אבי הגרעין של ציר הרשע נפטר מקורונה – ד"ר דרור מנור

שבוע שעבר מת מקורונה עבדול חאן, שהפך את פקיסטן למדינה הראשונה המוסלמית עם נשק גרעיני בעולם.הוא גנב סודות מהולנד והעביר אותם לפקיסטן מה שעזר לפיתוח הגרעין. הוא העביר את סודות הגרעין למדינות ציר הרשע: לוב, יאראן וצפון-קוריאה.

ביום ראשון, 10 באוקטובר, נודע כי ד"ר עבדול קאדר חאן מפקיסטן נפטר מנגיף הקורונה. חאן נחשב לאבי תכנית הגרעין של פקיסטן, והוא זה שאחראי לייצוא סודות הגרעין לאיראן ולצפון-קוריאה. הוא נפטר בגיל 85 לאחר שנדבק בנגיף הקטלני ואושפז בבית החולים בעיר הבירה איסלמבאד. חאן אף נחשב לגיבור לאומי בפקיסטן על כך שהפך אותה למדינה המוסלמית הראשונה בעולם עם נשק גרעיני.

ד"ר חאן היה אמנם זה שהפך את פקיסטן למדינה המוסלמית הראשונה בעולם עם נשק גרעיני, אך מאוחר יותר הוא הפך לדמות שנויה במחלוקת ולאויב מושבע של מדינות המערב, כאשר הואשם במכירת סודות גרעין למדינות הסוררות של ציר הרשע: איראן, לוב וצפון-קוריאה.

חאן השלים את תאריו האקדמיים באירופה וחזר לפקיסטן במהלך שנות השבעים של המאה העשרים, לאחר שעבד במרכז למחקר גרעיני בהולנד. בהמשך הוא הואשם בגניבת טכנולוגיה להעשרת אורניום מהמרכז ההולנדי, ובכך שהוא השתמש בה לפיתוח תכנית הגרעין של פקיסטן.

פריצת הדרך המשמעותית הגיעה בשנת 1974. בעקבות התקדמות משמעותית בתכנית הגרעין של הודו השכנה, הציע ד"ר חאן לראש הממשלה, זולפיקאר עלי בהוטו, טכנולוגיה שתוכל לפתח תכנית גרעין פקיסטנית. בהוטו הסכים מיד להצעה, וחאן הוביל את תכנית הגרעין המקומית. התכנית התקדמה כמתוכנן, ובשנת 1998 ביצעה פקיסטן את הניסויים הגרעיניים הראשונים שלה.

עם השנים הפך חאן לדמות שנויה במחלוקת: בשנת 2004 הוא נעצר בפרשה חמורה שזעזעה את פקיסטן ושבעקבותיה הוא החל להיתפס במדינות המערב כאדם מסוכן. חאן הואשם על ידי הרשויות במכירת סודות גרעין לאיראן, לוב וצפון-קוריאה. הוא הביע חרטה במהלך משפטו וקיבל חנינה, אך שוחרר ממעצר הבית שבו שהה רק כעבור מספר שנים, בשנת 2009. אולם תנועותיו בעיר הבירה איסלמבאד היו תחת מעקב מתמיד. חאן היה ממורמר מאוד מהיחס שקיבל מהשלטונות. הוא אמר בהודאתו כי פעל לבדו וללא ידיעת בכירים במדינה לאורך השנים, אך בהמשך אמר כי היה שעיר לעזאזל של השלטון.

למרות הבעייתיות שהייתה עם ד"ר חאן, הוא זכה להספדים רבים לאחר מותו. ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, ספד למדען הגרעין המבריק בכלי התקשורת ואמר כי פקיסטן איבדה "אייקון לאומי". ראש הממשלה ציין כי העם הפקיסטני אהב אותו בזכות התרומה הקריטית של פקיסטן להפיכתה למדינה בעלת נשק גרעיני. נשיא פקיסטן, אריף אלווי, אמר לכלי התקשורת כי הוא עצוב מאוד על לכתו של חאן, שאותו הכיר אישית מאז שנת 1982. הנשיא הוסיף ואמר כי חאן סייע לפקיסטן לפתח הרתעה גרעינית שהצילה אותה, וכי האומה לעולם לא תשכח את שירותיו.

אין ספק כי רבים לא הופתעו כלל ממותו של ד"ר חאן, כיוון שהוא סבל מבעיות רפואיות שונות בשנים האחרונות, כולל התגברות על סרטן הערמונית בשנת 2006. אולם ברור כי תרומתו להפיכתה של פקיסטן למדינה המוסלמית הראשונה בעולם אשר מחזיקה בנשק גרעיני היא עצומה. ללא הידע העצום של חאן, פקיסטן לא הייתה מגיעה להישג הזה. ממש חבל שמדען הגרעין הפקיסטני הצליח לגנוב את הסודות הגרעיניים מהמרכז למחקר גרעיני ההולנדי. אם הוא היה נכשל במשימה, קשה להאמין שפקיסטן הייתה מסוגלת להישג הזה. כמו כן, היה עדיף שחאן לא היה משתף בסודות הגרעין את המדינות הסוררות מציר הרשע: איראן, לוב וצפון-קוריאה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *