ראש עיריית חריש במתקפה נגד הרבנים: “הכל בהסכמת הרב בעדני”

סערה בעיריית חריש שאישרה חוק עזר המשמר את הסטטוס-קוו בדומה לרוב הערים. מלבד חנויות נוחות בתחנות דלק ייאסר המסחר, אך תתאפשר פתיחת בתי קולנוע, תיאטראות, בריכות שחייה, משחקייה, מסעדות, בתי קפה ומועדונים. ראש העיר משיב אש למתקפה נגדו. כל הפרטים

מועצת עיריית חריש אישרה אתמול ברוב של שבעה מול שניים (יוחאי פראג’י מהבית היהודי ושלמה פרץ משס) את החוק לפתיחת בתי עסקים וסגירתם, המכונה בפי תושבי העיר “חוק השבת”. הצעת החוק תיכנס לתוקף ביום פרסומה ברשומות, וזאת רק לאחר קבלת אישורו של שר הפנים. חוק המרכולים אינו מונע מהשר אריה דרעי לאשר את החוק, מאחר שאינו עוסק בפתיחת מרכולים בשבת. כך דיווח עידן יוסף כתב ניוז 1.

הצעת החוק עברה 53 גרסות שונות בטרם אישורה, ולדברי ראש העירייה כארבעים מהן הוכנו בעקבות הערות מצד רבנים. בנוסח שאושר הושמט נושא המסחר תמורת הרחבת הפנאי והבילוי כך שייפתחו בתי קפה ומסעדות במקומות שהגדירה העירייה וכן מקומות פנאי אחרים כגון משחקיית הג’ימבורי ובתי קולנוע ותיאטראות. כמו-כן, בחנויות הנוחות בתחנות הדלק יתקיים מסחר.

ראש העירייה יצחק קשת נשא נאום ארוך שבמהלכו סיפר כי מאז נכנס לתפקידו לפני שמונה שנים, מעולם לא חווה התמודדות כה מורכבת. “חריש זו עיר חדשה, בלי סטטוס-קוו כמו ערים אחרות שבהן ההיסטוריה נבנתה נדבך על-גבי נדבך”, אמר קשת. “חריש היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית ויש בה מינעד רחב. הקו המנחה הוא שזו תהיה עיר לכולם – לחילונים, לדתיים ולחרדים. קיבלנו את המנדט להחליט החלטות. הקב”ה מינה אותנו ויש לנו את הסיעתא דשמיא  כי זכויות הציבור מתקבצות לסייע בידי שליחי הציבור, כפי שאומרת המשנה”.

קשת אמר כי המחלוקות קורעות את העיר, ו-80% מהרוב הדומם אינו מעוניין בהן. “אנחנו הנהגה אמיצה שמסדירה נושא רגיש ביחסי דתיים-חילוניים. החוק בנוי ממערכת איזונים עדינה וכולם מרוויחים ממנו. ללא הסדרה, היה ניתן לפתוח את הכל בשבת, ולמעשה נוספה עוד גדר לשבת”.

ראש העירייה תקף את רבני העיר, ואמר כי “אין הנהגה תורנית אמיצה בחריש. כולם חכמים וכולם ביציע – מייעצים מה לא לעשות, אבל לא אומרים מה כן. נושא השבת נוגע בקודש הקודשים של עם ישראל. אני נוגע בקודש לא כדי לפגוע אלא למען הקודש. רוב רבני חריש טענו שיש לסגור לגמרי בשבת, ואמרו לי ‘אין לך כתפיים רחבות להכריע בנושא, לך לגדולי ישראל’. נסענו לרב שמעון בעדני, חבר מועצת חכמי התורה של שס והסכמתי מראש לקבל את מה שיאמר. שאל אותו אחד הדוברים האם לסגור הכל או לבוא בהידברות עם הציבור החילוני, הרב השיב שיש להידבר. הרבנים החרדיים הסכימו, אך הרבנים הדתיים לאומיים לא הסכימו ורצו לשמוע דעה נוספת מהרב שלמה עמאר, רבה של ירושלים. הרב עמאר שאל אצל מי שאלנו קודם, וכשהשיבו לו ענה שיש לשמוע בקולו של הרב בעדני”.

הסערה בחריש

לדברי קשת, בעקבות פנייה מגד גורמים שונים, יצא מכתב נגד חוק השבת מגדולי התורה האשכנזיים, וזאת מבלי לשמוע כלל את עמדתו תוך הפרת הכלל התורני “או שמוע בין אחיכם”, מה שגרם לפיק ברכיים אצל רבנים שכבר הסכימו לחוק וחזרו בהם. “יש גורמים בעיר שלא הפנימו את מציאות החיים המשותפים בעיר”, אמר. מי שרוצה עיר פתוחה לגמרי מקומו אולי בתל אביב ומי שרוצה עיר סגורה לגמרי מקומו אולי בבני ברק או באלעד”.

חלק מדבריו הוקדשו ללחצים הכבדים שהופעלו עליו: “בשבועות האחרונים עברתי מסכת הכפשות מהמכוערות ביותר שעברתי אי-פעם. לא האמנתי כמה נמוך יכולים לרדת. מדי ערב שבת אני מתקשר להוריי, ואפילו אמי שאלה אותי אם מה שכתוב עלי בעיתון נכון. אמרתי לה, את לא סומכת עלי? אל תאמיני.

“אנחנו לא פועלים כדי לרצות איש”, הבהיר קשת. “הושמעו כלפי איומים, ואני לא מפחד לאבד את מקומי. ברמה של ‘התאבדות’ [על העברת החוק], ומי שלא רוצה – שלא יבחר בי”.

חבר המליאה, יוסי גולדמן, אמר כי החוק המוצע בבא להטיב עם השבת ומרבה אהבת חינם. הוא סיפר כי רוב הרבנים הגדולים שנשאלו בנושא בחרו שלא להביע את דעתם. הוא סיפר כי הרב חיים דרוקמן אמר לו כי חוק שבת שאמור היה להיות מחוקק בשנות השישים ולהסדיר שמירת שבת בכל הארץ נפל בגלל הדתיים שסירבו להחריג את העיר חיפה. לדבריו, הבין מדבריו שאסור לתת להיסטוריה לחזור על עצמה וכתוצאה מהימנעות ייגרם חילול שבת גדול יותר.

את הנוסח הסופי של החוק קיבלו חברי מועצת העיר פחות משעה לפני הדיון. על-פי חוות דעת של יועמ”ש העירייה, הדבר אינו מהווה מניעה, שכן החוק הוגש בעבר, לפני יותר מעשרה ימים, ומותר לשנות בו פרטים תוך כדי הליך החקיקה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.