קריאת ספרים מפתחת את המוח

ספרים רבותי ספרים, האם אנחנו בכלל קוראים ספרים היום? העידן הדיגטלי תפס את מקומם של הספרים ורוב היום אנחנו באון ליין על מה שקורה בעולם ובכל מקום, ספר טוב חושף אותנו להרפתקה וללמידה. היתרונות שבקריאת ספרים

שבוע הספר מזכיר לכולנו את הקסם וההנאה שבקריאת ספרים. תולעי הספרים יספרו לכם על כל ספר חדש שרכשו. אם אתם מרגישים שהרגלי הקריאה שלכם לוקים בחסר ומבוססים בעיקר על סטטוסים בפייסבוק או עדכוני חדשות, כדאי לכם להתחיל לשנות אותם מעט. לקריאת ספרים יש מספר יתרונות רב שיעשו לכם טוב, ולאחר שתקראו עליהם, כנראה שתרצו ללכת לחנות הספרים הקרובים.

"המתנה העצומה ביותר שניתן להעניק לילד היא התשוקה לקריאה. היא זולה, מנחמת, מסיחה את הדעת מהקשיים, היא מלהיבה… היא מעניקה לך את הבנת העולם וחוויה פורצת גבולות"  אליזבת הרדוויק

כמו השרירים בגוף שלנו, גם המוח שלנו דורש אימון כדי שימשיך לעבוד כראוי. קריאת ספרים, יחד עם פתירת פאזלים ומשחקים אחרים, מהווים גירוי מנטאלי ושומרים על המוח שלנו חזק ובריא. גירוי מנטאלי של המוח גם מאט את תהליכי היווצרות האלצהיימר וקהיון (דימנציה).

כל מה שתקראו בספרים ימלא את ראשכם בפיסות חדשות של יד שיכולות לסייע לכם מתי במקרים לא צפויים, וככל שתצברו יותר מידע, ככה תהיו מוכנים לכל אתגר בו תיתקלו. וזכרו תמיד, כל הידע שצברתם נשאר אצלכם, ואף אחד לא יכול לקחת אותו מכם.

יתרון זה קשור לקודם ברשימה, וככל שתקרא יותר כך גם תדעו יותר מילים וכן שימושים שונים למילים ופתגמים. בסופו של דבר המילים והפתגמים שלמדתם ימצאו את דרכם לאוצר המילים היום יומי שלכם, וכך תהפכו לרהוטים יותר, ובעלי יכולת משופרת לבטא את עצמכם. רהיטות יכולה לסייע לכם בכל עבודה או מקצוע, ולגרום לכך שתוכלו לדבר בביטחון עם כל אחד ובכל רמת שיחה. ידוע גם שלאנשים רהוטים יש סיכוי טוב יותר להתקדם בעבודה, מאשר אלה בעלי אוצר מילים מצומצם יותר. בנוסף, קריאה יכולה לסייע לכם ללמוד ולהתמקצע בשפה נוספת.
בכל ספר שתמשיכו לקרוא לאחר הפוגה, תהיו חייבים להיזכר בפרטי הסיפור שכבר קראתם, בעלילות המשנה שימשיכו ובניואנסים הקטנים של הדמויות. המוח שלנו מסוגל לזכור דברים רבים כשאנו חוזרים אליהם וככל שאנו מאמנים אותו. בכל פעם שאנחנו לומדים דבר מה חדש נוצר קשר במוח (סינפסה) שמתחזקת כאשר אנו נזכרים בו. פעולות רבות כאלה של זיכרון ממאמצות ומאמנות את המוח. נסו לקרוא כמה ספרים בו זמנית ובכל יום להמשיך לקרוא ספר אחר, אתגרו את הזיכרון ואת המוח שלכם.

קריאה לילדים מציתה את הדמיון

תופתעו לגלות אילו אזורים מופעלים במוחם של ילדים בזמן האזנה לסיפורים. כתבה מ-New York Times, דווחת על מחקר שבדק בזמן אמת כיצד משפיעה קריאת סיפורים על מוחם של ילדים. "בעוד שאנו יודעים כי קריאה לילדים קשורה לתוצאות טובות, יש הבנה מוגבלת של המנגנון", אומרת מחברת המאמר פרופסור פרי קלאס, מומחית לרפואת ילדים מאוניברסיטת ניו יורק. מחקרי עבר כבר מצאו כי קיים קשר בין קריאה בגיל צעיר ובין הצלחה בלימודים, שיפור השפה והדמיון – וכעת נשאלת השאלה כיצד זה קורה.

כדי לעודד ילדים לאהוב ספרים מגיל צעיר הקריאו להם אותם בדרמתיות והשתדלו להמחיז מעט את הדמויות. הפעילו את הילדים בהשלמת משפטים והתייחסו לאיורים. ככל שתרבו לעשות זאת, יש יותר סיכוי שחוויית הקריאה תיצרב לילד כמעניינת, והם ירצו לשוב אליה.

לפעמים יש לנו המבוגרים נטייה לצפות שהילדים יתאהבו בספרים שאנחנו גדלנו עליהם, ולא מבינים איך יכול להיות שהצעירים לא מגלים בהם עניין. שוכחים שהתקופה בה ילדינו גדלים היא אחרת, ואיתה משתנים גם עולם הערכים, תחומי העניין ובהתאמה – גם הספרים. לכן אל תכריחו את ילדכם להקשיב לסיפור שלא מתאים לו. זכרו שלספר תפקיד כפול – חינוכי בעיקר, כמו שהלמידה מספרים היא בעלת ערך, כך גם הכייף שהם מזמנים. חשוב שתפקידים אלה לא יחבלו זה בזה. לכן, בבואכם לבחור ספר התייחסו גם למידת ההנאה שמפיק הילד ממנו ולא רק לאיכות הכתיבה שלו.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. לקרוא ספרים זה התחביב שלי אני ממש תולעת ספרים וכל מה שכתוב פה זה נכון

    מגניבבב

    תהילה |
    הגב