שפל חסר תקדים במספר העסקאות בשוק הנדל"ן

את הירידה בעסקאות הוביל פלח השוק של הדירות החדשות

בחודש אפריל נרשם שפל חסר תקדים במספר העסקאות בשוק הנדל"ן, כאשר אלו הסתכמו ב-2.1 אלף דירות בלבד (כולל מכירות בסבסוד ממשלתי), הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בשוק הנדל"ן המקומי לפחות מאז תחילת שנות האלפיים (הנתונים המוקדמים ביותר המצויים ברשותנו).

רמת שפל זו אף נמוכה באופן משמעותי (50%) מרמת השפל הקודמת שנרשמה בספטמבר 2002, אשר הושפעה מאירועי האינתיפאדה השניה, כמו גם ממיעוט ימי עבודה על רקע חגי תשרי שחלו באותו החודש (בדומה לאפריל הנוכחי בו חל חג הפסח).

בהשוואה לאפריל אשתקד ירד מספר העסקאות בשיעור חד של 74%, שיעור הירידה הגבוה ביותר שנרשם בשוק הנדלן המקומי לפחות בעשרים השנים האחרונות. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות ב-1.9 אלף דירות, ירידה של 73% בהשוואה לאפריל אשתקד.

את הירידה בעסקאות הוביל פלח השוק של הדירות החדשות, כאשר מכירות אלו בשוק החופשי צנחו ב-79% בהשוואה לאפריל אשתקד והסתכמו בשפל היסטורי של כ-380 דירות חדשות בלבד.

סך הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש אפריל עמד על 190 דירות בלבד, ירידה של 82% בהשוואה לאפריל אשתקד והרמה הנמוכה ביותר של מכירות אלו מאז נובמבר 2016, השנה הראשונה ליישום תכנית זו.

סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש אפריל עמד על 1.5 אלף בלבד, ירידה של 71% בהשוואה לאפריל אשתקד והרמה הנמוכה ביותר בפלח שוק זה לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה הקיפה את כל האזורים, ובעוצמה דומה.

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש אפריל ב-965 דירות בלבד (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה של 77% בהשוואה לאפריל אשתקד.

ניתוח תעסוקתי של מאפייני רוכשי דירה ראשונה בשנים האחרונות, בכלל זה בארבעת החודשים הראשונים של השנה, מלמד כי רבע מבינם' נמנו על הנמצאים בחל"ת/מובטלים באפריל האחרון.

העובדה לפיה בשנה האחרונה היוו הזוגות הצעירים למעלה ממחצית מכלל העסקאות בשוק הנדל"ן מלמדת על התלות הגבוהה של רמת הפעילות בשוק זה בהתאוששות שוק העבודה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *