פיילוטים של טכנולוגיות להפחתת סיכונים סביבתיים בהיקף של 10 מיליון שקל

שהסתיים בהצלחה סבב התמיכה הראשון של המשרד להגנת הסביבה ורשות החדשנות במתקני הרצה (פיילוטים) של טכנולוגיות סביבה בהיקף של כ-15 מיליון שקל, יוצאים הגופים למהלך שני של תמיכה בפיילוטים בהיקף של 10 מיליון שקל. התקציב הכולל המתוכנן להינתן בסיום התוכנית במלואה הוא של כ-35 מיליון שקל.

מענקי התמיכה מיועדים לבחינת היתכנות בקנה מידה תעשייתי של טכנולוגיות אשר מצמצמות זיהומים ומפחיתות סיכונים סביבתיים. טכנולוגיות אלו כוללות, בין היתר, את התחומים הבאים: הפחתת זיהום אוויר מתעשייה, תחבורה ושריפות בשטחים פתוחים; מניעה והפחתה של זיהומים וסיכונים מחומרים מסוכנים, אסבסט וחומרי הדברה; אופטימיזציה של תהליכי ייצור ותהליכי ייצור נקיים יותר, להקטנת פליטת מזהמים ו/או התייעלות במשאבים; טיפול וניקוי סביבה שזוהמה, כגון מים וקרקעות מזוהמות; חומרים מתקדמים ודרכים בהן ניתן לבדוק חומרים; בקרה והפחתה של מפגעים – רעש, רעידות, ריח; ניטור ובקרה של זיהום, במקור הפליטה ובסביבה; פיתוח הייצור של מוצרים ידידותיים יותר לסביבה, כגון בניה ירוקה; פיתוח שירותים סביבתיים כגון ניהול פסולות, ניהול משאבי מים וניהול שפכים; מחזור והשבת חומרים; ייצור ואגירת אנרגיה נקייה; התייעלות אנרגטית; מחשוב ובקרה של תהליכי טיפול בזיהום ועוד.

הקול הקורא לפיילוטים חדשים פורסם במסגרת תוכנית המשרד להגנת הסביבה לתמיכה בטכנולוגיות סביבה ישראליות אשר החלה לפעול ב-2018 במטרה לקדם פיתוח והטמעה של טכנולוגיות אלו. מהניסיון הנצבר עולה, כי פיתוחים של טכניקות סביבה חדשניות עלולים להיכשל בשלב היציאה למסחור של הטכנולוגיה, כלומר במעבר בין שלב המו"פ והמעבדה לשלב ההדגמה במתקן תעשייתי (טרום-מסחרי). כדי להתגבר על מכשול זה, הכין המשרד להגנת הסביבה תוכנית הכוללת מענקי תמיכה כספית בשיתוף רשות החדשנות, וכן נוהל לתמיכה רגולטורית ברישוי של מתקני הרצה (פיילוטים), המכוון לאפשר הסרת חסמים רגולטוריים ברגולציה הסביבתית שבתחום טיפול המשרד.

לקול הקורא הראשון הוגשו למעלה מ-50 בקשות בתחומים מגוונים של טכנולוגיות סביבה, ומתוכן זכו 15 ההצעות הטובות ביותר, אשר הצטיינו בחדשנות טכנולוגית ובפוטנציאל השפעה סביבתית חיובית. סך המענקים בסבב התמיכה הראשון עומד על כ-15 מיליון שקל, ומשקף תמיכה של כ-50% מעלות הפרויקטים.

בשנת 2019 יוענקו תמיכות בסכום כולל של 20 מיליון שקל במסגרת קולות קוראים לתמיכה בפיילוטים – הראשון שבהם פורסם כעת באתר רשות החדשנות, וניתן להגיש במסגרתו בקשות למענקים עד 20 בפברואר 2019. מועדי ההגשה הבאים צפויים להתפרסם במהלך 2019.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *