מרגש: התפילין של ה"בן איש חי" נחשפות לראשונה, 112 שנה לאחר פטירתו

112 שנה לאחר פטירתו של רבי יוסף חיים מבגדד, זוג התפילין שלו נחשף לראשונה. זאת לאחר שנדיב יהודי רכש אותן במכירה פומבית, והעבירם למוזיאון יהדות בבל

זוג התפילין האישיות של רבנו יוסף חיים מבגדד, ה"בן איש חי" יוצגו לראשונה בפני הקהל הרחב – זאת 112 שנה לאחר פטירתו.

מאז שנפטר ה"בן איש חי", נשמר זוג התפילין שלו בידי מקורבו דוד ששון, שנפטר ב-1942. לאחר מכן נשמרו התפילין על ידי צאצאיו של ששון. לפני כחצי שנה הוצעו התפילין למכירה פומבית בסותביס ונקנו ע"י יהודי דתי שביקש לוודא שהפריט ההיסטורי והקדוש יישמר בידיים יהודיות. לאחר שרכש את התפילין – העבירם הנדבן למוזיאון יהדות בבל באור יהודה.

רבנו יוסף חיים נולד בבגדד בשנת 1834, וכונה ה"בן איש חי" על שם אחד מספריו. הרב הקים את יהדות בגדד, ונחשב לאחד מגדולי דורו, אשר חיבוריו התורניים נלמדים ומשפיעים עד היום על בני עדות המזרח וצפון אפריקה.

במהלך השנים נוצר קשר הדוק בין משפחתו של ה"בן איש חי" למשפחת ששון, שעמדה בראש נשיאות הקהילה בבגדד. ברבות השנים עברה משפחת ששון להודו, בעקבות רדיפותיו של המושל המוסלמי. גם מהודו המשיכו בני המשפחה לשמור על קשר עם משפחתו של ה"בן איש חי".

כאשר נפטר ה"בן איש חי", שלחו בני משפחת ששון איגרת תנחומים לבנו. מספר שבועות לאחר מכן ביקש דוד ששון מבנו של ה"בן איש חי" למזכרת את זוג התפילין של הרב. בנו של הרב הסכים, וזוג התפילין נשמר על ידי דוד, עד פטירתו. ילדיו החליטו בתחילה לשמור את התפילין שהיו יקרות ללב אביהם, עד שלאחרונה הן הועמדו למכירה פומבית. כאמור, הן נקנו על ידי נדבן שרצה לוודא שהזוג הקדוש יישמר בידיים יהודיות.

בחול המועד סוכות יוצגו התפילין העתיקות לקהל הרחב במוזיאון יהדות בבל באור יהודה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *