עד כמה המסיכה אפקטיבית במניעת הקורונה?

"כמעט על כל מי שהולך ברחוב המסכה לא יושבת נכון"

למרות ההנחיה החד משמעית של לבישת מסיכה במרחב הציבורי ישנם לא מעט אנשי מדע שיוצאים חוצץ נגד החלטה זו בטענה כי המסיכות מיותרות אינן מועילות ולפעמים מזיקות.

אחד המתנגדים ללבישת מסיכה באופן גורף הינו פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון:

"השינוי במדיניות הקנסות בעייתית, כמו כן לא ברור על מה נשענת ההמלצה למסכות בשטחים פתוחים, מקום שבו אנשים מקפידים על מרחק, נושא השימוש במסכות מורכב והדיון לצערנו בנושא הוא לרוב חד ממדי. המסכות נועדו להגן קודם כול על צוות רפואי ועל אנשים שנמצאים בתנאים שיש בהם סיכון רב יותר, כמו עובדים בחנות שבה מתחלפים אנשים רבים. חייבים לזכור ששימוש לא נכון במסכה עלול לגרום להידבקות. כמו כן, היא לא מהווה תחליף לשמירה על כללי היגיינה וריחוק פיזי".

כמו"כ ישנם לא מעט רופאים הטוענים כי מסכה עלולה לייצר תחושת ביטחון מזויפת, כאשר היא איננה מגנה באופן מלא על המשתמשים, ויכולה לבוא על חשבון צעדי מנע מוכחים דוגמת ריחוק חברתי והימנעות מאירועים רבי משתתפים. שימוש לא נכון במסכה אף הוא מפחית עד מבטל את יעילותה.

לכך מצטרף ד"ר אורי לרנר:

"באוויר הפתוח, אפילו אם תחלוף ליד חולה, הסיכוי לחלות מספיק נמוך שבכלל לא בטוח שהמסכה באמת תיתן משהו.

כמעט על כל מי שהולך ברחוב המסכה לא יושבת נכון; או שהיא על הצוואר, או רק על פה, או על הסנטר. בגלל המסכות, אנשים מרגישים שאפשר להיות קרובים אחד לשני, ושוכחים מה זה 'ריחוק חברתי'. זאת, בזמן שאין מספיק הוכחות ליעילות של מסכה בהגנה על אדם בריא, והחסרונות הוודאיים שלה עולים על היתרונות הפוטנציאליים. המסכה מפריעה וגורמת לאנשים לגעת הרבה יותר בפנים, אי-החלפה שלה בתדירות מספקת מהווה גורם שיכול להעלות תחלואה נשימתית (לאו דווקא בקורונה), ותחושת הביטחון הכוזב כמובן שגורמת לאנשים לשכוח מעקרונות הריחוק הפיזי, שהם החלק הכי חשוב בהגנה, ולמעשה המטרה מאחורי הסגר'".

לסיכום:

מסיכה בוודאות עוזרת שהחולה לא יפיץ את החיידקים שהוא נושא, מסיכה אף מסייעת לאדם בריא הלובש אותה להימנע מהדבקה בחלק גדול מהמקרים.
כל זאת בתנאי שלבש נכון את המסכה, שלא נגע בה במהלך הלבישה, שהחליפה בזמן ושעדיין שמר על ריחוק כפי המתבקש.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *