רק למי שיש כוח: האגרת ששיגר סמוטריץ' לבנט

לאחר שבנט נימק במכתב מפורט את הנסיבות שהובילו אותו להקמת ממשלת שמאל, יו"ר הציונות בצלאל סמוטריץ' משגר איגרת לבנט

שלום נפתלי ידידי,

קראתי בעיון את האיגרת שפרסמת לציבור בערב שבת. אני מבקש לדבר רגע ללב שלך. מהיכרות רבת שנים איתך אני יודע שהוא נמצא במקום הנכון.
>>>

בהגינותך, הנחת את העיקר מבחינתך על השולחן כבר בפסקה הראשונה. אתה רוצה מאוד להיות ראש ממשלה ומשוכנע שאתה מסוגל לעשות את זה טוב. לגיטימי. אבל מה לעשות שהציבור לא השתכנע בכך, וכשהצגת את עצמך כמתמודד על ראשות הממשלה קיבלת בסך הכל שבעה מנדטים. פחות ממה שקיבלת בימיך הטובים כראש מפלגת הציונות הדתית. עכשיו אתה מנסה להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים ומנסה להכשיר את זה בק"ן טעמים. כמה מהם פירטת בהמשך האיגרת.
אז כבר בפתח הדברים צריך לומר בצורה ברורה: ראש ממשלה שעומד בראש מפלגה של שבעה מנדטים הוא לא לגיטימי. גם אם הוא חושב באופן אישי שהוא יכול להיות ראש ממשלה נהדר. זה הרס הדמוקרטיה וחתירה כנגד הרציונלים הכי בסיסיים שלה. המשך העיוות הדמוקרטי של הממשלה הפריטטית שיש לנו היום, שבה אין שום קשר בין הכח הציבורי שיש מאחורי כל מפלגה או פוליטיקאי לכח הפוליטי שיש לו בתהליכי קבלת ההחלטות.

כפי שאמרתי לך בהרבה מאוד שיחות שהיו לנו בעבר, אשמח מאוד שתהיה יום אחד ראש ממשלה במדינת ישראל, אבל לא כשאתה עושה את זה עם השמאל וכופה את עצמך על הציבור הישראלי, שלא רוצה בך עדיין, באמצעות תרגילים פוליטיים ושיתופי אינטרסים ציניים ואישיים של יריבי נתניהו. לא על הדרך הזו תהיה תפארתך.
>>>

כאמור, את העיקר כתבת בפסקה הראשונה, וגם אתה יודע שכל מה שכתבת בהמשך אלה ק"ן טעמים להכשיר את זה. אתה ואני יודעים את האמת ולכן עלי אתה לא יכול לעבוד. עלי אתה לא יכול לעבוד כי הרי בדיוק בגלל זה נפרדנו לפני הבחירות, כשהבנתי שהמטרה מבחינתך היא להדיח את נתניהו להיות ראש ממשלה כאן ועכשיו, גם במחיר פירוק המחנה הלאומי והחזרת השמאל לשלטון. הכל מבחינתך היה מתוכנן מראש. בשביל זה הגית את אסטרטגית הבחירות "לא קורונה לא מעניין". הסיסמא הזו נועדה לשחרר אותך ממחויבות לערכי הימין והציונות הדתית – שאותם אפשר כמובן לממש רק עם השותפים הטבעיים במחנה הלאומי – ולסלול לך את הדרך להקמת ממשלת שמאל בראשותך.

כשהתרעתי מפני האסטרטגיה הזו שלך במהלך מערכת הבחירות וקראתי למצביעך לדרוש ממך התחייבות שלא תגנוב את קולותיהם ותעביר אותם לשמאל, העמדת פני נעלב ושלחת אנשים להלין על כך שאני "תוקף אותך". עכשיו אתה מוכיח עד כמה צדקתי. האמת שאפילו אני לא חשבתי שתעשה את זה כל כך מהר וכל כך שקוף.
אם לנתניהו היו 61 מנדטים היית ממציא אין ספור נימוקים אחרים למה אין ברירה ולטובת מדינת ישראל אתה חייב להפנות עורף למחנה הלאומי ולהקים ממשלה עם השמאל. עכשיו כשבמבט ראשון אין לו זה בהחלט יותר קל לך. אבל עלי, כאמור, אתה לא יכול לעבוד. על זה בדיוק התווכחנו ערב הבחירות ועל זה נפרדו דרכנו.
>>>

אבל עלי אתה לא יכול לעבוד מעוד סיבה. עלי אתה לא יכול לעבוד כי אני מכיר אותך ואת יכולותיך הפוליטיות. פשוט הייתי שם לידך מאוד קרוב בשנים האחרונות. ראיתי איך כשאתה רוצה אתה אלוף בתמרונים פוליטיים כדי להשיג את מה שאתה רוצה. הייתי לידך כשמינית את איילת לשרת משפטים בלילה האחרון, כשהפכת לשר ביטחון עם שלושה מנדטים, ועוד. ומכיוון שאני מכיר היטב את יכולותיך הפוליטיות, וכמוך אני גם מכיר את המפה הפוליטית הנוכחית, אני משוכנע שאם היית רוצה ומתגייס ביחד איתי למצוא את הדרכים להביא את גדעון ולהקים ממשלת ימין היינו מצליחים בזה. יש לי כל כך הרבה רעיונות ונוסחאות ומנופים ותרגילים – את חלקם אני מניח שלמדתי ממך – שאני בטוח שזה אפשרי. לא אפרט אותם כאן, כמובן, כדי שאם תחליט לעצור רגע לפני התהום, לחזור הביתה לימין ולשלב איתי ידיים להקמת ממשלת ימין אפשר יהיה לנסות לממש אותם. אבל אני משוכנע שזה אפשרי. וגם אתה יודע שזה כך.

אני עובד על זה קשה מאוד ועדיין מאמין ומקווה להצליח בעזרת השם, אבל אין ספק שבכוחות משותפים ביחד איתך הסיכויים יהיו גדולים בהרבה.

עד לרגע זה לא נקפת אצבע כדי להקים ממשלת ימין. להיפך, אתה עושה כל מה שאפשר כדי לחבל באפשרות הזו. ואתה יודע מצויין על מה אני מדבר. אתה לא מפסיק לרגע לבנות את האופציה החלופית ולשכנע את כולם שהיא עדיפה ולא כדאי להם לבוא לממשלת ימין.

מספיק לעקוב אחרי ההתבטאויות שלך בתקופה האחרונה. שים לב שאת המשימה להקמת ממשלת ימין אתה מגדיר כמשימה של נתניהו ולא כמשימה שלך. אתה במקרה הטוב ממתין על הגדר לכשלונו כדי לחתור למה שאתה מגדיר כמשימה שלך – הקמת ממשלת שמאל בראשותך (אתה כמובן קורא לזה "ממשלת אחדות", אבל גם אתה יודע מצוין שממשלת מיעוט שלך עם השמאל הקיצוני שתהיה תלויה בתומכי טרור היא הדבר הכי רחוק שיכול להיות מממשלת אחדות…).
נפתלי, למה אתה לא רואה בהקמת ממשלת ימין משימה שלך? למה אתה לא נוקף אצבע כדי לעזור לנו להקים אותה? אתה לא איש ימין? אין לך עניין בהקמת ממשלת ימין? האמירות שלך על כך שההעדפה הראשונה שלך היא ממשלת ימין הן רק מס שפתיים? נדמה לי שאתה יודע מצוין את התשובה.
>>>

ובשולי הדברים שתי הערות קטנות: באיגרת שלך אתה מפיל עלי את ההתנגדות להקמת ממשלה שתישען על תומכי טרור ששוללים את קיומנו כאן (אתה כמובן לא מזכיר במפורש את הצורך בהשענות על רע"מ באופציה של "ממשלת ימין" עם 59 מנדטים כדי להרחיק את עצמך מזה למקרה שיהיו עוד בחירות… אבל לכל בר דעת ברור שזו המשמעות של החלופה הראשונה שאתה טוען שמועדפת עליך…). האמת, זה קצת מוזר בהתחשב בכך שיומיים לפני הבחירות חתמת בכתב בשידור חי בערוץ 20 לא להקים ממשלה שתישען על עבאס. הרחקת אפילו עד בית אל שבוע קודם לכן כדי לקרוא משם לאיתמר ולי לחדול "מהמסע להלבנת מנסור עבאס" כהגדרתך… אני כמובן גאה בהתנגדות העקרונית שלי לאיוולת הערכית, הציונית והפרקטית שבהפיכת תומכי טרור ללשון מאזניים ושותף לגיטימי לקביעת עתידה של המדינה היהודית. נדמה לי שההתנערות שלך עכשיו מהמשימה החשובה הזו והניסיון שלך להטיל אותה עלי אומר משהו על האמון והאמינות שאפשר לייחס לערכים ולהתחייבויות שלך לפני הבחירות.

ואם בעמידה בהבטחות בחירות עסקינן, אז עוד נקודה מעניינת שעולה מהאיגרת שלך בהקשר הזה: אתה מקבל כמובן מאליו, ואולי אפילו כמשהו מתבקש, את העמידה של סער בהבטחת הבחירות שלו לא לשבת עם נתניהו, גם במחיר טרפוד הקמת ממשלת ימין שתשקף את העדפותיו הערכיות של רוב העם. באותה נשימה אתה מנמק בק"ן טעמים מדוע אתה הולך להפר ברגל גסה את כל הבטחות הבחירות שלך. לא ברור לי למה אתה מעריך את עצמך כל כך פחות ממה שאתה מעריך את גדעון ואת אמינותו והבטחותיו לבוחריו.

>>>
נפתלי אחי, עוד לא מאוחר להתעשת. חזור בך ובוא נשלב ידיים כדי להקים ממשלת ימין. בא ניפגש ביחד, אתה ואני, עם גדעון. ניפגש ביחד עם נתניהו, עם דרעי וליצמן. נשב איתם בנפרד וביחד. נהפוך כל אבן ביחד כדי להצליח. בא נחזור לימים הטובים שבהם אתה ואני רותמים את הכישורים והיכולות הפוליטיות שלנו ביחד כדי לתמרן את המערכת הפוליטית למקומות הטובים למדינת ישראל. להקמת ממשלת ימין על מלא של 65 ח"כים שתתקן את מערכת המשפט, תחזק את ההתיישבות ואת הזהות היהודית, תחזיר את המסתננים הביתה ואת השפיות לשכונות בדרום תל אביב, תטפל בכלכלה ובפרנסה, ממשלה שתעשה המון טוב למדינת ישראל, תחזיר את היציבות למערכת הפוליטית, תעביר תקציב מדינה, ובעיקר שתשמור על אחדות המחנה הלאומי ולא תחזיר לשמאל את הצבע ללחיים.
אני משוכנע שאם תשקיע בכך חצי ממה שאתה משקיע בלתמרן את המערכת הפוליטית כדי להפוך לראש ממשלה בכל מחיר – נצליח בכך. אני משוכנע שאם רק תרצה אין זו אגדה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *