תגלית ראשונה מסוגה: נר ברונזה מימי בית שני נחשף בעיר דוד

נר ברונזה נדיר המעוצב כחצי פרצוף התגלה לאחרונה בחפירות רשות העתיקות בגן לאומי עיר דוד

תגלית ראשונה מסוגה בירושלים ואחת הבודדות בעולם: נר ברונזה נדיר, מעוצב כחצי פרצוף גרוטסקי, התגלה לאחרונה בחפירות רשות העתיקות בגן לאומי עיר דוד.

הארכיאולוגים ארי לוי וד"ר יובל ברוך מרשות העתיקות, אומרים כי ייתכן שהנר, אשר הוטמן ביסודותיו של מבנה גדול אשר נבנה על גבי דרך עולי הרגל, שימש כמנחת יסוד, ונועד להביא מזל ליושבי המבנה "הטמנת "נר המזל" למרגלות המבנה עשויה להעיד על חשיבותו של המבנה, אולי ככזה ששמר על בריכת השילוח – המקור המרכזי של מים חיים בתוך העיר".

נר שמן נדיר, עשוי ברונזה, התגלה ביסודות של מבנה המתוארך לתקופה הרומית – לאחר חורבן בית המקדש השני. הנר המיוחד הוטמן במכוון ביסודות המבנה, ושימש, לדעתם של חוקרי האתר, מנחת יסוד. "מנחות יסוד, שרווחו בעולם העתיק, נועדו למזל, ולהבטיח את המשך קיומו של המבנה והיושבים בו, והן הוטמנו בדרך כלל מתחת לרצפות של מבנים או ביסודות", מסבירים ד"ר יובל ברוך וארי לוי, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות.

מדובר למעשה בחציו של נר, שניצק לתוך תבנית מפוסלת בצורת חצי פרצוף של דמות גבר מזוקן בעל חזות גרוטסקית. פיית הנר מעוצבת כמעיין חצי סהר, והידית, המשוכה מעלה, מעוצבת בצורה של צמח האקנתוס (קוציץ סורי). העיטור המופיע על גבי הנר מזכיר מוטיב אומנותי רומי שכיח, כשל מסיכת התיאטרון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *