שיתוף פעולה בין ישראל לגרמניה בנושא הקורונה – ד"ר דרור מנור

הכל החל בשבוע של חול המועד סוכות שבמהלכו ערך שר החוץ גבי אשכנזי ביקור עבודה בבירת גרמניה

לאחרונה נוצרה פריצת דרך חשובה בהתמודדותה של מדינת ישראל מול משבר הקורונה: גרמניה הבטיחה לה שברגע שיימצא חיסון לנגיף הקורונה ביבשת אירופה- ישראל תהיה גם אחת המדינות שתקבל אותו. בכך הצליחה גרמניה "לכופף" את האיחוד האירופי שהתנגד להעברה עתידית של החיסון למדינות שמחוץ ליבשת. אין ספק כי מדובר בשיתוף פעולה חשוב ביותר בין שתי המדינות, אשר יוכל לסייע רבות לישראל בהתמודדות הסבוכה עם התפשטות הנגיף הקטלני.

הכל החל בשבוע של חול המועד סוכות שבמהלכו ערך שר החוץ גבי אשכנזי ביקור עבודה בבירת גרמניה, ברלין. במהלך הביקור נפגש אשכנזי בין היתר גם עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס וביקש ממנו שאם יימצא ביבשת אירופה חיסון לנגיף הקורונה תדאג גרמניה להעביר אותו גם לישראל. נדמה היה כי שר החוץ הישראלי נחרץ להשיג בכל מחיר את החיסון המיוחל למען בריאותם של אזרחי מדינת ישראל.

בקשתו של השר אשכנזי נראתה על פניה כלא מציאותית, כיוון שהאיחוד האירופי קבע כי ברגע שיימצא חיסון על ידי חברה אירופאית הוא יועבר מיד לתושבי יבשת אירופה בלבד. החלטה זו התקבלה לאחר שחברת התרופות הבינלאומית הענקית "אסטר הזנקה" הממוקמת בעיר קיימברידג' שליד לונדון, הכריזה לאחרונה כי תוך מספר חודשים היא כנראה תצליח לייצר את החיסון לנגיף הקורונה שכל העולם מחכה לו בקוצר רוח.

 

אולם הבקשה הישראלית נענתה בחיוב על ידי גרמניה. גרמניה הנחשבת למדינה בעלת האוכלוסייה והכלכלה היעילה ביותר באיחוד האירופי, הצליחה "לכופף" את האיחוד ולגרום לכך שברגע שהיא תקבל את החיסון המיוחל תיחשב ישראל בתור מדינה "המסופחת" אליה. "הסיפוח" יאפשר לגרמנים להעביר תוך זמן קצר את החיסון למדינת ישראל.

ההודעה על ההחלטה הגרמנית נמסרה ביום ראשון, 11 באוקטובר, לשגריר ישראל בברלין ג'רמי יששכרוף על ידי שר הבריאות הגרמני יאן שפהן. בהמשך התברר כי לשגריר ולצוותו היה חלק חשוב בהישג החשוב. בהחלטה צוינו היחסים החמים המתקיימים בין גרמניה לישראל מזה שנים רבות. אין ספק כי הידידות העמוקה ורבת השנים בין שתי המדינות שכוננו יחסים דיפלומטים מלאים בשנת 1965 סייעה במידה רבה בקבלת ההחלטה שעשויה להוביל בעתיד הקרוב להזרמת כמות גדולה של חיסונים לישראל, אשר תספיק לכל אזרחי המדינה. בינתיים עדיין לא ידוע כמה חיסונים יישלחו לישראל.

שר החוץ אשכנזי שמח מאוד על החלטתה של גרמניה והודה לשרי החוץ והבריאות של גרמניה על עמידתם לצדה של ישראל במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה. השר הדגיש כי קבלת החיסון מגרמניה תאפשר למשק בישראל לחזור לפעילות מלאה. ברור לכל כי מדובר פה בפתח של תקווה. צריך לקוות כי היוזמה הגרמנית אכן תצא לפועל בקרוב, ומיליוני אזרחים ישראלים יוכלו לקבל את החיסון המיוחל שיוכל להחזיר אותם לשגרת חייהם. סביר להניח כי אם גרמניה לא הייתה נחשבת לאחת המדינות החזקות באיחוד האירופי, ואם לא היו מתקיימים יחסים כה חמים בין ישראל לגרמניה, ההחלטה הגרמנית הייתה שונה לגמרי. במקרה כזה, היה על ישראל לנסות ולהשיג את חיסון לנגיף הקורונה בדרך אחרת.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *