מוזיאון ההנצחה "עמוד אש" ראיין כל אחד מן הניצולים המונצחים. אלו שיתפו אותו במה שעבר עליהם באושוויץ, וסיפרו כיצד האמונה הייתה העוגן בו נאחזו בכדי לשרוד את השואה. סיפוריהם ההירואיים של הניצולים חקוקים על-גבי הפאנלים מפלדה.

 

הרב שלום פרידמן, מנהל מוזיאון ההנצחה "עמוד אש", סיפר: "תערוכה זו ייחודית בכך שהיא מתמקדת לא רק בקורבנות, אלא נותנת מקום לתפקידה של האמונה בחוויות הקשות שעברו עליהם. האמונה העניקה לקורבנות את היכולת להחזיק מעמד, למרות ייסורי התופת שהם עברו. זהו לקח רב-עוצמה עבור כולנו״. אחד מתומכי התערוכה החדשה הוא הפילנטרופ היהודי-רוסי, ויקטור וקסלברג, יו"ר מועצת הנאמנים של  המוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה. תערוכת הזיכרון הזו חשובה ובעלת משמעות אישית עבור וקסלברג, וזאת לאור העובדה ששישה-עשר קרובי משפחה שלו נספו בשואה ווקסלברג פועל רבות למען הנצחת השואה.

התמונות באדיבות דניאל ליבסקינד

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *