פינלנד מצטרפת לנאט"ו ומחממת את רוסיה: "עלול להפוך למלחמה גרעינית"

יום חדש והיסטורי בהלסינקי, הנשיא ניניסטו ורה״מ סאנה מארין פרסמו הצהרה משותפת התומכת בהצטרפות פינלנד לברית נאט״ו. ברוסיה מאיימים במלחמה גרעינית

יום חדש והיסטורי בהלסינקי, הנשיא ניניסטו ורה״מ סאנה מארין פרסמו הצהרה משותפת התומכת בהצטרפות פינלנד לברית נאט״ו.

בהצהרה הודיע ראש הממשלה: ״במהלך האביב הזה התקיים דיון חשוב על החברות האפשרית של פינלנד בנאט"ו. נדרש זמן כדי לתת לפרלמנט ולחברה כולה לבסס את עמדותיהם. בעניין. נדרש זמן למגעים בינלאומיים הדוקים עם נאט"ו והמדינות החברות בברית, כמו גם עם שוודיה. רצינו לתת לדיון את המקום הנדרש. כעת, כשרגע קבלת ההחלטות קרוב, אנו מצהירים את דעותינו השוות, גם כמידע לוועדות ולמפלגות הפרלמנטריות. חברות בנאט"ו תחזק את הביטחון של פינלנד.

עוד הוסיף כי "כחברה בנאט"ו תחזק פינלנד את ברית ההגנה כולה. פינלנד חייבת להגיש בקשה לחברות בנאט"ו ללא דיחוי. אנו מקווים שהצעדים הלאומיים שעדיין נדרשים לקבלת החלטה זו יינקטו במהירות במהלך הימים הקרובים״.

הפרשן יאיר נבות מנתח כי זהו שלב חשוב ודרמטי בתהליך ההצטרפות. מרגע שהנשיא ניניסטו ורה״מ מארין הבהירו ציבור הפיני את עמדתם, ובמקביל לדיון ציבורי בדעת הקהל ובפרלמנט בהלסינקי, הגשת הבקשה הרשמית של הפינים להצטרפות לברית היא כמעט עובדה מוגמרת, וצפויה להתרחש בימים הקרובים – כרגע הפינים ממתינים לשבדים. ביום ראשון צפויה ר״מ שבדיה מגדלנה אנדרסון, שהיא גם יו״ר מפלגת השלטון.

שר החוץ הרוסי פסקוב אמר שרוסיה ״עוקבת מקרוב אחרי השינויים הצפויים בתצורת נאט״ו״, וגם הגדיר את המהלך כפרובוקציה.

לאחר ההכרזה הפינית, נשיא וראש ממשלת רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב טען כי הקונפליקט בין מוסקבה ונאט"ו "עלול להפוך למלחמה גרעינית". אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, הגיבה לדבריו ואמרה כי "רוסיה מהווה סכנה לסדר ולשלום העולמי".

גם הקרמלין הגיב על ההחלטה, ומסר כי "פינלנד הצטרפה לצעדים הלא ידידותיים שהאיחוד האירופי הפנה כלפי רוסיה – זהו מקרה שיוביל לחרטה ולתגובה מידתית. כולם רוצים להימנע מעימות ישיר בין נאט"ו ורוסיה, אבל ההצטרפות של פינלנד לארגון היא 'איום ברור' עלינו".

עוד נמסר מהקרמלין כי רוסיה "מוכנה לתת את המענה ההולם לכל צד שינסה להתערב באוקראינה, התגובה של נא

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *