נתניהו: "בימים הקרובים אחזיר את המנדט"

בתום הטלת המנדט של נשיא המדינה ראובן ריבלין על ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא האחרון נאום חיובי שקורא לגנץ להתאחד ולחלוק איתו את ממשלת האחדות שהציבור רוצה כלשונו.

 


בתום הטלת המנדט של נשיא המדינה ראובן ריבלין על ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא האחרון נאום חיובי שקורא לגנץ להתאחד ולחלוק איתו את ממשלת האחדות שהציבור רוצה כלשונו.

ראש הממשלה נתניהו אמר הערב: תודה לך אדוני הנשיא. אני מקבל את המשימה שהטלת עליי. אי היכולת שלי קטנה מזאת מאי היכולת של בני גנץ כי אנחנו שנינו לא נצליח להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה זאת ממשלת אחדות לאומית, רחבה, והייתי אומר – מהירה.

נתניהו הוסיף "אני רוצה להתעכב למה אנחנו צריכים את האחדות הזאת, את הפיוס הלאומי הזה, מכמה טעמים. קודם כל, כדי להשיג פיוס לאומי. זה דבר שהוא חיוני. הוא חיוני בכל עת ובעת הזאת במיוחד. עברנו מערכת בחירות קשה מכל הצדדים ולכל הצדדים ואנחנו צריכים לאחד את העם ולאחות את הקרעים כי אנחנו עומדים מול שלושה אתגרים כבירים שהציבור מכיר אותם בחלקם וחלקם לא".

ראש הממשלה הוסיף "האתגר הראשון הוא אתגר ביטחוני וכולכם רואים את התעוזה והחוצפה של איראן. את העובדה שהיא תוקפת באופן גלוי בסעודיה ולא רק שם. היא תוקפת את נתיבי השייט, היא תוקפת במרחבים גדולים מאוד, היא תוקפת אותנו מעיראק, מסוריה, מלבנון, מעזה. היא תוקפת את הקהילה הבינלאומית בעזות מצח הולכת וגוברת עם אמצעי נשק מדוייקים שאנחנו מתריעים בפניהם והם מופנים גם כלפינו. אני לא מייצר כאן מציאות מדומה, זה אתגר ביטחוני כביר שמתקרב אלינו במהירות עצומה והוא כבר כאן. כדי להתמודד איתו אנחנו צריכים לשלב כוחות כי העם צריך להיות מאוחד והוא צריך להיות מוכן, צריך להכין את העם בחזית רחבה נחוצה".

"הצו השני הוא הצו הכלכלי שנלווה למה שאמרתי עכשיו. אינני מתכוון לצרכים של איזון תקציב, דבר טריוויאלי ועסקתי במצבים כלכליים קשים יותר ואני סמוך ובטוח שאנחנו צריכים לטפל גם בזה. צריך ממשלה רחבה כי מול האתגרים של איראן והנשק המדוייק שמכוון כלפי ישראל אנחנו צריכים להקצות משאבים גדולים מאוד כדי לבנות לישראל את אושיות הביטחון הנדרשות. זה דורש הסכמה לאומית רחבה, זה לא מהלך קל מבחינת ההחלטות, זה דורש ממשלה של כתפיים רחבות. האתגר הכלכלי הוא פועל יוצא של האתגר הביטחוני".

נתניהו הוסיף "כאן גם בא האתגר השלישי שהוא בגדר הזדמנות חד פעמית. היא לא תחזור. ב71 שנות קיומה של ישראל לא הייתה לנו הזדמנות כזו וספק אם תהיה לנו בשנים הבאות. אנחנו יכולים להגיע להסכמות לאומיות במסגרת תוכנית המאה של הנשיא טראמפ שתוצג להערכתי רק אם נעמוד בחזית אחת רחבה. ההזדמנות לקבוע את גבולנו המזרחי, בהסדרים עם ארה״ב המעצמה הגדולה בתבל. ההזדמנות הזאת קיימת עכשיו, אני מדבר כאן מהלב ומהראש מתוך ניסיון של שנים ארוכות בהובלת המדינה. הגענו להבשלה אפשרית של תנאים שיכולים לתת לנו מענה גם לאתגרים הביטחוניים והכלכליים ומענה כביר להזדמנות מדינית שלא הייתה בידינו ולא תהיה בידינו".

לקראת סיום אמר ראש הממשלה כי "לכל אלה דרושה ממשלת אחדות לאומית רחבה והיא דרושה עכשיו. כל אחד מבין שלא תהיה הזדמנות אחרת. לכן אני אעשה כל מאמץ להקימה, בהנהגה משותפת. אני מדבר על הנהגה משותפת, ממשלה פריטטית, ממשלה עם הסדרים שונים מעניינים שהעלית, ניתן לעשות שורה של דברים כדי להבטיח את אותה שותפות ואותו מבנה ברור בין שניים שמובילים אותה".

"אבל הדגש שאני שם על המהירות. בהקדם האפשרי. זאת הממשלה היחידה שבאה בחשבון. אנחנו יכולים לעשות את זה מהר מאוד, את הממשלה הזאת אפשר להקים מהר מאוד אם רוצים. אבל כפי שאמרתי לך הנשיא, אם הממשלה הזאת שבכוחנו להקים מהר לא תקום מהר, היא כנראה תקום רק בישורת האחרונה. היא תקום רק שאנשים יבינו שאין אפשרות אחרת ואז יקימו אותה. לכן אין טעם לבזבז את זמנה של המדינה ולמתוח עוד חודשים עקרים בביטול זמן. אם לא אוכל להרכיב את הממשלה בימים הקרובים, כנראה שנצטרך לחכות למקצה האחרון, אולי ל-21 יום האחרונים, ואז שכולם מבינים שאין ברירה אלא ממשלת אחדות אז היא קום תקום".

לסיום אמר כי "לכן אעשה את הכל עם המנדט שנתת לי ואם לא אצליח אחזיר לך את המנדט. בעזרת השם ובעזרת אזרחי ישראל, גם בעזרתך הנשיא, נקים ממשלת אחדות לאומית רחבה בהמשך. אני מקווה שנצליח עכשיו. אני מאוד מודה לך, על השיחות החשובות בינינו ועל המאמץ החשוב והגורלי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. מצידי, אעשה כל מאמץ בעניין הזה. תודה לכם ותודה לך הנשיא".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *