נאמנים להלכה • הפוסקים הספרדים ל'קול ברמה': אסור להשמיע מוזיקה

במענה לפניית רדיו "קול ברמה', אוסרים בכירי הפוסקים הספרדים להקל בהשמעת מוזיקה שאינה ווקאלית בימי העומר • מרן הראשל"צ ורבה של ירושלים הגרש"מ עמאר: "אין שום סברא להקל. אדרבא, כעת צריך יותר תפילות" • הגאון רבי אהרון בוטבול חתנו של מרן הגר"ע: "אין התר להשמיע באופן גורף ברדיו מוזיקה רגילה ללא שום הגבלה" • הגר"ב חותה: "אין שום היתר להשמיע לרבים. אם יש אדם במצוקה, ניתן להתיר לו עצמו בתוך ביתו"

 
פוסקי ההלכה הספרדיים ובראשם מרן הראשל"צ רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר שליט"א הורו באופן חד משמעי הערב (חמישי) להנהלת 'רדיו 'קול ברמה' שלא להתיר השמעת מוזיקה שאינה ווקאלית ברדיו, בימים אלו, ימי ספירת העומר.

אל תשובת מרן הראשל"צ הצטרפו הגאונים רבי אהרון בוטבול, חתנו של מרן הגר"ע זצ"ל ורבי בנימין חותה, שהורו פה אחד שלא להקל בהשמעת מוזיקה שאינה ווקאלית בימים אלו, ובפרט בפומבי ברדיו 'קול ברמה'.

בתשובת רבה של ירושלים במענה להנהלת 'קול ברמה', אמר הראשל"צ כי "אין שום סברא לשנות מכל שנה שמשמיעים ברדיו רק מוזיקה ווקאלית בימי ספירת העומר. עכשיו צריכים יותר תפילות, יותר תחינות. ודאי לא נקל. אדרבא, מנהג יפה ולא לשנות אותו".

על הטענה שישנם כאלו שנמצאים בדיכאון בעקבות המצב השיב הראשל"צ: "הרי גם מוזיקה ווקאלית זה שיר, אפשר לחפש פייטנים טובים, פעם ספרדים, פעם אשכנזים, פעם מרוקאים. שאנשים יהנו", אמר הרב.

הרב חזר על דבריו בנחרצות והורה כי "בשום פנים ואופן אין להשמיע מוזיקה שאינה ווקאלית ברדיו", לדבריו, "מי שיש לו בעיה ישמע לעצמו. יש טייפ היום, לכל אחד יש לו בטלפון שלו, מפעילים כל מה שרוצים".

עוד הוסיף מרן כי "הרדיו צריך להמשיך עם מה שנהג עד היום" וכי "נדמה לי שקיבלתם את ההוראה ממרן זצ"ל בעצמו. רק מוזיקה בקולות, כמו שהנהגתם עד היום. זה מנהג משובח. לא לשנות אותו".

בתשובתו של הגאון רבי אהרון בוטבול שליט"א הוא נימק את הקביעה לאסור השמעת מוזיקה שאינה ווקאלית ברדיו, לדבריו, "אין התר להשמיע באופן גורף ברדיו מוזיקה רגילה ללא שום הגבלה".

הרב בוטבול התייחס לשמיעה באופן אישי ואמר כי "אמנם אדם שיש לו מרה שחורה או שיש לו נטייה לדיכאון, הפוסקים התירו לו לשמוע מוזיקה באופן אישי. והטעם, שכל עניין לאבלות בימים הללו, זה מנהג ובמקום שיש צורך נפשי לדבר, בוודאי שהדבר מותר. אבל לא כן כשמדברים על תחנת רדיו שמשמיעה בפרהסיה קבל עם ועדה למאות אלפי אנשים שמאזינים לשיר ולמוזיקה".

לדבריו של חתנא דבי נשיאה: "הרי רובם של האנשים אינם במצב כזה של דיכאון ולכן אין להתיר לשמוע", עוד הוסיף כי "מצב כזה יגרום להרבה אנשים שצריכים להחמיר על עצמם – לשמוע כלי שיר והדבר יגרום לזלזול בהלכה".

בהמשך תשובתו הארוכה הוסיף הרב בוטבול כי "בתקופה הזאת, לא ברור שכולם נמצאים במצב כזה של דיכאון. אני יודע שרוב האנשים נמצאים במצב יציב מאוד, בריא מאוד, שמחים בחלקם במה שיש להם. ולכן, דבר כזה שמתירים בפרהסיה – יכול לגרום לזלזול גם בשנים הבאות".

"ולכן צריך לעמוד ולהיות עיקש בעניין הזה ולא להתיר דבר כזה בפרהסיה", אמר הרב בוטבול בסוף דבריו, "וטוב מאוד שרדיו תורני ימשיך בחומרה זו".

הגאון רבי בנימין חותה שיגר אף הוא להנהלת רדיו 'קול ברמה' תשובה מנומקת לאסור השמעת מוזיקה שאינה ווקאלית, לדבריו, "אין להתיר דבר זה בשום פנים, שהשמעת מוזיקה גורפת לכלל הציבור הוא דבר האסור ובפרט בימים אלו שאנו חייבים להתחזק בנושא זה של מנהגי העומר".

בהמשך התשובה כתב הרב חותה כי "כל ההיתרים הם רק לאדם פרטי בתוך ביתו, אבל לא בהשמעה לקהל הרחב וכי רדיו הוא בוודאי דבר שבפרהסיה ואין לך פרהסיה גדול מזה".

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. כולם אהובים, כולם קדושים

    כולם אהובים, כולם גדולים, תיכף נדע כולנו, כשנהיה ראויים, בעזרת השם – מי גדול הדור באמת,
    בינתיים חשוב שנהיה ראויים ונכבד כל הרבנים הגדולים שלנו, הם יהיו כולם יחד בסנהדרין בעזרת השם, בוא נתאחד, באהבת חינם ועיין טובה

    אברהם ב' |
    הגב
  2. אברהם אברהם לך יש הרב יצחק לנו מרן הגרש עמאר נא לכבד

    אתה אל תעשה מחלוקת תכבד אביי ורבא נחלקו בניהם וכיבדו זה את זה

    בני |
    הגב
  3. דבר בשם עצמך בלבד לנו יש את מרן הגר"ש עמאר שליט"א.

    גם אביו של הרב יצחק מרן של כל בני הגולה בכל ההלכות הקשות נתן למרן הרב שלמה עמאר לפסוק ולא נתן לבנו והמבין יבין

    בני |
    הגב
  4. אין סיבה בעולם שבמרכז הבימה בתל אביב [החילונית] יוכלו מאות אנשים להתכנס ביחד בלי שום פיקפוק ובלי משטרה ובלי שום חיילים וכו', אבל [אצל החרדים לדבר ד'] התלמוד תורה, והחיידר, והבית יעקב, והישיבות, הכוללים ובתי הכנסת שהם הבסיס לקיום כל העולם לא יוכלו ללמוד תורה ולהתפלל בציבור. כמובן בהתאם להנחיות ולשמירה על בריאות הציבור.

    אין סיבה בעולם שבמרכז הבימה בתל אביב [החילונית] יוכלו מאות אנשים להתכנס ביחד בלי שום פיקפוק ובלי משטרה ובלי שום חיילים וכו', אבל [אצל החרדים לדבר ד'] התלמוד תורה, והחיידר, והבית יעקב, והישיבות, הכוללים ובתי הכנסת שהם הבסיס לקיום כל העולם לא יוכלו ללמוד תורה ולהתפלל בציבור. כמובן בהתאם להנחיות ולשמירה על בריאות הציבור.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  5. אנו אין לנו אלא דברי מרן הרב הראשי לכל בני ישראל רבינו יצחק יוסף שליט"א

    ולא צריך תמיד לחפש מחלוקות

    אברהם |
    הגב