רוב הישראלים חושבים: בכירי מערכת המשפט שמאלנים

סקר שהזמינה התנועה למשילות ודמוקרטיה גילה: הציבור משוכנע שהעמדות הפוליטיות של נשיאת העליון ודמויות נוספות משפיעות על קבלת ההחלטות

סקר שמפרסמת היום התנועה למשילות ודמוקרטיה מעלה כי רוב הציבור חושב שעמדות בכירי מערכת המשפט מנוגדות לתפיסות הפוליטית שלו ונוטות שמאלה ובנוסף הרוב סבור כי העמדות הללו משפיעות על ההחלטות המקצועיות שמתקבלות.

הסקר שנערך על ידי מכון רפי סמית בקרב 621 אזרחים כמדגם מייצג של האוכלוסיה בישראל בחן מה חושב הציבור על עמדותיהם הפוליטיות של נציגים בולטים במוסדות המדינה.

רוב של 61% מהמשיבים טוענים כי העמדות הפוליטיות של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הן בשמאל (מרכז נוטה לשמאל + שמאל). 72% סבורים שגם עמדותיה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר הן עמדות המזוהות עם השמאל. באשר לפרקליט המדינה שי ניצן רוב של 55% סבור כי גם עמדותיו הן בצד השמאלי של המפה הפוליטית.

עם זאת, דווקא היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נתפס בציבור כמזוהה עם עמדות ימניות. 65% מהמשיבים חושבים שעמדותיו הפוליטיות הן בימין או במרכז הנוטה לימין.

הסקר גם בחן האם לדעת הציבור ההשקפות הפוליטיות של האישים שנבחרו משפיעות או לא משפיעות על עבודתם ועל ההחלטות שהם מקבלים. 57% מהציבור סבור שעמדותיה הפוליטיות של הנשיאה אסתר חיות משפיעות על עבודתה המקצועית. בימין הרוב חושבים שעבודתה "מושפעת", במרכז חלוקים, בשמאל הרוב חושבים ש"לא מושפעת".

שיעור דומה של 58% סבור שעמדותיה של דינה זילבר משפיעות על קבלת ההחלטות שלה ו49% מהמשיבים חושבים שכך המצב גם אצל פרקליט המדינה שי ניצן.

אצל היועץ מנדלבליט שכאמור רוב הציבור מייחס לו עמדות ימניות, רק 34% סבורים שקבלת ההחלטות שלו מושפעת מעמדותיו הפוליטיות. באשר להשפעת הדעות על עבודתו המקצועית בימין חלוקים, במרכז ובשמאל הרוב ציינו שאין השפעה.

ביחס למבקר המדינה יוסף שפירא התשובות מאוזנות כאשר 37% מייחסים לו עמדות ימניות, 36% מגדירים אותו במרכז ו27% חושבים שדעותיו בשמאל. רק 35% חושבים שעמדותיו הפוליטיות של מבקר המדינה משפיעות על עבודתו.

הסקר שבחן גם את העמדות הפוליטיות של המשיבים מראה כי בימין נוטים לחשוב שעמדות הדמויות שהוזכרו נוטות לשמאל ואילו במרכז ובשמאל להיפך אך בצורה מתונה יותר.

על פי התוצאות, בעוד בימין נוטים לתפוס את בכירי המערכת כאנשי שמאל, בקרב בעלי עמדות השמאל יש נטייה לראות בבכירים ככאלה שלא מושפעים מעמדותיהם הפוליטיות. רוב מהמשיבים אנשי השמאל סבורים שהאישים מושפעים במידה מועטת מעמדותיהם הפוליטיות או שאינם מושפעים מהן כלל.

מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה יהודה עמרני אומר בעקבות תוצאות הסקר כי "רוב הציבור סבור שהעמדות בהן מחזיקים בכירי מערכת המשפט ופועלים לפיהן רחוקות מאד מהשקפת עולמו. זהו מצב מצער שמלמד על משבר חמור באמון הציבור במערכות המשפט". עמרני הוסיף כי "הכנסת הבאה חייבת להביא לתיקון שיטות מינוי השופטים והפקידים באופן שישקף את התפיסות והערכים של הציבור, בייחוד כשמדובר בבעלי תפקידים המכריעים בענייני מדיניות וערכים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *