סערת הסלמונלה: המומחים מסבירים את כל מה שחשוב לדעת על החיידק

החשש מהתפרצות של חיידק הסלמונלה במפעל לייצור ממתקים, הביא להורדת מוצרים רבים מהמדפים ועורר בהלה גדולה בציבור • מומחי כללית כאן כדי לענות על השאלות החשובות: מה המאפיינים של חיידק הסלומנלה? וכיצד מונעים הדבקה? • ד"ר זיו הרש, מומחה ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות בכללית מרגיע: "לרוב המחלה קלה וחולפת מעצמה כאשר מדובר באנשים בריאים"

הודעות משרד הבריאות על היתכנות של הימצאות חיידק הסלמונלה במוצרים שונים, עוררו בהלה גדולה בציבור. על מנת למנוע פאניקה מיותרת, מומחי כללית מעניקים הסבר על חיידק הסלמונלה, על תסמיני המחלה, וכיצד מונעים הידבקות במחלה.

"בעולם קיימים יותר מ־2,500 סוגים שונים של סלמונלה" פותח ד"ר שמואל גבעון, מומחה ברפואת משפחה בכללית בהסבר קצר על מקור החיידק "בכל שנה נפגעים מיליוני בני אדם בכל העולם, רובם במדינות עולם שלישי שבהן השמירה על היגיינה לוקה בחסר, ממחלת הסלמונלוזיס שנגרמת מסוגים שונים של חיידקי סלמונלה. עם זאת חשוב לציין שרק זני סלמונלה מעטים גורמים לתחלואה בקרב בני אדם".

לדברי ד"ר פרח חנא, זיהומולוג ילדים בכללית מחוז חיפה "חיידק הסלמונלה עובר בעיקר דרך מים או מזון מזוהם, בפרט במזון מן החי כגון ביצים, עופות טריים, חלב וכדומה. החיידק לרוב מדבק את מערכת העיכול. תקופת הדגירה עד להופעת התסמינים בין 6 ל-48 שעות לאחר ההידבקות".

המחלה שמחולל חיידק הסלמונלה היא לרוב קלה ומלוּוה בתסמינים שאינם שונים מאלה של מחלות מעיים הנגרמות מחיידקים אחרים: שלשולים, כאבי בטן, כאבי ראש, בחילות והקאות ולעיתים ילווה בחום גבוה. רוב האנשים שנדבקים והינם בריאים בדרך כלל, מחלימים תוך שלושה עד חמישה ימים ללא צורך בהתערבות רפואית או טיפול אנטיביוטי.

ד"ר זיו הרש מסביר: "בדרך כלל זאת מחלה קלה שחולפת מעצמה כאשר מדובר באנשים בריאים. אך עם זאת קיימים סיבוכים אפשריים לאנשים עם מחלות רקע שיש להם מערכת חיסונית מוחלשת ותינוקות קטנים עד גיל חצי שנה".

גם ד"ר פרח חנא מוסיף ומפרט מי נמצא בסיכון גבוה יותר להידבקות ומחלה קשה: "במקרים מסוימים יש אפשרות לסיבוכים בעיקר אצל ילדים קטנים עד גיל חצי שנה וכן ילדים המקבלים טיפול כימותרפי, בנוסף לאנשים החולים במחלות מעיים כרוניות ובעלי מערכת חיסונית מוחלשת ונשים בתקופת טרום לידה. במקרים אלו אנו נעניק טיפול רפואי מתאים וטיפול אנטיביוטי ובמקרה הצורך אף באשפוז".

כיוון שאנשים שנדבקו במחלה יכולים להמשיך להפריש את החיידק עד חצי שנה לאחר היעלמות התסמינים, ומהסיבה שרק הידבקויות מועטות מזוהות, מסבירים מומחי כללית כיצד מונעים הידבקות בחיידק.

"הכלל החשוב ביותר הוא שמירה על היגיינה מרבית כגון שטיפת ידיים", מציב ד"ר זיו הרש את הכלל הראשון. "בנוסף, הדרך להימנע מתחלואה בסלמונלה היא על ידי טיפול נכון במזון, כגון: שטיפת פירות וירקות, שמירת מזון בקירור בטמפרטורה מתאימה ואכילת ביצים שבושלו היטב ואינן רכות".

המומחים מזכירים גם לטסים למדינות מתפתחות, כי הם נמצאים בסיכון גבוה יותר להדבקות בסלמונלה וממליצים להתחסן בחיסון שנקרא Vivotif. מדובר בחיסון חי־מוחלש לסוג אחד של סלמונלה, והוא יעיל ב־70% בלבד. לכן חשוב להקפיד על היגיינה במהלך הטיול ובעת הצורך לשתות רק מים מבוקבקים או מורתחים. לאחר החזרה לארץ יש להיות ערים לסימנים של דלקת במעי.

לסיום, נותן ד"ר שמואל גבעון מספר טיפים חשובים שיורידו את הסיכוי להידבק בחיידק הסלמונלה: "אחסון של בשר לא מבושל בטמפרטורה שנמוכה מ־5 מעלות צלזיוס מונע התפתחות חיידקים. גם אחסון ביצים בטמפרטורה של עד 20 מעלות צלזיוס במשך עד 21 יום מונע התפתחות חיידקים בעזרת חומר הנמצא בחלבון הביצה. בנוסף, אני ממליץ לא לשטוף ביצים כי פעולת השטיפה יכולה לגרום לחדירת החיידקים לתוך הביצה ועל כן יש להימנע מכך".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *