תחקיר 'הארץ': כך דאג ליברמן לפטור את בחורי הפלג מגיוס

תחקיר "הארץ": גם בעת כהונת ליברמן מאות עריקים בפלג הירושלמי קיבלו פטור גורף בתקופה זו, ובמקביל יושמה שורת הקלות בפיקוח על דחיית הגיוסים של תלמידי הישיבות

תחקיר "הארץ": גם בעת כהונת ליברמן מאות עריקים בפלג הירושלמי קיבלו פטור גורף בתקופה זו, ובמקביל יושמה שורת הקלות בפיקוח על דחיית הגיוסים של תלמידי הישיבות, כך עולה מתחקיר 'הארץ' שמתפרסם הבוקר.

אביגדור ליברמן שמציג עצמו זה שנים כמוביל המאבק למען גיוס שוויוני לכל החייבים כנראה נהנה להתסיס נגד החרדים אולם תחקיר "הארץ" מגלה כי מאחורי ההצהרות הלוחמניות היתה כהונתו של ליברמן כשר הביטחון, בשנים 2016–2018, מעין "תור זהב" של חרדים מקושרים שלא היו מעוניינים ללבוש מדים. ממסמכים ומעדויות עולה כי מאז מונה יו"ר ישראל ביתנו לתפקיד זכו לשכות הח"כים החרדים לדלת פתוחה ולערוץ ישיר למשרד בקומה ה–14 בקריה בתל אביב, וכך זכו מאות צעירים חרדים — בהם בנים של פוליטיקאים, אדמו"רים ודמויות מוכרות אחרות — לפטורים והקלות לאחר התערבות לשכת השר.

מי שהיה שחקן המפתח בפעילות הזאת היה אבי אבוחצירא, יועצו של ליברמן לענייני חרדים ואיש אמונו הוותיק. אליו התנקזו הבקשות השונות של האישים החרדים, והוא פעל באופן כמעט יום־יומי להשגת הפטורים."ראיתי את אבוחצירא מסתובב אצלנו הרבה בלשכה", אמר עובד לשעבר במפקדה ל'הארץ'. "הוא היה מטפל פה בכל מיני עניינים. התעסקנו אז בכל כך הרבה סיפורים של חרדים". אדם נוסף ששירת אז במשרד סיפר כי בגלל ליברמן, "לנציגים החרדים יש דלת פתוחה לצה"ל".

נתונים שהגיעו ל"הארץ" מראים כי ב–2016 קיבלו 64 תלמידי ישיבות פטור, ב–2017 הם קיבלו 45 פטורים וב–2018 עלה המספר פי שלושה ל–158. בשנה שעברה, לאחר שליברמן עזב את המשרד, נחתך המספר בכמחצית ל–82.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "פגישות בין קציני צה״ל לבין דרג מדיני ויועציו מתנהלות על פי נהלים סדורים בצה״ל ועל פי מדרג אישורים. פגישות מן הסוג הזה עם יועצים של דרג מדיני, ככל שלא אושרו — אינן מקובלות, ואם התקיימו ללא אישור, מדובר בתקלה. צה"ל יבדוק לעומק את הטענות העולות בכתבה, ותוצאות הבחינה יוצגו לרמטכ"ל. הלקחים יילמדו וככל שהדבר יידרש, יינקטו הליכים משמעתיים נגד המעורבים".

אבי אבוחצירא מסר: "כמו אלפי פניות אחרות שהתקבלו בלשכת שר הביטחון אביגדור ליברמן בעת כהונתו — פניות מכל המגזרים במדינת ישראל — גם הפניות בנושא הכתבה טופלו ברצינות והועברו לאנשי המקצוע לבדיקה, כאשר הכל נעשה באישור ובסמכות אנשי המקצוע".

אהרן רבינוביץ אמר הבוקר בראיון לשוומנפלד ואדמקר ב'קול ברמה' כי אחד מהתיקים זה בן של פוליטיקאי חרדי מכהן. למרות שזה משרת אותם, התחקיר לא נולד במפלגות החרדיות. ליברמן ניסה להאשים אותי שאני שונא אותו אבל זה הסיפור הראשון שאני מתעסק בו בעניינו.

עוד הוסיף רבינוביץ כי תחקיר הפטורים מדבר על היקף של מאות תיקים. צורת הטיפול מעידה שזה היה משהו שיטתי. רוב התיקים שנחשפתי אליהם זה אנשים שלא למדו בישיבות והסיכוי לקבל בהם פטור שאף לאפס.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *