"תכנסו לתוך קרטון": פרשת התעללות מטרידה בגדוד החרדי

בדוח פנימי שחובר במהלך ביקור פתע בבסיס בבקעת הירדן, הלוחמים מספרים על התיזוזים ללא תכלית באמצע הלילה: ״הקפיצו את כולנו והנחו אותנו להיכנס לקרטוניה המ"כ אמר לנו תעצמו עיניים וצילם אותנו״.

הערב (ב') חשף ב"המהדורה המרכזית" כתב הדרום של חדשות 12, תמיר סטיינמן ,פרשת התעללות מטרידה, עדויות קשות של חיילים מהגדוד החרדי נצח יהודה נגד המפקדים הישירים שלהם.

בדוח פנימי שחובר במהלך ביקור פתע בבסיס בבקעת הירדן, הלוחמים מספרים על התיזוזים ללא תכלית באמצע הלילה: ״הקפיצו את כולנו והנחו אותנו להיכנס לקרטוניה המ"כ אמר לנו תעצמו עיניים וצילם אותנו״.

חייל נוסף העיד ״שבזמן ריצה היה קשה לו פיזית, המפקד בעט בו בגוף בחוזקה. כך ללא סיבה" לוחם נוסף סיפר ״שבשל הקור ברח לו שתן במכנסיים בלילה. הוא דיווח על כך למפקד, המפקד צחק עליו והשאיר אותו במשך יום שלם עם השתן עליו.״

״מפקד שבועט בחייל הגיוני? סביר? הוא בלי כושר הוא שמנמן הגיע מהישיבה.  בא ושם בצג את המשפחות הישיבות ואמר אני שם מדים אני לוחם מגיע לו שיבעטו לו בצלעות מגיע לחייל כזה שילחו לתוך קרטוניה שישפילו אותו  שלא יתנו להם זמן לתפילות. רוצים הרי לקבל אותם לעשות מהם לוחמים אפשר לשלב את זה ביחד מה שלא מעשה וזה מה שכואב״.

״אם בועטים לחיל בצלעות זה התעללות אנחנו לא צבא איראן ולא צבא סוריה צבא מדינת ישראל העם היהודי. זה מה שכואב״

המסמך הפנימי שסיכם את עדויות הלוחמים מגולל שורה ארוכה של ארועים מטרידים: בעיות רפואיות של הלוחמים שלא קיבלו מענה, בעיות בטיחות בבסיס, מימיות מים מחוררות, מדים בלויים  פגיעה בחופש הדת – לוחמים חרדים שלא מקבלים אפילו 10 דק ללימוד תורה בניגוד למה שהוסכם.

 
אחד הלוחמים העיד: ״אני מרגיש מבוזה, מושפל, באופן מכוון מדלגים עליי בזמן בדיקת כוננות, אני כמו אוויר, מרגיש פחות מאפס אין לי זכות לכלום.
בזמן מסע הסמל צועק ומגדיר עצמו כ"פסיכופט" אומר לכולנו אני אשבור אתכם, אסר עלינו ללבוש חליפות סערה לפני כשבועיים בזמן גשם במסע ולבסוף למחרת כולנו היינו חולים.״

 בדוח הצבאי הפנימי נאמר: ״מרבית החיילים מציינים שרוצים לשרת ולהיות לוחמים לדבריהם לא מאפשרים להם, מזלזלים בהם, אין יחס, אווירת פחד תמידית.״

תגובת דובר צה״ל: לאחר קבלת ממצאי הביקורת, נערך תחקיר מעמיק בראשות מפקד הבא״ח, אשר העלה כי שני מפקדים כשלו בתפקידם. על כן, החליט מפקד הבא״ח להדיח מתפקידו מפקד אחד ולנזוף פיקודית בשני.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *