נתניהו יוצא לראשונה נגד טראמפ: "ישראל מגנה את הפלישה הצבאית של טורקיה למחוזות הכורדים"

‏ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא לראשונה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומגנה את החלטתו לנטוש את הכורדים שנלחמים נגד הטורקים. ״ישראל מגנה בתוקף את הפלישה הצבאית של תורכיה למחוזות הכורדים בסוריה ומזהירה מפני טיהור אתני של הכורדים ע״י תורכיה ועושי דברה", נמסר מראש הממשלה.

‏ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא לראשונה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומגנה את החלטתו לנטוש את הכורדים שנלחמים נגד הטורקים. ״ישראל מגנה בתוקף את הפלישה הצבאית של תורכיה למחוזות הכורדים בסוריה ומזהירה מפני טיהור אתני של הכורדים ע״י תורכיה ועושי דברה", נמסר מראש הממשלה.

נתניהו הוסיף: "ישראל תעשה כל מאמץ להגיש סיוע הומניטרי לעם הכורדי האמיץ״.

יש לציין כי עד כה נתניהו לא העיז להתערב במדינותו של טראמפ ושיבח אותו בכל צעד ושעל שנקט במזרח התיכון. נתניהו כנראה החליט לצאת נגד טראמפ במרומז לאור התעלמותו של טראמפ מנתניהו מאז הפלונטר הפוליטי השורר בישראל.

בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, צייץ גם הוא וקרא "לגרש את טורקיה מנאט"ו". עוד כתב: "כורדים, שהם מוסלמים סונים, נטבחים ברצח עם, ממש ברגעים אלה, כמה מאות קילומטרים מפה. מישהו יכול להסביר את השתיקה של הרשימה המשותפת?"

לפי פרסום ב"ניו יורק טיימס" במערכת הביטחון הישראלית הופתעו לחלוטין מהחלטתו של טראמפ להסיג את כוחות צבא ארה"ב ולמעשה לאפשר לארדואן לצאת למבצע הצבאי. בכירים ופרשנים אף תהו "מי הבא בתור" – אחרי שהכורדים זכו לכתף קרה מטראמפ.

ההחלטה של טראמפ להסיג את צבא ארה"ב מגבול טורקיה – רוסיה גוררת ביקורת קשה. דובר "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", אמר בצהריים (יום ב') כי החלטת ארה"ב להסיג היום את חייליה מהאזור בצפון-מזרח סוריה היא סכין בגבם של הכוחות. "ארה"ב נתנה ערבויות שהיא לא תאפשר שום מבצע צבאי טורקי נגד האזור שלנו", אמר דובר הכוחות קינו גבריאל לערוץ הטלוויזיה "אל-חדת'".

נשיא ארה"ב טראמפ הגיב בסדרת ציוצים בטוויטר שהכורדים אמנם נלחמו לצד האמריקנים נגד דאעש, אך הדגיש כי ארה"ב השקיעה במלחמה הזו כסף וציוד רב, וכי כעת עליה לסגת ועל הכורדים למצוא יחד עם הגורמים האחרים פתרון למצב. ״הגיע הזמן שארה"ב תצא מהמלחמות המגוחכות והבלתי נגמרות״.

מוקדם יותר דיווחנו, החיילים האמריקנים המוצבים באזור צפון סוריה החלו לסגת מאזור הגבול עם טורקיה – שעות אחדות בלבד אחרי שארה"ב הודיעה כי תפנה את חייליה משם ותאפשר לצבא טורקיה לצאת למבצע הצפוי שלה נגד הכורדים באזור.

בוושינגטון ואנקרה אישרו שהנסיגה אכן – החלה. יש לציין כי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מאיים לפתוח במבצע צבאי נגד הכוחות הכורדיים באזור הגבול, שבהם הוא רואה איום על ארצו.

ארה"ב נוטשת בפועל את הלוחמים הכורדים שנלחמו לצד הכוחות האמריקניים במשך שנים וזונחת אותם לאנחות. בכך מיישם טראמפ אחת לאחת את מדינותו שלא להתערב בסיכסוכים בתוך מדינות.

בארהב יש זעם לא קטן על התנהלותו של טראמפ, רפובליקנים ודמוקרטים הזהירו שאם ארה"ב תאפשר מתקפה טורקית עלול להתבצע טבח נגד הכורדים, ושמצב כזה יעביר מסר בעייתי-למדי לבעלי בריתם של האמריקנים ברחבי העולם.

גורם אמריקני אמר אמש לסוכנויות הידיעות כי הכורדים ב"כוחות הדמוקרטיים הסוריים" מאוכזבים מארה"ב וכועסים עליה

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *