תכנית ההבראה הכלכלית של ממשלת צרפת – ד"ר דרור מנור

למרות המאבק בגל השני של מגפת הקורונה, חשפה ממשלת צרפת ביום חמישי, 3 בספטמבר, תכנית הבראה מפורטת הנקראת בשם "פראנס רלאנס" ("מתניעים את צרפת").

למרות המאבק בגל השני של מגפת הקורונה, חשפה ממשלת צרפת ביום חמישי, 3 בספטמבר, תכנית הבראה מפורטת הנקראת בשם "פראנס רלאנס" ("מתניעים את צרפת"). במרכז התכנית עידוד חדשנות בתעשייה באמצעות הטבות מס, פיתוח מקורות אנרגיה ירוקים ומעבר לתחבורה אקולוגית. צרפת, הנחשבת לאחת הכלכלות החזקות בעולם והחברה בארגון המדינות המתועשות, השיקה תכנית בהיקף של מאה מיליארד יורו להבראת הכלכלה כתוצאה ממשבר הקורונה. בכך מצטרפת צרפת למדינות אירופאיות נוספות שהכריזו על תכניות הבראה כמו גרמניה ובריטניה.

תכנית ההבראה הצרפתית, הנחשבת לתכנית המאסיבית ביותר באירופה, נועדה בראש ובראשונה כדי לעודד השקעות, ולא לתמרץ ביקושים. צרפת כבר השקיעה עשרות מיליארדי יורו על מנת להימנע מפשיטות רגל המוניות של העסקים וזינוק באבטלה בעקבות משבר הקורונה. ראש הממשלה ז'אן קסטקס ושר האוצר ברונו לה מר הביעו תקווה כי הכלכלה הצרפתית תתאושש לרמות שלפני המשבר עד שנת 2022 כתוצאה מההשקעות האדירות שנקבעו בתכנית ההבראה. במסגרת התכנית יושקעו עשרות מיליארדי יורו בתחבורה אקולוגית, בשיפור הבידוד בבתים ובמבנים ציבוריים, בחדשנות ובתחרות תעשייתית רחבת היקף.

תכנית ההבראה אמורה לייצר 160 אלף משרות עד שנת 2021, במיוחד לאור האובדן של מאות אלפי משרות במשק בעקבות משבר הקורונה. חשוב להדגיש כי כלכלת צרפת שרויה במשבר הכלכלי החמור ביותר מאז התקופה שלאחר סיום מלחמת העולם השנייה בשנת 1945. בעקבות משבר הקורונה, נאלץ הנשיא עמנואל מקרון לדחות מספר רפורמות כלכליות גדולות שהוא תכנן במהלך שלוש שנות כהונתו, כמו למשל תכנית פנסיה אוניברסלית שנועדה להקל במידה רבה על התושבים. אולם מקרון מאמין כי תכנית ההבראה החדשה תהווה זרז עבור חלק מהרפורמות שתוכננו על ידו. יש לציין בהקשר זה כי מאז עלייתו לשלטון השיקה צרפת רפורמות כלכליות רבות להגברת התחרות במשק.

למרות כוונותיו הטובות של מקרון, יש הטוענים כי ייתכן שהנשיא מונע ממניעים פוליטיים ולא בהכרח ממניעים כלכליים, מאחר והוא דאג למנות את יריבו הפוליטי פרנסואה ביירו ממפלגת מודם למנהל הראשי של תכנית ההבראה, ובכך הבטיח למעשה את נאמנותו כלפיו לקראת הבחירות לנשיאות בשנת 2022.

ברקע השקת התכנית ההיסטורית, נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ברחבי צרפת. בסוף השבוע שעבר דיווח משרד הבריאות הצרפתי על קרוב ל- 9,000 נדבקים חדשים. מדובר בנתון היומי הגבוה ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה בצרפת במהלך חודש מרץ האחרון. בנוסף, סובלת צרפת ממשבר חמור בתחום החינוך. בעקבות העלייה בתחלואה, נסגרו מעל לעשרים בתי-ספר ברחבי המדינה. זאת רק מספר ימים אחרי שיותר מעשרה מיליון ילדים חזרו ללימודיהם בכיתות.

אין ספק כי מגיע כל הכבוד לממשלת צרפת על היוזמה הברוכה הזו שנועדה להקל על תושבי צרפת ולהפיח תקווה בקרב בעלי העסקים הרבים שנקלעו לקשיים פיננסיים כבדים בשל מגפת הקורונה. צריך לקוות כי תכנית ההבראה המפורטת הזו תישא פרי במהרה. מדובר בתכנית רצינית ביותר שמתפרסת על נושאים רבים. לא סתם כלכלנים רבים קידמו בברכה את התכנית וציינו כי היא מתרחקת ממהלכי הצנע הכושלים שהוצגו על ידי ממשלת צרפת בעקבות המשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008. סביר להניח כי הממשלה מקווה כי מגפת הקורונה המשתוללת ברחבי צרפת לא תפגום בהצלחתה של התכנית ההיסטורית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *