פעם אחר פעם: תשעה באב של הסוקרים

יממה לאחר שהתברר על גודל כישלונם של הסוקרים, ד"ר אבי שניידר מהמכללה למינהל הסביר על התאוריה שלו על ה-8 המנדטים שמצליחים לחמוק מהסקרים ובכל פעם משנים את תוצאות הבחירות.

יממה לאחר שהתברר על גודל כישלונם של הסוקרים, ד"ר אבי שניידר מהמכללה למינהל הסביר על התאוריה שלו על ה-8 המנדטים שמצליחים לחמוק מהסקרים ובכל פעם משנים את תוצאות הבחירות.

לטענתו, זה קרה בבחירות 2006 אז התוודענו לראשונה לפעולתה של השמינייה הסודית.
עם היוודע תוצאות המדגם, התגלה כי מפלגה אלמונית, מפלגת הגמלאים, ששום סוקר לא צפה לה מעבר של אחוז החסימה – הצליחה להפתיע ביום הבחירות ולהשיג לא פחות 7 מנדטים (אז הם היו רק 7).

הפרשנים הסבירו אז את הנסיקה הפתאומית של מפלגת הגמלאים כהצבעת נגד של צעירים. טוב היו חייבים להסביר את זה איך שהוא לא? אולי הסיפור של מפלגת הגמלאים אכן הייתה אפיזודה – הדפוס שהיא מלמדת עליו לא.

שלוש שנים מאוחר יותר בבחירות לכנסת ה18 עסקו בעיקר הסוקרים במפלגת קדימה ומפלגת הליכוד. הסקרים ניבאו לקדימה בין 20-22 מנדטים בעוד לליכוד בראשות נתניהו ניבאו 24-27. ושוב הגיעו תוצאות המדגם בערב הבחירות ושוב הסתבר למרבה הפלא כי קדימה בראשות ליבני זכתה ב28 מנדטים. אם נבחן את הסקרים שניבאו לקדימה 20-22 מנדטים נגלה שוב כי יש פה חריגה של בין7 ל8 מנדטים ביחס לסקרים.

כאשר אירוע מתרחש פעמיים – קוראים לזה צירוף מקרים.

עברו עוד 4 שנים והבחירות לכנסת ה19 התקיימו. בבחירות אלו קמה לה מפלגת מרכז חדשה – מפלגת יש עתיד בראשותו של יאיר לפיד. הסקרים ניבאו למפלגה זו ערב הבחירות 11-12 מנדטים. כמה מנדטים קיבלה המפלגה בתוצאות האמת? 19 מנדטים. מה הפער בין תוצאות האמת למדגמים? 8 מנדטים.
כה כבר התחיל להסתמן דפוס.

בבחירות לכנסת ה20, הסקרים ניבאו לליכוד בין 21 ל24 מנדטים לכל היותר. בשבוע האחרון פצח נתניהו בבליץ תקשורתי ששיאו היה סרטון ויראלי המודיע בדאגה כי הערבים נוהרים לקלפיות בהמוניהם. תוצאות האמת שפורסמו באותו הערב הביאו איתם הפתעה – 30 מנדטים למפלגת הליכוד. ושוב טובי הסקרים טעו ב..כ8 מנדטים.

זה המקום להציג את השמינייה הסודית: הדפוס המסתמן בכל מערכות הבחירות בעשור האחרון הוא שהסוקרים אינם מצליחים לדייק בתחזיותיהם. בכל מערכת בחירות יש טעות של כ8 מנדטים. הסיבה לטעויות אלה של הסוקרים אינה נובעת, לעניות דעתי, מבעיה מדגמית או סטטיסטית כל שהיא – כלי המדגם נשארו תקפים כשהיו. הם יודעים לאבחן דפוסי הצבעה – לו הבחירות היו נערכות ביום הסקר. אך הבחירות אינן נערכות ביום הסקר.

הדפוס החברתי העמוק, עליו מצביעה הטעות הקבועה של הסקרים בעשור האחרון, היא שישנם כ8 מנדטים החונים בגוש המרכז – הכי שמאלה שהלכו מנדטים אלה היו לקדימה – הכי ימינה שהלכו היה הליכוד. השמונה מנדטים האלה, להם אני קורא השמינייה הסודית בוחרים את המפלגה אליה יצביעו רק בימים האחרונים לפני הבחירות – ועל פי מגמות של הימים האחרונים לפני הבחירות. למותר לציין כ 8 מנדטים במונחי שיטת הבחירות הישראלית הם בגדר שובר שיווין היכולים להכריע, כפי שעשו כמה פעמים בעבר, את תוצאות מערכת הבחירות כולה ולקבוע איזה ממשלה תקום.

ובכן מי ניצח בבחירות הקרובות?
תשאלו את השמינייה הסודית

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *