"מקיף את כל כדור הארץ": המודיעין האמריקאי המום מהניסוי המוצלח של סין

סין ערכה ניסוי בטיל הייפר-סוני בעל יכולות גרעיניות – שהקיף את *כל כדור הארץ* ואז ניווט את עצמו לעבר המטרה.

סין ערכה ניסוי בטיל הייפר-סוני בעל יכולות גרעיניות – שהקיף את *כל כדור הארץ* ואז ניווט את עצמו לעבר המטרה. הטיל החטיא את המטרה בארבעים קילומטר אבל המודיעין האמריקני המום.

שיגור הטיל התבצע כבר במהלך חודש אוגוסט האחרון, ועל פי הדיווח הוא גרם להפתעה גדולה בקרב בכירי המודיעין ומערך ההגנה בארה"ב.

על פי הדיווח, הניסוי הוכתר בהצלחה והוכיח כי סין עברה כברת דרך בפיתוח כלי הנשק העל-קוליים – ובמיוחד ברמה מתקדמת בהרבה מזו שהעריכו בקהיליית המודיעין האמריקנית. ביקורת רבה הוטחה בקהילת המודיעין בארצות הברית על הפיתוח הצבאי שעוברת סין בשנים האחרונות. "אין לנו שום מושג כיצד הם עשו זאת", אמר אחד ממקורות המודיעין האמריקניים לפיננשייל טיימס.

טיילור פאבל, מרצה בכיר באוניברסיטת MIT, מומחה למדיניות הגרעין הסינית שלא היה מודע לניסוי, אמר שטילים היפרסונים עם חימוש גרעיני נועדו לסייע לסין "לגבור" על מערכות ההגנה האווירית האמריקנית, המיועדת להתמודד בעיקר עם טילים בליסטיים. "טילים היפרסונים יכולים לטוס בשיפוע נמוך ולתמרן תוך כדי תנועה, מה שהופך אותם לגורמים הרבה יותר קשים למעקב והשמדה", אמר. עוד הוא הוסיף כי אם סין אכן תפתח נשק שכזה ייחשב הדבר ל"הפרת היציבות" בין המעצמות, אך סייג את דבריו ואמר שהעובדה שהניסוי בוצע בהצלחה אינה אומרת בהכרח שסין מחזיקה בטכנולוגיה באופן מלא וכי הנשק הזה כבר אכן מצוי בידיה.

הניסוי מגיע על רקע הפרות חוזרות ונשנות של ריבונות טייוואן על ידי חיל האוויר הסיני בשבועות האחרונים. מאז כניסתו לתפקיד של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן חלה הרעה משמעותית ביחסי וושינגטון ובייג'ינג, המאשימה את ארה"ב בעוינות קשה.

בכירים במערכת הביטחון והמודיעין האמריקנית הזהירו מפני התעצמות מערך הנשק הגרעיני של סין. על פי תצלומי לווין עולה כי ברשותה יותר מ-200 האנגרים לאחסון טילים בין-יבשתיים.

"הבהרנו את הדאגות שלנו באופן ברור בנוגע להמשך פיתוח היכולות הצבאיות של סין, שרק מביא להגברת המתיחות באזור ובכלל", אמר ג'ון קירבי, דובר הפנטגון. "זו רק סיבה אחת מדוע אנו משמרים את סין כאתגר מספר 1 שלנו". שגרירות סין בארה"ב דחתה את הטענות על ביצוע הניסוי: "אין לנו אסטרטגיה גלובלית ותוכניות למבצעים צבאיים כמו לארה"ב".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *