צרפת במלחמה נגד הקורונה ונגד הטרור האסלאמי – ד"ר דרור מנור

צרפת מתייחסת בתקופה זו במלוא הרצינות למגפת הקורונה המשתוללת ופועלת במלוא המרץ על מנת למגר אותה ולהקל על אזרחיה. חשוב לה מאוד כי החיים הנורמליים של תושבי המדינה לא ייפגעו בשום פנים ואופן, אבל לא זונחת את המאבק בטרור

ידוע לכל כי ממשלת צרפת עושה כל מאמץ כדי להיאבק ביעילות במגפת הקורונה שמכה שוב ושוב באזרחי המדינה. כספים רבים מושקעים על מנת לאפשר לצרפתים לחיות חיים נורמליים בארצם. אולם הדבר שמפריע במיוחד לצרפת בתקופה האחרונה הוא הטרור האסלאמי, שהחל להכות שוב במדינה. בעקבות עריפת ראשו של המורה סמואל פטי על ידי פליט צ'צ'ני בן 18 בפרבר סמוך לפריז ביום שישי, 16 באוקטובר, החליטה ממשלת צרפת להסתער על הטרור האסלאמי: מעצרים רבים של פעילים מוסלמים קיצוניים; גירוש מהיר מהמדינה של אזרחים זרים החשודים בפעילות טרוריסטית; סגירת עמותות שמטיפות לביצוע פיגועים ברחבי המדינה.

צרפת מתייחסת בתקופה זו במלוא הרצינות למגפת הקורונה המשתוללת ופועלת במלוא המרץ על מנת למגר אותה ולהקל על אזרחיה. חשוב לה מאוד כי החיים הנורמליים של תושבי המדינה לא ייפגעו בשום פנים ואופן, ובמיוחד החיים הכלכליים. בתחילת חודש ספטמבר הכריזה צרפת על תכנית הבראה מפורטת הנקראת בשם "פראנס רלאנס" ("מתניעים את צרפת"). במרכז התכנית עידוד חדשנות בתעשייה באמצעות הטבות מס, פיתוח מקורות אנרגיה ירוקים ומעבר לתחבורה אקולוגית. צרפת, הנחשבת לאחת הכלכלות החזקות בעולם והחברה בארגון המדינות המתועשות, השיקה תכנית בהיקף של מאה מיליארד יורו להבראת הכלכלה כתוצאה ממשבר הקורונה. אולם הטרור האסלאמי החל שוב לתת את אותותיו במדינה, מה שגרם לממשלה לפעול נגדו במלוא המרץ ובקשיחות רבה.

משטרת צרפת פשטה ביום ראשון, 19 באוקטובר, על בתיהם של 12 פעילים מוסלמים קיצוניים ברחבי המדינה. שר הפנים ג'ראלד דרמנן הכריז באמצעי התקשורת על גירושם המהיר של 231 שוהים בלתי חוקיים ששמם מופיע במאגר המשטרתי כחשודים בפעילות טרוריסטית. השר הוסיף כי בזמן הקרוב ייחקרו 51 עמותות החשודות בקשר לאסלאם הקיצוני בצרפת, מתוך כוונה לסגור מיד את אלו שעסקו בהטפה או במתן סיוע לפעולות טרור. במקביל, המשטרה פתחה כשמונים חקירות נגד תושבים שהביעו באמצעות הרשתות החברתיות את תמיכתם ברציחתו של המורה לאזרחות סמואל פטי. האירוע המזעזע ארע ביום שישי, 16 באוקטובר, כאשר המחבל הצ'צ'ני המוסלמי, עבדאללה אנזורוב אבו-יזידוביץ', ערף את ראשו של המורה פטי לאחר שהעז להראות קריקטורות של הנביא מוחמד, אשר פורסמו בשבועון שארלי הבדו, במסגרת דיון על חופש הביטוי במסגרת שיעור אזרחות.

הרצח הנורא התרחש בבית-ספר תיכון בקונפלאן סנט-הונורין, פרבר הסמוך לפריז. אחד החשודים המרכזיים הוא עבדל-חכים ספריוועי, פעיל מוסלמי קיצוני המוכר לשירותי המודיעין הצרפתיים מזה שנים רבות. ספריוועי הגיע עם אביה של אחת התלמידות בכיתה כדי לדרוש מהנהלת בית-הספר לפטר את המורה פטי לאחר שהראה לתלמידים את הקריקטורות. הפעיל הקיצוני לא הסתפק בכך ופרסם יחד עם אביה של התלמידה סרטי וידאו שבהם קראו לנקום במורה. הם אפילו נקבו בשמו המלא של פטי ובשם בית-הספר. אין ספק כי פעילות קיצונית זו הקלה מאוד על הרוצח למצוא את המורה לאזרחות.

מעצרו של ספריוועי על ידי כוחות הביטחון הוא חשוב ביותר מבחינתה של צרפת. לפעיל המוסלמי הקיצוני יש רקורד עשיר בפעילות טרוריסטית: הוא פעל באינטנסיביות להחלפת אימאמים מתונים של מסגדים בצרפת במטיפים קיצוניים; הוא נהג להשתתף בהפגנות פרו-פלסטיניות; הוא נהג לכנות את מדינת ישראל בכינוי "אויבת האנושות" וקרא פעמים רבות להשמדתה; הוא תמך נמרצות בקומיקאי ובפעיל הפוליטי האנטישמי והאנטי-ציוני דיודונה, כאשר זה התמודד על נשיאות צרפת.

אין ספק כי פעילותה של צרפת נגד הטרור האסלאמי היא בעלת חשיבות רבה, כיוון שאם היא לא תטופל כעת בחומרה, צרפת תסבול מכך רבות בעתיד. קברניטיה של צרפת מודעים לכך היטב, ולכן הם נוהגים ביד קשה כלפי פעילי האסלאם הקיצוני. כוחות הביטחון ושירותי המודיעין משקיעים מאמצים רבים כדי להגיע לתוצאות. צרפת צריכה לקוות כי מגפת הקורונה המשתוללת לא תפגע במאמציה הכבירים לשתק את הפעילות הטרוריסטית האסלאמית בשטחה. מעצרם של פעילים קיצוניים דוגמת ספריוועי נותן סיכוי לרסן את פעילותם של טרוריסטים מוסלמים בצרפת בעתיד הקרוב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *