מכת חושך בירדן – ד"ר דרור מנור

בצל המאבק הלאומי נגד הקורונה. הממשלה פעלה מעולה והפעילה את כל הרשויות כדי לסיים את המשבר שנוצר.. רה"מ ירדן פעל ברצינות רבה וירד לשטח כדי לפתור את הבעיה החמורה. בתי-החולים נערכו מעולה ולא נפגעו כלל כתוצאה מהתקלה, וגם רשויות הביטחון עזרו להם הרבה והקצו להם ציוד רב כדי להתמודד עם הפסקת החשמל. יש כאלה שטוענים כי התקלה נגרמה באשמתה של מצרים, שירדן מחוברת אליה ברשת החשמל.

לא מספיק שירדן סובלת מזה חודשים רבים מהתפשטות ניכרת של נגיף הקורונה הקטלני באזורים רבים במדינה, היה עליה להתמודד עם הפסקת חשמל רחבת היקף במהלך סוף השבוע הקודם. למשך שעות רבות הושבתה רשת החשמל ברוב חלקי הממלכה, מה שגרם לזעם ולתסכול רב בקרב התושבים. שיבושים קשים ביותר נגרמו לשירותי התקשורת והאינטרנט. תושבים רבים סבלו ממכות חום ונאלצו לקבל טיפול רפואי.

הפסקת החשמל החלה למעשה כבר בשעות הצהריים של יום שישי שעבר. עד היום לא ברור לרשויות מה היה מקור התקלה החמורה. בהתחלה טענו גורמים שונים בממלכה כי הפסקת החשמל נגרמה מבעיה הקשורה לרשת החשמל הלאומית הפועלת שנים ארוכות ללא תקלות מיוחדות. אולם מאוחר יותר דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן כי מקור התקלה הוא ברשת החשמל של מצרים, המחוברת לרשת החשמל של הממלכה. לאחר שעתיים של בדיקות מעמיקות החלו לזרום דיווחים חיוביים על חזרת החשמל באופן הדרגתי ברוב האזורים בממלכה. למרות זאת, גורמים שונים דיווחו על שיבושים בחלק מהאזורים.

ממשלת ירדן, אשר נאבקת במלוא העוצמה במגפת הקורונה המשתוללת, נאלצה להשקיע מאמצים רבים על מנת לטפל בהפסקת החשמל הנרחבת במהירות האפשרית, דבר שנועד להקל על סבלם של התושבים. ראש הממשלה בישר אל-ח'סאונה הגיע תוך זמן קצר למרכז השליטה המרכזי של חברת החשמל הלאומית, כדי לעקוב ביחד עם המנהלים והעובדים אחרי המאמצים הכבירים להשבת זרם החשמל לכל מחוזותיה של ירדן. בשלב מאוחר יותר נועד ראש הממשלה עם שרים נוספים על מנת לזרז עד כמה שניתן את תיקון התקלה החמורה והמעיקה ואת השבת זרם החשמל במהירות האפשרית.

אמצעי התקשרות הירדניים דיווחו על שיבושים רחבי היקף בשירותי התקשורת והאינטרנט ברחבי הממלכה בגלל הפסקת החשמל הנרחבת. גורמים מקצועיים אף חששו שאם התקלה הזו תימשך מעל לשש שעות, הדבר יפגע קשות באספקת האינטרנט ובקווי התקשורת הסלולרית ברחבי המדינה.

הפסקת החשמל הגדולה הובילה רבים מתושבי העיר עקבה לצאת במהרה מהבתים אל המכוניות הממוזגות ואל חופי הים על מנת לברוח מהחום הכבד. זאת מכיוון שהם לא יכלו ליהנות יותר ממיזוג אוויר. אזרחים רבים פונו לקבלת טיפול רפואי במרפאות ובבתי-החולים כתוצאה ממכות חום או התייבשות. מדובר בעיקר במחוזות שבהם שורר עומס חום כבד שכמעט בלתי אפשרי לסבול אותו.

משרד הבריאות הירדני, שבדרך כלל עסוק במיוחד במאבק נגד מגפת הקורונה, הדגיש בפני אמצעי התקשורת כי הפסקת החשמל לא פגעה כלל בתפקוד בתי-החולים ברחבי המדינה, וכי הם המשיכו לפעול במתכונת רגילה באמצעות שימוש בספקים לשעת חירום ובגנרטורים. כוחות הביטחון הירדניים העמידו במהירות לרשות בתי-החולים מלאי גדול של בלוני חמצן, רכבים וציוד חירום משוכלל שיוכל לשמש אותם במידת הצורך. נראה כי ירדן הפיקה לקחים מטעויות העבר ודאגה הפעם שמערכת הבריאות שלה תפעל כמו שצריך וללא תקלות.

חשוב לציין כי הפסקת החשמל הנרחבת השפיעה רבות על התחבורה ברחבי המדינה. התקלה החמורה גרמה להשבתת רמזורים באזורים רבים, מה שהוביל לעומסי תנועה כבדים. משטרת ירדן הציבה מספר רב של שוטרים וסדרנים בכבישים ובצמתים, אשר הכווינו והסדירו את תנועת כלי הרכב. למרות המצב הבעייתי שנוצר, שדה התעופה המרכזי של עמאן המשיך לפעול כרגיל וללא עיכובים, מה ששימח מאוד את ממשלת ירדן.

אין ספק כי הפסקת החשמל הנרחבת הכבידה רבות על ירדן. אולם הפעולות המהירות שבהן נקטה הממשלה הובילו לפתרון מהיר של התקלה החמורה, מה שהחזיר את חייהם של התושבים למסלולם. מי שראוי לציון במיוחד הוא ראש הממשלה ח'סאונה שפעל נמרצות ואף ירד לשטח עם המנהלים והעובדים כדי למצוא את הדרכים היעילות ביותר לפתרון הבעיה. צריך לקוות שהממלכה תפעל בשנים הקרובות כדי לשפר כמה שיותר את רשת החשמל שלה, ולהסתמך על מדינות ערביות נוספות ולא רק על מצרים. ייתכן שאם ירדן הייתה ביחסים טובים עם ישראל, אז היה ניתן לסייע לממלכה בפתרון התקלה תוך התייעצות עם מיטב המומחים והמהנדסים הישראלים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *