תמונות בווטסאפ ובתי קפה: הכירו את עולם השידוכים החרדי ב-2019

יותר פגישות, תמונות שעוברות – והרווקות מתארכת: כך נראה עולם השידוכים החרדי בשנת 2019. שדכנים, רווקים, נשואים ויועצים מספרים

עם התפתחותו המבורכת של הציבור החרדי בעשור האחרון, נרשם גידול מבורך במספר הזוגות שבונים את בתיהם על אדני התורה והיראה, וכמובן, איתן גם הפגישות המסורתיות שנערכות באמצעות שדכן שמביא אינפורמציה, לעתים דלה בתחילתה, ועד לסגירת השידוך.

עם זאת, בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה בה לא מעט חרדים, שבאים בעיקר מבתים מודרניים, אבל לא רק, בוחרים לחרוג מהמסגרת הנהוגה כיום ולקבוע כללים חדשים.

לא תמיד מה שהיה נכון ללפני עשור ויותר, נכון גם להיום.

ובכן, הכירו את השיטות החדשות של עולם השידוכים ב-2019.

כך למשל, כיום, לפחות אצל הציבורים המודרניים יותר – אין כזאת מציאות לקבוע פגישה מבלי לראות תמונה של הנערה או הבחור המיועד. בעבר, בחורים ב'עטרת' שהיו נכנסים ללובי של הילטון בתל אביב, היו צריכים רק להתפלל שהבחורה עם המראה המרשים שמופיעה לנגד עיניהם היא זאת שהולכת להיפגש איתם. לבחורים לא היה להם שמץ עד לרגע הפגישה עצמו כיצד נראית הבחורה המיועדת.

פגישת שידוך. צילום ארכיון: קובי גדעון, פלאש 90

לא מעט פעמים הם היו נדהמים לגלות כי אין כל קשר בין האינפורמציה שקיבלו – למציאות. "הייתי בתקופה הזאת בהלם", מספר לנו יוחנן, אברך אב לשבעה ילדים. "נפגשתי עם עשרות בחורות, רובן רציתי להוריד כבר ברגע הראשון, בגלל שלא התחברתי למראה או לסגנון שלה. אם הייתי רואה תמונה מקדימה", הוא נזכר, "אז הכל היה נראה אחרת".

"יש דגש גם על יופי, אין ספק", מספרת לנו יהודית, בחורה רווקה. "גם לבנות, כמו גם הבנים, מאוד חשוב שהצד השני ייראה טוב, ולכן, הרבה פעמים לא ניגשים בכלל לשידוך בלי תמונה. כמובן שיש גם המון אכזבות, כי במציאות לא תמיד הבחור שהציג תמונה עם פרופיל נאה אכן היה דומה לה במציאות, אך פחות או יותר יש לנו אינדיקציה על המראה של הבחור, או לבחור יש מידע על ההצעה המיועדת".

"צריך לזכור", מחדד לנו א', שדכן בני ברקי מוכר, "בחורי ישיבה בעיקר מישיבות מודרניות מודעים היום יותר מפעם לעולם הזה. ומשכך, הדרישות שלהם גם בהתאם נוסקות לשמיים, ולא מעט בחורים נתקעים בשידוכים בגלל שהציבו רף גבוה מאוד ביחס לאישיותם".

תהילה רפאל, בחורה חרדית המתגוררת באזור המרכז, הקימה בלוג העונה לשם "פגישה". בבלוג היא נותנת רעיונות וסיפורים שכתבה באמצעות השראות שהיו לה בפגישות.

"רוב הבחורים המודרניים או הבנות רוצים לראות תמונה מקדימה", היא מודה. "כמובן שצריך להיות חכמים ולהסתכל על הסגנון הכללי כי לא כל אחד פוטוגני", היא אומרת. היא בת 31 והיא כבר נפגשה עם עשרות בחורים, ויש לה המון תובנות לחיים אותן היא כותבת בבלוג שלה, בעיקר עצות על העמקת הקשר בין בני הזוג. "חשוב לי מאוד שבחורים ובחורות ידעו על הצורך החיוני להעמיק את הקשר בין בני הזוג, ולא לבוא לפגישות שטחיות שבהן אי אפשר לקבל מידע על מהותו של הבחור איתו את נפגשת", היא אומרת.

תהילה כותבת בבלוג שלה מאמרים שבהם היא מנפצת את הסטיגמות שיש לבחורים בעולם השידוכים, ומבקשת להתנער מהקיבעון ולחשוב קדימה. "אם נער בן 14 שומע מאמא שלו שאישה "צריכה" להיות רזה, גבוהה, עם תואר, עובדת, וכמובן גם יודעת לבשל, לנקות ולתחזק בית, וזו ורק זו היא אישה, אז הוא הכניס את הנתונים לממורי שלו, ובגיל 35 הוא (וגם אמא שלו) לא יבינו, למה כ"כ הרבה בנות "לא עוברות אצלו מסך". בטח שלא יעברו, מישהו שם כתב לו תוכנה שגויה לגבי נשים.

"וגם מתבגרת – האם היא מבינה או מפנימה מהסביבה שלה איך גבר "צריך" להיות? אחסוך את התיאורים על מראה חיצוני וכאלה, אבל כן, היא לומדת שרק מי שסיים ש"ס וגם למד מקצוע והיה הכי מגניב בישיבה או בצבא וכמובן אחד עם כסף, שמתנדב ועוזר ותומך ואוהב. רק זה גבר!

"הנרי פורד אמר, שגם אם אתה מאמין במשהו וגם אם לא, בשני המקרים אתה צודק". כי אחת שהולכת עם אמונה פנימית, כזו או אחרת על גברים, ושאין היום בחורים טובים, או הצעות או שדכנים, אז  מה היא מצפה בדיוק למצוא?"

 

היום: יותר פגישות מפעם

 

שינוי נוסף שחל בתפיסה של הנפגשים 2019: יותר פגישות מפעם, לפעמים אפילו חודשיים, וגם הולכים יותר לבתי קפה ופחות ללובי של המלונות. "זה מצחיק שאתה לא מודע לשינויים", צוחקת טליה.

כיום, רוב הבחורים המודרניים או הנערות יושבים לפגישה בבתי קפה. לובי זה רשמי, חסר את הספונטניות. אם בעבר היו יושבים בלובי ומזמינים כוס קולה, כיום יושבים לארוחה, על קפה ומאפה, וככל שהפגישות מתקדמות כך גם ההזמנות תופחות.

למה בחורים ובחורות נפגשים במשך חודשים?

טליה: "בחורים ובחורות מחפשים עומק. וקשה להם לקבל החלטה מהירה. ויש כאלו שמצליחים למצוא את בחיר ליבם בתוך שבוע או שבועיים".

חייבים לציין כי היום נכנסו גם האייפונים והסלולרים עם הווטסאפ למשוואה. גם לנערות חסידיות מודרניות יש היום אייפון ובאמצעותו ניתן לתקשר עם הנפגש בשיחות ווטסאפ עד לשעות הקטנות של הלילה, כעת הם יוצאים לבלות בבית קפה, ולנסות להכיר זו את זה. דברים שלא הכרנו פעם.

"אצל החסידים", מספר לנו ישראל כהן, עיתונאי וחסיד ויז'ניץ, "יש את המיינסטרים שמתנהגים בצורה שמרנית כמו הפגישות של פעם, שם באמת ניתן למצוא את השדכנים עם הפנקסים השמנים שמומחים בלהתאים לכל משפחה את השידוך שלה. כמובן שאין תמונות, יש בדיקות גנטיות, אך כיום יש יותר מפגישה אחת – שזה לעצמו נקרא התקדמות.

"ברור שיש את החסידים שיותר מודרניים", הוא מדגיש,  "שוליים לעומת המרכז – אך זה שוליים שהולכים וגדלים, יש חסידיים שמחזיקים פייסבוק ורשתות חברתיות ושם הם מכירים".

איילה שטרן, מאמנת אישית לתקופת השידוכים, מתגוררת באלעד. מידי יום היא פותח את ביתה ומעניקה לבחורות חרדיות שמתקשות למצוא את זיווגן את הכלים הנחוצים להם לתקופת השידוכים. "אני מגדירה עם הבחורה את השאיפה שלה לחיים, בית של תורה, ילדים, בחור חכם, נראה טוב וכו', ועל ידי התשובה שלה אני עוזרת לה להגיע לתשובות המעמיקות והנכונות לה ונותנת לה עוד כלים רבים איך להגיע לחתונה בצורה טובה ומדוייקת".

כלה רוקדת במצווה טאנץ . צילום: יעקב לדרמן

על כך שבחורות חרדיות יותר ויותר מאריכות את זמן הפגישות היא אומרת: "בחורים וגם בנות מחפשים היום יותר עומק, לומדים יותר מפעם, מעשירים את הידע ומחפשים בחורה עם עומק או בחור עם עומק, ולכן הפגישות מתארכות".

על כך שבחורים מבקשים לראות תמונות של בנות איתן הם נפגשים, היא אומרת כי יש לזה פלוסים ומינוסים. "בחור רואה תמונה ואז הוא פוסל, מצד אחד נחסך עוגמת נפש, כי ממילא היה מוריד אותה. מאידך הוא מפספס את העומק של הבחורה, את הקסם האישי שלה, יש בזה כל כך הרבה רבדים. לו היה נפגש – הוא היה מתחבר ונקשר אל הבחורה המיועדת לו. כתוב בשיר השירים השמיעני את קולך כי קולך ערב ומראך נאווה, הפסוק הפך את הסדר במקום כי מראך נאווה וקולך ערב, וזה למה? כי אחרי שבחור שומע את העומק של הבחורה עימה הוא נפגש  – אז "מראך נאווה".

"יש בחורות שמחפשות בחור שנראה טוב, כי אצלם הצורך האסתטי בנפש הוא עמוק, בכל דבר הם מחפשות את היופי, מאוכל עד ריהוט, הכל צריך לראות טוב – וכך גם בחור. אבל יש כאלו בנות שמחפשות בחור נאה לא בגלל שיש צורך עמוק ואסתטי – אלא בכדי לקבל את החותמת מהחברה שיש לה בחור שנראה טוב, בפועל, אותם בנות צריכות את הבחור שישמע אותם, שיקשיב להם,  ולאחר שהן מתחתנות הם רואים בו את הבחור המושלם".

12 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    • שידוכים

      צריך להבין שתמונה לא משקפת את האישיות וגם לא את ה…יופי. מכיוון שיש בחורה
      שבתמונה היא יפה והיא אכן כך אבל אין את החיבור. יופי מתבטא בדברים נוספים
      שתמונה לא יכולה לשקף. זה מאוד מאוד שטחי לקבוע רק על פי תמונה. אם שלמה
      המלך אמר שאחד הדברים שהוא אינו מבין זה דרך גבר בעלמה, אז אנחנו כל כך
      חכמים ויודעים עד כדי לפסול מישהו/מישהי על פי תמונה?! זה מאוד מאוד שטחי.
      ו..האם באמת אורך וזמן הפגישות מביאים לנישואין מוצלחים יותר? אז מדוע יש כל
      כך הרבה גירושין?!
      ודאי שצריך לברר היטב ולהתייעץ (!). אבל מכירים מקרים בהם היו פגישות עד אין
      קץ (ואצל חילונים, אפילו מגורים יחד, שלא נדע) ובסוף, התגרשו. אז איך זה?

      מנסיון – דיבורים ארוכים דרך הטלפון אינם מומלצים. בטלפון מרגישים יותר פתוחים
      והשיחות לפעמים מלבבות, פתוחות, כנות ומעוררות ציפיות… אך כשנפגשים, בעקבות
      השיחות הללו – ישנן אכזבות רבות מכיוון שהשיחות הארוכות בטלפון נותנות את הרושם
      המוטעה של קרבה, ובפועל, כשנפגשים, רואים שזה לא כך..

      מסתבר שהדרך הישנה של ישראל סבא – צניעות, בירורים, התייעצות עם ההורים ועם
      הרבנים – עדיפה ומוכיחה את עצמה.

      מה לנו ולצורות הפגישה החילוניות? אגב, לעניות דעתנו, הכרויות דרך האינטרנט (במיוחד
      בכל הנוגע לאנשים צעירים), צריכות להיבדק בשבע עיניים.

      רב חשוב אמר שבעיקר זו התפילה: להתפלל היטב, מעומק הלב. לברר לעצמך אם ומה אתה/את
      באמת רוצים. לדעת ולהתייעץ מה חשוב; על מה לשים את הדגש. ולא לוותר על יראת שמים, בשום אופן!

      בזמנו, שמענו מהרב מבריסק זצ"ל שהעיקר לבדוק יראת שמים ולב טוב.

      בהצלחה לכולם!

      דיתה |
      הגב
  1. רבותי להרעיש עולם!

    שוב יש ניסיונות עקירת הדת ע"י ממשלת הכופרים המשומדים מזרע עמלק שנמשכת שנים רבות: אתמול התקבלה בבית המשפט הצבאי ביפו ההחלטה בעניינו של אסיר עולם התורה, המוסר נפשו לקדש שם שמים ברבים, בן העליה, האברך החשוב, הגאון הגדול, המתמיד של הדור, בעל יראת שמים מיוחד, מגאוני ישראל, הרב מאיר בלוי שליט"א שלוחה דרבנן דידן, שנעצר והושלך לכלא הצבאי בגין התנגדותו לגיוס חרדים, וסירובו לשתף פעולה עם חוק הגיוס השמד והזימה בפועל ממש.

    בהחלטתו קצב בית המשפט את עונשו של הרב הגאון בלוי ל-55 ימי מאסר, לעומת 150 יום אותם דרשה הפרקליטות, וזאת בהתחשב לשהות הארוכה שלו במעצר פתוח,
    ובקיזוז ימי המאסר שכבר שהה בתחילת מעצרו הוא צפוי להשתחרר עוד לפני ראש השנה.

    בזמן מעצרו שוהה אסיר עולם התורה באגף המיוחד בישיבת המהר"ם מרוטנבורג שבכלא הצבאי, זאת עקב סירובו ללבוש את מדי הצבא הטמאים, ובכך נפטר ממטלות הכלא המסריחה מציונות וכפירה בקב"ה רח"ל.

    ע"פ פסיקת ביהמ"ש הוא נכנס אמש (שלישי) למעצר, כשהוא לווה לכלא הצבאי במאות יראי השם המבינים בעם, ביחד עם כל בני משפחתו שלבשו בגדי שבת לקראת הזכיה הגדולה שאחד מבני משפחתם מקדש שם שמים ברבים במדינת ישראל.

    בעקבות מעצרו של בן העליה צפויים במגזר החרדי לקיים סדרת מחאות נגד חוק הגיוס בכלל ונגד מעצרו של בן העליה בפרט, כשבין התאריכים שנשקלים לביצוע המחאות המרכזיות הוא יום שלישי י"ז באלול התשע"ט – יום הבחירות לכנסת המינים שר"י.

    כזכור בן העליה האברך הרה"ג ר' מאיר בלוי שליט"א נעצר בידי משטרת קרית ספר, בשלהי חודש אדר א', בעת שהשתתף בהפגנת מחאה נגד גזירת גיוס בנות, והוא הועבר לכלא הצבאי, שם שהה כשבוע בבידוד, עד שהועבר למעצר פתוח בו ניתנה לו האפשרות לשקוד על תלמודו בבית המדרש במקום, כשמידי סוף שבוע היה משוחרר לביתו ולמשפחתו, וכן חופשות נוספים.

    יצויין כי הימים ששהה בן הישיבה במעצר פתוח לא נוכו "הרשעים הערורים" ימ"ח וזכרם, ממספר ימי המאסר שנגזרו עליו, אולם בית המשפט לקח את שהותו במעצר פתוח בעת שחישב את כלל ימי המאסר שגזר נגדו.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. צודק לגמרי

    יש כמה מודרנים
    ישראל כהן החביב עם כל הכבוד
    עושה מצב כאילו כולם כאלה
    רחוק מהאמת

    הגיון |
    הגב
  3. מממ

    כואב הלב, כמה שטויות יש היום לצעירים בראש, במקום לעשות פגישת הכרות ראשונה וקצרה חייבים ללכת לבית קפה למשך שלוש שעות, ואם בשניה שראית כבר פסלת? חבל על הזמן והכסף, אין בעיה נחליף תמונות. במקום להשאיר את זה כמו פעם עם החן והסקרנות פגישה ראשונה ללמוד קצת על המשפחה הקרובה ולהפשיר אווירה. פגישה שניה יותר כבדה ושלישית יותר רצינית וכדי להפשיר אווירה הולכים לטייל קצת והכל בצניעות חן ויופי, היום יודעים הכל בגלל הפייסבוק. רכבים מסעדות התכתבויות. היצר הרע נכנס למחוזתינו. מאמין שעדיין הרוב עושים את זה כמו פעם. נס שלי שזכיתי להשתדך כמו בן אדם.

    בור ועם הארץ עם שכל ישר |
    הגב
  4. אַשְׁרֵי מִי שֶׁבָּא לְכָאן וְתַלְמוּדוֹ בְּיָדוֹ

    אַשְׁרֵי מִי שֶׁבָּא לְכָאן וְתַלְמוּדוֹ בְּיָדוֹ

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  5. עבודה חפיפניקית

    תמונת ארכיון של 'פגישת שידוך' אבל הזוג המצולם נשוי… האשה עם כיסוי ראש!
    תעשו קצת שיעורי בית לפני שאתם מגבבים שטויות.

    אחד שיודע |
    הגב
  6. ל-2 עפר לפיך העיתונאי שכתב את הכתבה ישן בעמידה

    ל-2 עפר לפיך העיתונאי שכתב את הכתבה ישן בעמידה

    איש ירושלים |
    הגב
  7. גם אצל השמרנים יש בהחלט תמונות

    רק שאת התמונות רואים ההורים ולא הזוג

    אא |
    הגב
  8. החברה החרדית קורסת

    השוליים מתרחבים ברוך השם ובקרוב כולם יצאו מחושך לאור

    שימט |
    הגב