נתניהו לפוטין: "חיילי הצבא האדום הם שפתחו את שערי אושוויץ"

בהשתתפות נשיא רוסיה פוטין החלה חנוכת אנדרטת"נר הזיכרון" לזכר גבורת הלוחמים והתושבים שנפלו במצור על לנינגרד במלחמת העולם השנייה, בגן סאקר בירושלים.

בהשתתפות נשיא רוסיה פוטין החלה חנוכת אנדרטת"נר הזיכרון" לזכר גבורת הלוחמים והתושבים שנפלו במצור על לנינגרד במלחמת העולם השנייה, בגן סאקר בירושלים.

באירוע משתתפים גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש העיר ירושלים, שר החוץ של רוסיה, מושל סנט פטרסבורג, שרים, סגני שרים, שגרירים ומאות אורחים נוספים שהגיעו במיוחד לטקס מרוסיה וממדינות נוספות. כמו כן, הוזמנו לטקס כ-70 וטרנים וגיבורי המצור על לנינגרד החיים בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו כי "תמיד נזכור שחיילי הצבא האדום הם שפתחו את שערי אושוויץ לרווחה". הנשיא פוטין אמר בנאומו כי "אירועי השואה לא ניתנים להשוואה עם אף אירוע. אובדן בלתי נתפס".

באדמת ירושלים, עיר הנצח, אנו מציבים היום גלעד נצח לזכרם של מגני לנינגרד ותושביה שנספו במצור האכזרי במלחמת העולם השנייה", פתח  נתניהו את דבריו. "עמוד הגבורה הזה מדבר לכל אדם. הוא מדבר בעברית, הוא מדבר ברוסית, הוא מדבר בשפה אוניברסלית. אהבת מולדת, הקרבה עילאית, כוח רצון בל יתואר לחימה עיקשת והשגת ניצחון". הוא הוסיף כי "אסור לרגע אחד לטשטש את הקורבן והתרומה של ברית המועצות ושל חייליה בצבא האדום למיגור המפלצת הנאצית והצלת העולם מטרגדיה נוראה. משקעי הכאב נותרו. הצלקות לא נעלמו".

ראש הממשלה נתניהו פנה לנשיא פוטין. "שוחחנו על אביך שנלחם, ועל הוריך שאיבדו את אחיך בן השלוש ויקטור, שלא זכית להכיר. הוא לא שרד את המצור על לנינגרד. הכאב על אובדן אח מוכר לי היטב, הכאב של הורים על אובדן בנם מוכר לי היטב", אמר נתניהו.

75 שנים חלפו מאז שהחיילים פתחו את שערי אושוויץ לרווחה, והלקח טבוע בנו בעוצמה. אין שום פשרות עם משטרי קנאות שאוחזים באידיאולוגיה רצחנית", אמר נתניהו. "חייבים לעצור אותם בזמן. חייבים לבלום בתקיפות את הסכנה שנובעת מהם. אבל בניגוד למה שהיה בשואה, לנו, העם היהודי, יש כיום מדינה, מדינה חזקה ומתקדמת. מי שמאיים להשמיד אותנו יתקל בתגובה חריפה ונחרצת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לטקס חנוכת האנדרטה לזכר הרוגי המצור על לנינגרד, ב- 27 בפברואר 2019, בעת ביקורו של רה"מ נתניהו במוסקבה, ואמר: "בקרוב נחנוך אנדרטה בירושלים לזכר נופלי המצור בלנינגרד. אדוני הנשיא, אני מבקש להזמין אותך להיות אורח הכבוד שלנו שם. אין ראוי ממך". הנשיא פוטין נענה אז בפגישה להזמנתו של ראש הממשלה.

צוות אמנים מישראל ומרוסיה, האדריכל אודי כסיף, הפסל אדם פרץ, האדריכלים אנטולי ולאדה צ'רנוב והפסל ולדיסלב מנצ'ינסקי, עבדו בשיתוף פעולה להקמת האנדרטה, משלב הרעיון ועד שלב הביצוע. גובה האנדרטה הוא 8.5 מטרים והיא עשויה נחושת עם אלמנט ברונזה יצוק המייצג את להבת הנר. תנועת הלהבה באה לידי ביטוי באמצעות ספירלה המוארת בשעות הלילה ליצירת אפקט מיוחד של נר-תמיד בוער.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *