סעודיה רוצה לנקום בארצות הברית בגלל המשבר הרוסי – ד"ר דרור מנור

לאחרונה נראה כי ממלכת סעודיה היא למעשה המרוויחה העיקרית ממשבר האנרגיה החריף שיוצר המשבר בין רוסיה לאוקראינה. ממלכת הנפט העשירה צפויה להכפיל במהלך השנה הנוכחית את הכנסותיה מיצוא הנפט שמחירו עולה עוד ועוד. מבחינה מדינית, ניתן לומר כי המשבר הרוסי-אוקראיני הביא לשבירתו של החרם הבלתי רשמי שממשל ביידן הטיל על סעודיה

לאחרונה נראה כי ממלכת סעודיה היא למעשה המרוויחה העיקרית ממשבר האנרגיה החריף שיוצר המשבר בין רוסיה לאוקראינה. ממלכת הנפט העשירה צפויה להכפיל במהלך השנה הנוכחית את הכנסותיה מיצוא הנפט שמחירו עולה עוד ועוד. מבחינה מדינית, ניתן לומר כי המשבר הרוסי-אוקראיני הביא לשבירתו של החרם הבלתי רשמי שממשל ביידן הטיל על סעודיה.

ברור לכל כי העימות הרוסי-אוקראיני ההולך ומתרחב יוצר משבר אנרגיה רחב היקף, שהמרוויחה הגדולה ביותר שלו היא הממלכה הסעודית. עליית המחירים של הנפט מתחילת שנת 2022 מבטיחה לסעודיה הכנסות גבוהות הרבה יותר ממה שהיה צפוי. לאחר שנתיים של מאבק בהתפשטות נגיף הקורונה המשק העולמי נמצא בתהליך של התאוששות, דבר שעלול להעמיד את הביקוש של מדינות העולם סביב מאה מיליון חביות נפט ביום. לאור המצב הנוכחי בשוק, מומחים מעריכים שהכנסות הנפט של סעודיה יגיעו בשנת 2022 לסכום עצום של 475 מיליארד דולר, פי ארבעה בהשוואה לשנת 2020.

סעודיה יכולה להיות מרוצה ואופטימית גם לקראת השנים הבאות. זאת כיוון שהמעבר העולמי לשימוש באנרגיה מתחדשת איטי למדי ומצריך עוד זמן רב עד שייצא לפועל. בשנים האחרונות אנו עדים לירידה ניכרת בהשקעות בתחום הזה בעיקר בעקבות חקיקה רחבת היקף של מדינות המערב כחלק מהניסיון שלהן להתמודד ביעילות עם ההשלכות הרבות של שינויי האקלים בעולם. סביר להניח כי בית-המלוכה הסעודי על נסיכיו הרבים יכול להיות מרוצה מאוד מהמצב שרק יעשיר עוד ועוד את קופת האוצר הסעודית.

המשבר הקשה בשוק האנרגיה מעניק לסעודיה גם הישגים מדיניים, ולא רק כלכליים. בשל האפשרות שזרם הנפט עלול להיעצר במקרה של הסלמה חמורה, ממשל ביידן נאלץ לאחרונה להפסיק מיד את החרם הבלתי רשמי שלו נגד הממלכה הסעודית מאז שנכנס לבית הלבן. ידוע לכל כי הנשיא אינו סובל כלל את האיש החזק והקובע בסעודיה, יורש העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן. זאת על רקע החשדות הרבים לפיהם בן-סלמאן הורה על חיסולו המיידי של העיתונאי האופוזיציוני הידוע ג'מאל חשוקג'י בטורקיה. אולם בעקבות המשבר הרוסי-אוקראיני החמור שמזעזע את שוק האנרגיה העולמי, ממשל ביידן נאלץ לחזר במרץ רב אחרי בית-המלוכה הסעודי. נשיא ארה"ב בכבודו ובעצמו התקשר לאחרונה למלך הקשיש והחולה סלמאן וניהל אתו שיחת טלפון ארוכה. מספר ימים לאחר מכן, ביידן אף שיגר שני שליחים אמריקאים בכירים לסעודיה, על מנת לנסות וללחוץ על קברניטי בממלכה להגביר את תקופת הנפט.

אולם הסעודים אינם מתלהבים במיוחד מהבקשה האמריקאית. הם יודעים כי ייתכן מאוד שהמעצמות בראשות ארה"ב קרובות להסכם גרעין חדש עם איראן. ההסכם החדש צפוי לכלול גם את הסרת הסנקציות החריפות של המערב מעל מגזר הנפט של איראן. צעד שכזה עלול להוביל להזרמת נפט רב בכמות בתנועה בין מיליון לשני מיליון חביות נפט ביום. בית-המלוכה הסעודי מודע היטב לעניין הזה, והוא השלים ממזמן עם המציאות שבה מגזר הנפט האיראני יפיק עוד ועד חביות, ולכן מבחינתו אין שום היגיון כלכלי ורצון מיוחד להגביר בתקופה הקרובה את ההיצע.

אין ספק כי לאור המצב הנוכחי לנשיא ביידן אין שום ברירה, אלא לשתף פעולה עם יורש העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן. נדמה כי בית-המלוכה הסעודי נהנה מאוד מהסיטואציה שבה הממשל האמריקאי משדר בהילות בנוגע להגברת הזרמת הנפט. משרד הנפט הסעודי אף דאג לאותת לאמריקאים במהלך חודש פברואר, כי סעודיה אינה פועלת לפי סדר העדיפויות של ארה"ב. הסעודים יודעים כי עליהם להיזהר, במיוחד לאור שיתוף הפעולה שיש להם עם רוסיה בתחום הנפט בשנים האחרונות. סביר להניח כי בן-סלמאן יהיה מעוניין להשפיל את ביידן, וגם אם יסכים להגברת תפוקת הנפט, הוא ידרוש מהממשל האמריקאי תמורה כלשהי בתחום המדיני, הכלכלי, או הצבאי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *