מסער עד בן גביר: כל התרחישים להפלת הממשלה • מנחם קולדצקי

כל התרחישים להפלת הממשלה • זה עניין של זמן, בן גביר מדליק את המזרח התיכון, סער נשבר, ומי שריין את אביר קארה? עורך 'אקטואליק' יצא אל הכנסת וחזר עם כמה תובנות

כשנסעתי אל הכנסת יחד עם כמה כתבים יצאנו בתחושה שאולי הפעם זה יקרה, וממשלת בנט – לפיד -עבאס, תיפול. נתניהו כבר עלה לדוכן המליאה וסיפק הצהרות ללא כיסוי, "בנט זה נגמר" – על מה בדיוק הסתמך האשף הפוליטי בכל הזמנים שהצליח לקרקס את כל המערכת הפוליטית? – שכן- אם יש לך מידע ברור שרע"מ תצביע עם האופוזיציה ניחא, אם לא – אל תטפח ציפיות מוגזמות בקרב ציבור הבוחרים שלך.

כשהגענו לכניסה לירושלים, מנסור עבאס התחיל לדבר בערבית אל מול סוללה של עיתונאים ישראלים, שיודעים אולי לבטא כמה מילים כמו "עמליה" (פיגוע למתקשים ) אך לא מעבר. היה זה מפגן זלזול של עבאס בכתבים ובכלל בציבור הישראלי כולו שחיכה למוצא פיו.

במזנון הכנסת אנו פוגשים בכמה יועצים מהימין ומדסקסים על מאורעות היום. פניהם נפולות. אוכלים בלי מצב רוח. תיכף ביטן יצא מהמליאה ויפגוש מולנו את עבאס אותו ייקח לשיחת ריכוך.

יורדים אל קומת הממשלה. בני גנץ יוצא מהלשכה ומנסה לעשות סלפי עם אחד שנמוך ממנו בחצי מטר, גם גדעון סער יוצא מלשכתו די מבואס, חברי הכנסת של ימינה נכנסים ובאים לשיחת שימור אצל בנט. נתניהו כמו נתניהו צועד בחשיבות יתר לעבר המליאה ומקרין פני מלך. עידית סילמן, שהייתה הכוכבת הבלתי מעורערת של חודש אפריל נוחתת אל הקרקע ומבינה שהצעד שנקטה היה הימור לא מחושב, אך בתוכה היא שלימה עם עצמה.

ג'וב טוב – הכל טוב

פגשתי אותה ליד הלשכה של בנט וביקשתי ממנה ברכה (הרבנית..), היא הסמיקה ושאלה: "למה החרדים לא מתפללים מספיק חזק שהממשלה תיפול"? "אני אמסור להם", הבטחתי לאשה האמיצה שחוללה את הדרמה הפוליטית וכעת מחכה יחד עם כל עם ישראל לעריק או העריקה הנוספת שמבוששים לבוא. לא אורבך שמוקף בחבורה של בנות דתיות, ולא ג'וב טוב כלפון שהוא בכלל נורבגי וצפוי להתרסק כחללית אל המאדים.

במרפסת הכנסת ממנה ניתן להשקיף אל בתיה היפים של ירושלים, יושבים שורה של חברי מרכז ליכוד שבאו לתמוך בראש הממשלה לשעבר, ובהם הקומיקאי מני אסייג, ארז תדמור וכתבים מאוכזבים מערוץ 14. מידי פעם באים מהמליאה: אמיר אוחנה, מירי רגב ושלמה קרעי שחשף בפנינו כי אביר קארה כבר קיבל הבטחה מליברמן לשריין אותו במפלגת הרוסית.

החברים שישבו שם (בהם יועצים פוליטיים) משרטטים לנו כמה תרחישים שבהם ממשלת הכלאיים – תקרוס.

 

זה עניין של זמן – התרחיש האופטימי

התסריט האופטימי מגיע מדוברו של חבר כנסת מוכר מהימין. "זה יקח קצת זמן -ובסוף העסק מתפורר. אני חושב שכרגע בנט רק משמר את חברי ימינה כדי שלא יפרוש ויתנו לו להיות ראש ממשלת המעבר. ואילו לפיד מתחזק ומשמר את חברי רע"מ כדי שבנט לא יהיה ראש ממשלה."

בן גביר מדליק את המזרח התיכון – התרחיש הסביר

התרחיש הפחות אופטימי מיוחס לחברי 'המושב ליצים' של הליכוד. "רק בן גביר יכול", אמר אחד הקומיקאים שהסביר ונימק: "עומד מעט יום ירושלים. בן גביר יעלה עם כמה ח"כים להר הבית ויצעד בשער שכם, ואז אולי משם תפתח מלחמה בדרום שתביא לפרישת רע"מ. עד שאחד החברים מתחיל לזרוק לחלל האוויר חששות 'שגם אם בנט ישטח את כל סעג'יה גם אז עבאס יעמוד מול המצלמות ויודיע למורת רוחנו כי הוא נשאר בממשלה.'

סער נשבר -התרחיש הלא צפוי

תרחיש נוסף אך פחות ריאלי משרטט לנו בכיר ב'דגל התורה' שיודע דבר או שניים ברזי הפוליטיקה. "אנחנו מנסים להביא את גדעון סער לנקודת הכרעה. אם גידון יבין שהוא ניצב אל מול התהום הפוליטי לא יהיה לו מנוס אלא לחבור לליכוד. אם נעביר בקריאה טרומית וראשונה את הצעת החוק לפיזור הכנסת הוא יהיה חייב לחבור לליכוד. בתרחיש כזה נתניהו יהיה חייב לפנק את סער בתפקיד החליפי- ולהבטיח את שריונו במפלגה.

בנט מזכיר את האברך שלא סוגר את החודש, רץ מגמ"ח לגמ"ח, ובסוף אכישהו שורד. כך למשל התבטא יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי ברשת ב': "אחרי העזיבה של סילמן כולם התאחדו והבינו שגורל המדינה בידיים שלנו. בשביל להעביר חוקים למען המדינה אשיג רוב, ובשביל זה אני מוכן לדבר עם כל המפלגות – ש"ס, המפלגה של סמוטריץ', הליכוד או המשותפת".

 

"ואף על פי שיתמהמה"- נתניהו בכנסת

לפני סיום, באתי אל לשכתו של חבר הכנסת ישראל אייכלר שם יושבים העוזרים והדוברים ונותנים עבודה. "הממשלה חזקה", שאלתי את יצו, "כן היא לא תיפול. היא מאוד מאוד חזקה", הגיב חצי ברציניות – חצי בציניות, דובר הח"כ, הסופר הנודע יצחק פלדמן.

חשוב להבהיר, קל זה לא יהיה. לפיד, ליברמן, ובנט לא מטומטמים ולא נולדו אתמול. הם יודעים היטב את המלאכה הפוליטית. הקומבינה עם חברי המשותפת הייתה מתוכננת מראש לכל מקרה שלא יבוא, השאלה שנותרה פתוחה האם גל הטרור ימשך ואם כן, זה עלול להקשות על המשך השותפות בעתיד.

בדרכי הביתה שמעתי את הראיון של המצוין של עמית סגל עם יאיר לפיד. עמית לא עשה הנחות והציב ליאיר שאלות קשות, כמו "למה למה ניחם את משפחת סעיד אלחרומי ולא בא למשפחות השכולות"?  לפיד השיב בזחיחות שסעיד הוא "אדם שעבד איתי פה בבניין". ואין לך לב עבור המשפחות השכולות, מר לפיד?.

לפיד נשאל שוב על ההתבטאויות הסותרות מהעבר. ואם לסכם בשני משפטים: "העבר אין העתיד עדיין וההווה כהרף עין, דאגה מניין?". לפיד סוחר ושועל פוליטי ממולח; אך בכל הקשור לטקסטים המביכים שלו הוא חלול וחסר הגיון.

 

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *