מעל 20 אלף מתים מהקורונה: הסיוט של צ'כיה – ד"ר דרור מנור

לפני מספר חודשים הפכה צ'כיה למוקד מגפת הקורונה ביבשת אירופה. מאז המצב כמעט ולא השתנה: בתי-החולים במדינה נמצאים על סף קריסה בשל שיעורי התחלואה והתמותה הגבוהים; לשלטונות אין ברירה אלא לשלוח כוחות מתוגברים של צבא ומשטרה כדי לאכוף סגר מהודק. המצב כה חמור עד שצ'כיה הפכה להיות המובילה העולמית במספר הנפטרים כתוצאה מנגיף הקורונה

לפני מספר חודשים הפכה צ'כיה למוקד מגפת הקורונה ביבשת אירופה. מאז המצב כמעט ולא השתנה: בתי-החולים במדינה נמצאים על סף קריסה בשל שיעורי התחלואה והתמותה הגבוהים; לשלטונות אין ברירה אלא לשלוח כוחות מתוגברים של צבא ומשטרה כדי לאכוף סגר מהודק. המצב כה חמור עד שצ'כיה הפכה להיות המובילה העולמית במספר הנפטרים כתוצאה מנגיף הקורונה.

הסגר ההדוק כולל כמובן את עיר הבירה פראג, שכוחות הביטחון המקומיים פועלים בה במרץ כדי לאכוף את הסגר המהודק שכה מכביד על התושבים האומללים. המדינה סובלת ממחסור חמור במנות חיסון נגד הנגיף הקטלני, ובבתי-החולים סופרים כל יום עוד ועוד נפטרים. צ'כיה הפכה לאחרונה למדינה עם המספר הרב ביותר של נפטרים כתוצאה מהתפשטות הקורונה ביחס למספר התושבים. הממשלה נאלצת לנהל מאבק עיקש וחסר פשרות בניסיון לבלום את מגפת הקורונה המשתוללת ללא רחמים ברחבי המדינה.

בתחילת חודש מארס ציינה המדינה המרכז-אירופאית הקטנה את יום השנה לפרוץ מגפת הקורונה במדינה. זאת כאשר עשרות אלפי שוטרים ומאות מחסומים הוצבו ברחבי צ'כיה כדי למנוע מעבר של התושבים בין המחוזות השונים. הסגר המהודק כולל את סגירתה המוחלטת של מערכת החינוך, כולל המוסדות להשכלה גבוהה; התושבים יכולים לצאת מבתיהם רק לצורך רכישת מוצרי מזון ותרופות או לצורך פעילות גופנית. למרות המצב הקשה, מפעלים, בתי-חרושת ומשרדים רבים נותרו פתוחים, וממשלת צ'כיה דחתה דרישות מצד גורמים שונים לסגור מקומות עבודה גדולים המעסיקים מספר רב של עובדים.

ראש הממשלה אנדריי באביש פועל נמרצות בתקופה האחרונה כדי למנוע את קריסתם של בתי-החולים במדינה בעקבות הזינוק העצום בתחלואה כתוצאה מהתפשטות הקורונה. חשוב להדגיש כי מדובר במדינה בת 11 מיליון איש, שנפטרו בה יותר מעשרים אלף איש מהנגיף הקטלני, ועוד כמיליון ורבע נדבקים, שאלפים מהם מאושפזים בבתי-החולים.

אולם כרגע ברור שהמצב במדינה מורכב מאוד. מבצע החיסונים הלאומי סובל מסרבול רב ומלוגיסטיקה לקויה, בין היתר משום שצ'כיה תלויה באספקת החיסונים באיחוד האירופי שבו היא חברה. ידוע לכל כי האיחוד סובל ממחסור חמור במנות חיסון ומנסה למצוא דרכים לשפר את המצב הבעייתי שאליו הוא נקלע. מתחילת מבצע החיסונים חוסנו ברחבי המדינה רק 650 אלף תושבים, ובמהלך חודש מארס צפויים להינתן כמיליון מנות חיסון נוספות.

ממשלת צ'כיה יודעת היטב כי עליה לפעול במרץ כדי להשיג מנות חיסון רבות שיספיקו לתושבי המדינה מגורמים נוספים שאינם קשורים לאיחוד האירופי. בתחילת חודש מארס פנה ראש הממשלה באביש לרוסיה וביקש לרכוש מנות של החיסון ספוטניק 5, אשר זוכה לביקורות חיוביות לאחרונה. בנוסף, צ'כיה פנתה לסין בניסיון לרכוש מנות של החיסון המקומי סינופארם. בכך עוקפים הצ'כים את מינהל התרופות של האיחוד האירופי שלא אישר עדיין את שני סוגי החיסונים. לאחרונה אף נודע כי ייתכן שישראל תעביר בקרוב לצ'כיה מנות חיסון של חברת מודרנה.

צריך לקוות שהמצב הקשה שנוצר בצ'כיה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ישתפר בתקופה הקרובה. זאת על מנת למנוע כאוס מוחלט במדינה. אסור שדבר זה יקרה במדינה המרכז-אירופאית הקטנה הנחשבת למדינה מודרנית ובעלת מערכת בריאות משוכללת. אין ספק כי ממשלת צ'כיה בראשותו של באביש תעשה כל מאמץ כדי לשפר את המצב הקיים, וסביר להניח כי מנהיגי רוסיה וסין יירתמו במהרה לסייע לעם הצ'כי. אם מדינת ישראל תוכל להעביר לצ'כים את מנות החיסון של חברת מודרנה כפי שתוכנן, הדבר יוכל לתרום במידה רבה למאבק חסר הפשרות של ממשלת צ'כיה במגפת הקורונה הארורה. מבצע חיסונים מהיר ויעיל יוכל להוציא את המדינה מהמצב הקשה שאליו נקלעה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *