שבעת האושפיזין: מ'המלאכית' ועד 'הצעיר המפתיע' • פרויקט מיוחד

בצל מגיפת הקורונה והסגר, אירחנו לסוכת 'אקטואליק' את שבעת האושפיזין ש'עשו את השנה' במגזר החרדי, בדגש על פעילות ייחודית בתקופה מורכבת זו. ואלו הם: – הצעיר המפתיע, הבולדוזר הדגלאי, המבוגר האחראי, המלאכית בדמות אדם, המסבירן החרדי, החסיד הנאצל והמקורב של היו"ר. קבלו אותם.

בצל מגיפת הקורונה והסגר, אירחנו לסוכת 'אקטואליק' את שבעת האושפיזין ש'עשו את השנה' במגזר החרדי, בדגש על פעילות ייחודית בתקופה מורכבת זו. ואלו הם: – הצעיר המפתיע, הבולדוזר הדגלאי, המבוגר האחראי, המלאכית בדמות אדם, המסבירן החרדי, החסיד הנאצל והמקורב של היו"ר. קבלו אותם.

 

מלאכית בדמות אדם | מירי טביוביץ 

טביוביץ מתגוררת למעלה משני עשורים במודיעין עילית. יזמית ומנהלת שנים רבות מיזמים בתחומי קהילה-חברה, מייסדת ארגון החסד "תושבים למען תושבים – מודיעין עילית".

כשבמודיעין עילית היו רק 0 נדבקים וכולם חשבו שהקורונה תפסח על העיר – טביוביץ אזרה אומץ והקימה ארגון שיסייע לחולי הקורונה. לא חלפו שבועיים וערימה של פניות זרמו אליה, היא גייסה מאות נשים בעיר שדאגו לשלוח לכל מבודד או חולה 'משלוח מנות' עד הדלת.

"הקורונה תפסה אותי בעיצומו של תהליך להקמת מיזם חברתי קהילתי חרדי פורץ דרך", סיפרה ל'אקטאוליק', "למחרת פורים הבנתי שמשהו עצום ואחר לפנינו. ניסיתי לפנות לגורמים רשמיים בהצעה לסייע בהקמת פרויקט הסברה נרחב ומשלא קבלתי מענה מיידי החלטתי לשנס מותניים ולהקים אותו בעצמי", היא אומרת,  "בתוך שבועיים הקמנו מערך ייחודי וחדשני הכולל למעלה מ-200 רכזי בנינים וקבוצת ווצאפ של כ-100 מתנדבים".

מלאכית בלבן

"למרות הבלבול הגדול ששרר", מספרת טביוביץ, "הצלחנו להקים את המערך שפעיל מאז ועד היום כשהכל נעשה בהתנדבות מלאה".

היא מספרת על השלבים הראשוניים של הפרוייקט החברתי: "ההתחלה כאמור הייתה בהסברה נרחבת בבניינים וברחובות ומהר מאד הפעילות התמקדה במתן מענה לצרכים הרבים שצצו על אתר מכל סוג, החל משינוע וקניית מזון תרופות, איסוף וחלוקת משחקים למשפחות, הכנת עוגות וחלוקת אוכל במקרים מיוחדים, איסוף ערכות פינוק ומחוות מיוחדות".

עוד מספרת טביוביץ ל'אקטואליק': "במהלך הפעילות אנחנו נתקלים לא אחת במקרים קשים של משפחות בסיכון קורונה גבוה, משפחות שחודשים לא יוצאו מהבית, קשישים, יולדות וכדומה".

לדבריה, "למרות התקופה הקשה והכאב שאנו חווים כל העת בפעילות המאתגרת הזו, אני מודה על הזכות לתת ולהגשים חלום להקמת מיזם התנדבותי שבו כולם מכוונים למטרה אחת של סיוע לקהילה מתוך מעורבות חברתית והכרות בלתי אמצעית עם הצרכים. אני תמיד מדגישה שחסד כל אחד יכול לעשות בכל מצב וזה המוטו אצלינו – 'תושבים למען תושבים', כפשוטו".

מה היעד הבא?

"אני מקבלת כל העת פניות מערים נוספות וקהילות רבות להקמת מודל דומה, וכולי תקווה שבשנה הקרובה נגיע גם לזה".

בחרנו במירי, כי היא הקימה מיזם עצום בימים טרופים אלו שלא על מנת לקבל פרס, את שכרה היא תקבל גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.

הצעיר המפתיע | אליהו ארנד

כשאתם ישנים את שנת הלילה, אליהו ארנד מתעורר. ב-4 לפנות בוקר הוא מתייצב בכולל של הנגיד דן גרטלר בבני ברק, ושוקע בלימוד הדף היומי.

ארנד יועץ לארגונים רבים, חברות יזמות בתחום הנדל"ן ועמותות מוכרות, בהן 'למענכם' של היועץ הרפואי הרב יוסי ערבליך, זק"א ישראל וארגוני חסד נוספים.

הוא נחשב מאנשי 'דגל התורה' הפעלתנים והמבטיחים, מחובר לשטח בכל המוקדים, ופועל רבות לסייע לציבור ולנציגים בלשכת מנהל המחלקה המוניציפלית וסגר"ע בני ברק מנחם שפירא. כמה מהמהפכות הפוליטיות במגזר החרדי – מיוחסות לו, בהן: בחירת עינת קליש לראשות העיר בחיפה ופעילות מאחורי הקלעים במטה משה ליאון בירושלים.

את העוצמה מקבל ארנד מהעובדה שהוא זכה להימנות על מקורביו של מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין. הוא אף הוציא לאור את שיחות המוסר של ראש הישיבה במשך תקופה ארוכה ויזם את 'דרכי החיזוק' הידוע.

ארנד במעונו של מרן שר התורה שליט"א

דווקא בימים מורכבים אלו, כשפלוגות יס"מ פושטות על הרחוב החרדי, ופעמים אף מפליאות את מכותיהן, ארנד נחשב למקושר במשטרה, והוא מסייע פעמים רבות להשקיט עימותים מיותרים. הוא גם משמש כשופרם של גדולי ישראל כשנדרש להעביר מסר למפקדים הבכירים.

ארנד הכריזימטי, ידוע כאיש צללים בביטאון הליטאי 'יתד נאמן', והוא מטפל לא אחת בשליחויות רגישות בין בתי גדולי ישראל.

בחרנו בו כאושפיזין, בעיקר מחמת העובדה שרק בשלהי הקיץ האחרון הוא כבש עוד פסגה כאשר מונה ליועץ החרדי במשרד הביטחון. במסגרת התפקיד החדש הוא מטפל באלפי פניות של בני המגזר החרדי שחלו בקורונה ומבקשים להתפנות למלוניות כדי לעצור את שרשרת ההדבקה. הרקורד שלו עשיר, ונראה כי הדרך אל הפסגה סלולה עבורו.

הבולדוזר הדגלאי | ח"כ יעקב אשר

את חבר הכנסת יעקב אשר אין צורך להכיר לכם. הוא למד בישיבות "משכן יעקב" וגרודנא. אחרי שנישא הוא חבש את המדים הצבאיים ושימש כטוראי שלב ב'.

אשר, המכונה 'הבולדוזר הדגלאי' החל את הקריירה הפוליטית שלו כממלא מקום ראש מועצת אלעד, משם המשיך לעיריית בני ברק שם שימש כמנהל אגף החינוך בעיריית בני ברק. הוא שודרג לתפקיד ממלא מקום ראש עיריית בני ברק, ולאחר הרוטציה עם 'אגודה' – שימש כראש עיריית בני ברק. אשר חיסל את הגרעון העצום שהעיר צברה לאחר שהקים שורה של מגדלי ענק שהכניסו מיליוני שקלים לקופת העירייה הריקה.

אשר היה ממקורבי מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, אשר שלח אותו לשמש כשליח ציבור בכנסת ישראל. לראשונה נבחר לכנסת התשע-עשרה מטעם סיעת 'יהדות התורה', ושימש בשורה של תפקידים.

יעקב אשר – צילום: פלאש 90

ח"כ אשר החל לכהן כחבר הכנסת העשרים מטעם סיעת יהדות התורה במאי 2016, במסגרת החוק החוק הנורבגי, המאפשר לשרים ולסגני שרים להתפטר מהכנסת כדי שבמקומם ייכנסו הבאים בתור ברשימה מכאן ואילך.

בכנסת האחרונה אשר צבר תאוצה לאחר שמונה ליו"ר ועדה חוקה שקיבלה בין היתר את הסמכויות של תיקון תקנות חוק הקורונה. באחרונה, הפך אשר לאיש הדומיננטי ב'יהדות התורה' לאחר שמשה גפני אושפז, ויעקב ליצמן פרש. ידו בכל ויד כל בו. הוא מנווט בקור רוח את ישיבות הועדה הכי משפיעה בכנסת ומצוי בקשר מתמיד עם ראש הממשלה. בחרנו בו כאחד מהאושפזין.

המבוגר האחראי | השר אריה דרעי

יו"ר ש"ס אריה דרעי, כבש כבר כל פסגה אפשרית בעשורים האחרונים. גם את מרד בר כוכבא שהכריז עליו אלי ישי, הוא הצליח לפורר בשורה של צעדים יוצאי דופן שהבהירו לכולם כי החברונע'ר המשופשף – הוא בלתי ניתן לעצירה.

עם המון קור רוח וניסיון מר מהעבר, הצליח אריה דרעי בקדנציה האחרונה לקנות את עולמו כמבוגר האחראי בקבינט הקורונה. ראש הממשלה מרבה להטות לו אוזן, וליישם את המלצותיו.

בתקופה זו של התפשטות מגיפת הקורונה, הציבור החרדי התנגש עם משאית דוהרת במהירות של מאתיים קמ"ש בקרביים של המדינה. ובעוד הציבור הספרדי והליטאי וחלקים בציבור החרדי מקפידים על כללי הריחוק, בחסידיות רבות החליטו לצפצף על הכללים ובכך מבאישים את ריחו של הציבור החרדי בתקשורת ומציירים את החרדים בצבעים קודרים. למרות שהשבר הוא כמעט בלתי ניתן לאיחוי  – בדיוק בנקודה הזו נמצא המבוגר האחראי: אריה דרעי שמקבל את הנתונים הקודרים מפי המומחים ומנסה ליישר ההדורים ונפגש עם גדולי הדור החסידיים.

דרעי – צילום: פלאש 90

בחרנו בדרעי כי הוא הקול השפוי בממשלה ובמגזר החרדי. הוא מבין גם מבין את המשמעות של השבתת המשק ואת מיליארדי השקלים הנוזלים מקופת המדינה – ולכן דפק על השולחן וגרר את הציבור הספרדי אחריו. הכותל התרוקן מיושביו, והנזק מוזער.

לדרעי יש עוד הרבה עבודה, ולא הכל תחת שליטתו. הרחוב החרדי עומד להתפקע כהר געש ומולו הרחוב החילוני ומפלגות שונאי הדת שעשויות להתחזק כתוצאה מהתיעודים בטלוויזיה של הפרות ההנחיות במגזר החרדי. ימים יגידו.

המסבירן החרדי | ישראל כהן

העיתונאי ישראל כהן החל דרכו בעיתון 'מרכז העניינים', משם התקדם ל'כיכר השבת' וכיום משמש כפרשן פוליטי בכיר ברדיו 'קול ברמה'.

כהן חתום על אלפי סקופים שיצאו מתחת ידו ובמשך השנים הוא הוביל סדר יום ציבורי – פוליטי. ציוציו ברשת החברתית 'טוויטר' זוכים לאלפי לייקים ולשיתופים רבים בכלל המדיות התקשורתיות.

רבבות הישראלים הצופים בערוצים השונים לא יודעים כמה זמן לוקח לאיש תקשורת להתייצב באולפן טלוויזיה – נסיעה, דלק ופקקים, כניסה לחדר האיפור בואכה ההופעה באולפן, הכל ביחד שואב כמעט חצי יום מהמרואיין, אבל לא אצל ישראל כהן שרואה את עצמו כשליח ציבור שמגן על בני המגזר החרדי שמושמץ חדשות לבקרים.

ישראל כהן

כהן בן ה-37 (בשיחה עימו הוא כבר לא זוכר את גילו) התבלט בעיקר בזכות הופעתו הרהוטה והמנומקת בערוצי התקשורת. בשנים האחרונות הוא הקדיש את עיקר זמנו לייצג את העמדה החרדית. עם פרוץ מגיפה הקורונה נקרא כהן לאין ספור ראיונות, הוא חורך את המסכים ומדלג מאולפן לאולפן כדי לייצג את העמדה החרדית – כאשר ממול עשרות פרשנים שונאי דת שמשיבים לו אש. התקשורת כבר 'התאהבה' בו ודואגת להזמין אותו מידי שבוע לעימות באולפנים, נראה שגם הצופים.

המקורב של היו"ר | יהודה אבידן

יהודה אבידן הוא אחד הפעילים הבולטים בתנועת ש"ס ואולי בקרוב הוא ימונה לתפקיד מנכ"ל המשרד לשירותי דת. עוד מימי 'הוא זכאי' הוא נשכב על הגדר בשביל מנהיג התנועה, הלך עימו באש ובימים גם בימים הקשים שדרעי ריצה את עונשו בכלא מעשיהו, ולבסוף, קצר את הפירות.

אבידן מרבה להגן על תנועת ש"ס כאשר מתראיין לכלי התקשורת ומסביר במיומנות את עמדת היו"ר. הוא גם נחשב ל'איש המספרים' של התנועה, ולא אחת נוהג השר דרעי לנתח עימו את מפת המנדטים.

יהודה אבידן – צילום: השבוע באשדוד

במהלך הגל הראשון של מגיפת הקורונה מונה על ידי דרעי כאחראי על המלוניות לציבור החרדי, וכך גם בתחילת הגל השני עד אשר הביע ביקורת על אופן התנהלות הממשלה.

במהלך פעילותו, סייע אבידן לאלפי חולים חרדים וניהל ביד רמה את המערך המלוניות של פיקוד העורף.

בחרנו באבידן כי הוא אחד השמות הבולטים בבורסת השמות של היורשים האפשריים בצמרת התנועה. עם רקורד כה מרשים, זה לא יהיה מפתיע אם יתברג בהמשך ברשימת ש"ס לכנסת.

המלאך בלבן  | חזקי ברוין

את חזקי ברוין היה מאוד קשה להשיג לשיחה. את מירב זמנו הוא מקדיש לפעילות חסד עבור החולים. בצעירותו הוא הצטרף לאביו ר' שמעון שהקים את ארגון 'יד אברהם'.

עם פרוץ מגיפת הקורונה התברר לחזקי כי חולי הקורונה נמצאים לבדם במחלקה הסגורה בבית החולים, מבלי שאיש יוכל לסייע להם. חולים רבים, כך התברר, לא קיבלו אוכל או סיוע מהצוותים הרופאים שקרסו מול הנגיף המיסתורי. ככל שנקפו הימים הצטברו עוד ועוד חולים חרדים שהתחסנו מפני הנגיף. הוא איתר מתנדבים מהמגזר החרדי שהחלימו מקורונה ועומדים בקריטריונים המאפשרים להם כניסה למחלקת הקורונה ב'הדסה'.

צילום: שלומי כהן

ברוין הופתע ממספר המתנדבים הרב שהביעו את רצונם לסייע לחולי הקורונה. המתנדבים מופיעים בערבי שבתות במחלקות הקורונה, שם הם מחלקים לחולים חלות וערכות קידוש וסלטים.

בחרנו בחזקי כי בימים אלו, כשהציבור החרדי מוצג בתקשורת בצבעים קודרים, חזקי ו'המלאכים בלבן' הם נקודת אור באפילה.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. טביוביש איזו פריצות. ערביות ונשות מרץ יותר צנועות ממך

    תתביישי מפגרת

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. וואו כתבה מדהימה אני חותם על כל בן אדם ועל כל מילה שכתבת כאן !!!

    הכי הכי זה ישראל כהן הענק

    יוסי |
    הגב