נקמתו של ארדואן במנהיג האופוזיציה • ד"ר דרור מנור

לעיתים נדמה כי אין גבול לנקמתו של הנשיא ארדואן ביריבו הגדול, איש הדת, האימאם לשעבר והסופר פתחוללה גולן. פעילותו הנקמנית הולכת וצוברת תאוצה בתקופה האחרונה

לעיתים נדמה כי אין גבול לנקמתו של הנשיא ארדואן ביריבו הגדול, איש הדת, האימאם לשעבר והסופר פתחוללה גולן. פעילותו הנקמנית הולכת וצוברת תאוצה בתקופה האחרונה, למרות שהחלה עוד בקיץ 2016. באוגוסט 2019 החליטה ממשלת טורקיה להשמיד יותר מ- 3,000 ספרי לימוד, בשל החשד שהיו קשורים לגולן.

מבחינת משרד החינוך הטורקי הפועל תחת השגחתו האדוקה של ארדואן, כל דבר שקשור לפתחוללה גולן- אין לו מקום במדינה. בין הספרים שהושמדו היו אפילו ספרי מתמטיקה שנשאו את ראשי התיבות של שמו של גולן; ספרים מספריות ציבוריות ברחבי המדינה, שעסקו בנושאים שונים, הושמדו ללא היסוס; משרד החינוך אף הכריח את כל בתי הספר היסודיים והתיכוניים בטורקיה להעביר אליו מיד ספרי לימוד שנחשבו ל"חשודים", ואלו הושמדו במהרה. לאחרונה דווח כי מעל ל- 300 אלף ספרים (מכל הסוגים) הושמדו בטורקיה על ידי השלטונות. חשוב לציין כי השמדת הספרים החלה למעשה כבר בסוף שנת 2016, כאשר ממשלת טורקיה השמידה כתבי יד שנשאו את השם "פנסילבניה", המדינה בה מתגורר גולן בארה"ב.

בשנת 1999 היגר גולן מרצון לפנסילבניה שבארה"ב, שם הוא מתגורר עד היום. הוא היה נחשב לידידו הקרוב של ארדואן במשך שנים רבות, אולם היחסים ביניהם נקלעו למשבר, ונוצר ביניהם קרע של ממש, כנראה בשנת 2010. היקפו התגלה לציבור רק בשנת 2013. השיא של המשבר היה ב- 16 ביולי 2016, לאחר ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה. ארדואן האשים את גולן בכך שהיה ממובילי ניסיון ההפיכה וקרא לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, להסגיר את גולן. הדבר לא קרה בסופו דבר, בין השאר בשל התנגדותו של מזכיר המדינה האמריקני דאז, ג'ון קרי, שדרש מנשיא טורקיה הוכחות למעורבותו של גולן. האופוזיציונר הטורקי הגולה ממשיך לחיות ולפעול בפנסילבניה תחת השגחה אמריקנית צמודה. השלטונות האמריקניים מתעקשים שלא להסגיר את יריבו הגדול של ארדואן לטורקיה, ואפילו הנחו את גורמי הביטחון להדק את השמירה על גולן, אשר חושש כל הזמן מהתנקשות בחייו.

כתגובה, החליט ארדואן להגביר את נקמתו ביריבו הגדול: שמו של גולן נמחק מרחובות באיסטנבול ובאנקרה, שקיבלו שמות חדשים; ממשלת טורקיה סגרה עשרות בתי הוצאה לאור בשל החשד לקשרים שקיימו עם גולן, ובטענה שיסיתו בהנחייתו נגד המשטר הקיים במדינה; בשנת 2018 נסגרו כמאתיים בתי דפוס, כתבי עת ועיתונים בטורקיה בחשד כי קיימו קשרים חשאיים עם יריבו הגדול של נשיא טורקיה; אלפי מרצים באקדמיה הטורקית, דוקטורים ופרופסורים, פוטרו מאוניברסיטאות רבות ברחבי המדינה. בנוסף, עשרות מרצים נאלצו לברוח מטורקיה כיוון שחששו להיעצר בעקבות קשריהם עם גולן.

נקמתו של ארדואן בגולן הולכת ומתגברת בשל חששו הרב מיריבו הגולה: גולן חי חיים טובים בפנסילבניה, עם כמאה מאנשיו. הוא מצהיר כי טוב לו באמריקה, והוא אינו מתכוון לחזור לטורקיה. גולן משמש כמנהיגה הרוחני של "תנועת גולן" שלה השפעה גדולה: היא שולטת במוסדות חינוך ודת רבים בטורקיה עד היום. זאת בנוסף לשליטתה באמצעי תקשורת ובמוסדות כלכליים. עוד בשנת 2007 העריכו גורמים שונים, כי תקציבה של התנועה עומד על ב- 25 מיליארד דולר. סביר להניח כי רצונו של נשיא טורקיה להתנקם ביריבו השנוא רק יתגבר בשנים הבאות, ועלול להגיע לפרנויה של ממש.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *