סערת אסלאמיזציה בצרפת – ד"ר דרור מנור

לא מספיק שמגפת הקורונה מתישה את צרפת במהלך השנה האחרונה וגורמת לה לבעיות חברתיות וכלכליות קשות שמצריכות היערכות מיוחדת של הממשלה, היא נאלצת להתמודד לאחרונה עם סערת אסלאמיזציה ששוטפת את המדינה בעקבות חוק חדש ושורת התבטאויות באמצעי התקשורת הצרפתיים בגנות האסלאם הקיצוני.

הסערה החלה בעקבות מאמר דעה שכתב מורה לפילוסופיה בשם דידייה למאיר בן ה- 55 המתגורר בעיר טראפ הסמוכה לעיר הבירה פריז. למאיר טען שהאסלאם הקיצוני משתלט על צרפת, השווה את האידאולוגיה שלו לזו של המשטר הנאצי בגרמניה, ואמר כי הצרפתים נמצאים בראשיתה של מלחמה נגד הטרור. בהמשך הוא נתן ראיונות נוספים לתקשורת, שבהם אמר שטראפ נפלה בידיו של האסלאם הקיצוני, ותושבי העיר חיים בפחד בעקבות המצב.

דבריו של המורה למאיר הרגיזו אזרחים צרפתים רבים, וביניהם ראש עיריית טראפ, עלי רבא, שמתח ביקורת חריפה על מאמריו, ואפילו איים להגיש נגדו תביעות דיבה לאחר שלמאיר טען כי 400 מתושבי טראפ רשומים במאגר החשודים בטרור, וכי בעיר אין אפילו מספרה משותפת אחת לגברים ונשים. אין ספק כי המורה לפילוסופיה הטיח האשמות קשות באסלאם הקיצוני.

סערת האסלאמיזציה התגברה עוד יותר כאשר השרה להשכלה גבוהה במדינה, פרדריק וידל, קראה לחקור את "האסלמו-שמאלנים" במוסדות להשכלה גבוהה, אשר תומכים באסלאם הקיצוני במסווה של מלחמה בגזענות, ובכך הם גורמים לנמק בכל החברה הצרפתית. ברור כי מדובר בקריאה למאבק חסר פשרות נגד האסלאם הקיצוני בצרפת.

על רקע הסערה הקשה שנוצרה בעקבות דבריהם של וידאל ולמאיר, ממשלת צרפת העבירה חוק שנועד בעיקר נגד חוגי האסלאם הקיצוני במדינה. החוק החדש אוסר להקים מערכת חינוך מקבילה בבתים, מחייב פיקוח ממשלתי על עמותות דתיות, ואוסר על עובדי מדינה לעטות סממנים דתיים בשטח ציבורי. החוק קבע עונש חמור למי שיעז לעבור עליו: חמש שנות מאסר וקנס של 75 אלף יורו. כעת צריך לראות כיצד השלטונות יתמודדו עם החוק החדש.

האסלאמופוביה נחשבת לתופעה מוכרת בצרפת, והיא התגברה במיוחד בשנים האחרונות שבהן חוותה המדינה מספר אירועי טרור קשים מצד האסלאם הקיצוני, ובהם רצח העיתונאים בפיגוע במשרדי העיתון הסאטירי שרלי הבדו בינואר 2015 בגלל פרסום קריקטורות הלועגות למוחמד ורצח המורה שבפרברי פריז באוקטובר 2020 בגלל שהציג בפני תלמידיו בחטיבת הביניים את הקריקטורות של העיתון.

נשאלת השאלה מדוע צרפת צריכה כעת להתמודד עם האסלאם הקיצוני ועם האסלאמופוביה, כאשר היא מנהלת מאבק עיקש נגד התפשטות נגיף הקורונה. אולם נראה כי אין לה שום ברירה לאור ההתפתחויות השליליות שהובילו פעם נוספת להתחזקות האסלאם הקיצוני ברחבי המדינה. אם צרפת לא תפעל במהרה בנושא, היא עלולה לסבול קשות בשנים הקרובות. האסלאמופוביה נגרמת כתוצאה מהתחזקות האסלאם הקיצוני, ונראה כי לשלטונות לא תהיה ברירה, אלא להתמודד עם התופעה הזו. בינתיים ממשלת צרפת נאלצת לשלב בין מאבקה באסלאם הקיצוני לבין המאבק הבלתי מתפשר במגפת הקורונה, הכולל מבצע חיסונים נרחב של האוכלוסייה ותכנית הבראה כלכלית רחבת היקף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *