תקדים: היתר הלכתי להשתמש בכל מכונות הגילוח

עד כה סברו הרבנים כי רוב מכונות הגילוח אינן מותרות לשימוש, אולם כעת הבהירו בכתב העת ההלכתי "תחומין" את ההיתר להשתמש בכל סוגי המכונות.

אחד מהדברים הבסיסיים שלומד כל נער דתי כשהוא מתחיל להתגלח בפעם הראשונה, זה שלא כל מכונת גילוח מותרת לשימוש. על פי ההלכה חל איסור להתגלח באמצעות סכין, ולכן רק מכונות גילוח שלא חותכות את העור מותרות לשימוש. עד כה סברו הרבנים כי רוב מכונות הגילוח אינן מותרות לשימוש, ולכן רק מכשירים שניתן עליהם מעין הכשר הלכתי, לרוב של מכון צומת, הותרו לקהל הדתי ושומר המסורת.

אלא שכעת, בפעם הראשונה, מתירים רבנים באופן תקדימי, בכתב העת ההלכתי היוקרתי "תחומין", את כלל מכונות הגילוח לשימוש על ידי הציבור הדתי. סדרת הספרים שיוצאת מדי שנה על ידי מכון צומת נועדה לשמש כבמה לחדשנות תורנית-הלכתית, ומאגדת רבנים מוכרים רבים מכל גווני הקשת הדתית.

הסוגיה, שההכרעה שבה הינה לא פחות ממהפכה צרכנית לציבור שומרי המסורת, עלתה על ידי הרב חיים ג'קטר ובנו בנימין ג'קטר.

השניים פירטו והבהירו את היתר השימוש במכונות הגילוח: "לפי רוב הראשונים והאחרונים, גילוח הזקן עם 'מספריים כעין תער' מותר. אחרונים רבים סבורים שעיקר הקפדת התורה הוא על אופן הגילוח ולא על התוצאה, וכל שנעשה ב'שיטת מספריים' מותר, אף אם התוצאה היא פנים חלקות למשעי".

השניים מתייחסים במאמרם לבדיקה שערך ב-2002 מייסד מכון צומת, הרב ישראל רוזן ז"ל, במפעל פיליפס שבו בחן האם אכן הלהב מבצע תנועת מספריים או שמא נוצר מגע בין הלהב לעור הפנים. הבדיקה אז העלתה כי לא נוצר מגע, אך לא נראתה בבירור פעולת חיתוך מספריים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *