מסתמנת פשרה לגבי חוק איחוד משפחות. האגוז הקשה: מנסור עבאס

משבר קואליציוני ראשון: שרת הפנים איילת שקד מימינה לעלות להצבעה את חוק האזרחות, כדי למנוע איחוד משפחות בין פלסטיניים לערבים ישראלים. מדובר בהארכת חוק שחוקק לפני 17 שנה, והליכוד היה אמור להצביע בעד, אלא שכעת נתניהו מתנגד והקואליציה בצרות

משבר קואליציוני ראשון: שרת הפנים איילת שקד מימינה לעלות להצבעה את חוק האזרחות, כדי למנוע איחוד משפחות בין פלסטיניים לערבים ישראלים. מדובר בהארכת חוק שחוקק לפני 17 שנה, והליכוד היה אמור להצביע בעד, אך חברי האופוזיציה החדשה מתכוונים להצביע נגדו. רק לפני שלוש שנים ראש הממשלה לשעבר נתניהו הדגיש את החשיבות האדירה של החוק אלא שכעת רוצים בליכוד לגרום לטלטלה בקואליציה. כעת, מסתמנת פשרה ולפיה החוק יעבור והאיסור יימשך וכולם יצביעו בעדו – אבל עם הבטחה מיידית למציאת מתווה אחר בדיונים מרתוניים בוועדת החוץ והביטחון. הכתב ירון אברהם ציין כי "האגוז הקשה מבחינת הקואליציה פה הוא לא מרצ אלא מנסור עבאס."

חוק האזרחות והכניסה לישראל נחקק כהוראת שעה בשנת 2003 כאשר היה את פיגועי ההתאבדות של האינתיפאדה השנייה. ההוראה מתייחסת למצב שבו ערבי ישראלי מבקר בשטחים ומבקש להתחתן עם תושב האזור, ולהביאם עימם לתוך מדינת ישראל.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "מסתמנת מעורבות גוברת והולכת בעימות זה של פלסטינים שהם במקור תושבי האזור, אשר נושאים תעודות זהות ישראליות בעקבות הליכי איחוד משפחות עם בעלי אזרחות או תושבות ישראלית, תוך ניצול מעמדם בישראל המאפשר להם תנועה חופשית בין שטחי הרשות לישראל".

לפיכך, בהוראת השעה נקבע להגביל את האפשרות להעניק לתושבי האזור אזרחות לפי חוק האזרחות, לרבות בדרך של איחוד משפחות, ואת האפשרות לתת לתושבים רישיונות לישיבה בישראל או היתרי שהייה. מלבד הטעם הביטחוני, לחוק יש גם הצדק דמוגרפי: מדובר בכלי להגבלת הגירה של אוכלוסייה ערבית לתחומי המדינה.

נתניהו, אמר בישיבת הממשלה בשנת 2018 שנגעה לחוק הלאום: "בלי חוק הלאום אי אפשר להבטיח לדורות את עתידה של ישראל כמדינת לאום יהודית. חוק הלאום מונע למשל את הניצוח של סעיף איחוד המשפחות שמכוחו נקלטו בארץ רבבות רבבות פלסטינים מאז הסכם אוסלו והחוק הזה עוזר למנוע את המשך הכניסה לישראל של פלסטינים ללא בקרה, וייתכן שהחוק הזה יוכל לסייע לנו לבלום כניסה עתידית של מסתננים. הדברים הללו ואחרים מתרחשים בפני שחוקי המדינה עיגנו בחוק יסוד רק את זכויות הפרט ללא שום איזון חוקתי של המרכיב הלאומי שלנו ולכן חוקקנו את חוק הלאום כדי להבטיח את היותה של מדינת ישראל כדי להבטיח שהיא לא רק דמוקרטית אלא גם מדינת הלאום של העם היהודי ושלו בלבד".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *