אוקראינה:‌ ‌שדה‌ ‌חרוש‌ ‌ומוזנח‌ ‌בעיירה‌ ‌נורינסק‌ ‌נחשף‌ ‌והתגלה‌ ‌כבית‌ ‌הקברות‌ ‌היהודי‌ ‌

מקום היה מוזנח ועזוב משך עשרות שנים בחוסר התעניינות משווע והתוצאה היתה בהתאם * בין הקברים נמצאו חסידים ואנשי מעשה מיוחסים לצדיקי עולם החסידות

תגלית חשובה והיסטורית נחשפה בקיץ האחרון בעיירה השכוחה נורינסק השוכנת בין העיירות אווריטש לוולדניק במחוז ז'יטומיר באוקראינה, כאשר הגיעו עדויות מהימנות שיש במקום בית קברות יהודי עם עשרות מצבות של תושבי העיירה בשנות קדם, אולם המקום חרוב ומוזנח לגמרי באפס התעניינות מצד הגויים המקומיים, בפרט לאור העובדה שכף רגל יהודית כמעט ולא דורכת במקום כבר עשרות רבות בשנים.

המידע על קיומו של בית הקברות בנורינסק, התקבל מפיו של ראש העיר באווריטש, לאחר שהרב ישראל מאיר גבאי נפגש עמו בחודשים האחרונים לקראת שיפוץ מקום בית העלמין היהודי באווריטש, שם טמונים בין היתר, הרה"ק רבי יוסף יצחק שניאורסון זי"ע בנו של הגה"ק ה'צמח צדק' זי"ע מליובאוויטש, וכן הגה"ק רבי נתן נטע זצוק"ל רב ק"ק אווריטש, מחשובי חסידיו של הרה"ק ה'מאור עיניים' מטשערנוביל זי"ע וחותנו של הרה"ק ה'בית עין' זי"ע אשר מילא את מקומו ברבנות העיר אווריטש אחרי הסתלקותו.

בתוך הדברים הזכיר ראש העיר את דבר קיומו של בית הקברות היהודי בעיירה נורינסק הסמוכה, הנמצא במצב חמור ביותר של הזנחה ועזובה, כשהוא מבקש מגבאי שיראה לטפל גם במקום זה החשוב ליהודים. כך נודע לראשונה כי קיים בית קברות יהודי בנורינסק, שם טמונים על פי ההערכות לפחות מאה יהודים ואולי קצת יותר, עם תאריכי פטירה של 200 שנה אחורנית.

על השתלשלות העניינים מספר הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' בפרוטרוט ובהרחבה:
"לאחר ששמעתי מראש עיריית אווריטש על קיומו של בית הקברות בנורינסק הסמוכה, ניגשתי למקום והתחלתי לברר אצל המקומיים היכן נמצא המתחם. כשהגעתי לשם, חשכו עיניי מראות, כפשוטו. המקום היה אחוז בסבך עצים גבוהים שלא אפשרו את הכניסה לתוך השדה, ובנוסף לכך השדה עצמו היה מלא בעשבים גבוהים ובערימות לכלוך ואשפה שהצטברו שם ברבות השנים, בלי שיהיה אכפת למישהו על כבוד מנוחתם של יהודי נורינסק הנשכחים.
"תחילה וראש התחלנו לפנות את המקום כולו החוצה, כולל גיזום העצים הרבים שהפריעו להיכנס פנימה והסתירו את השטח כמעט לגמרי. לאחר שהשטח כולו הוכשר והתאפשרה גישה אליו, החלה מלאכת מחשבת זהירה ורגישה בחיפוש אחרי המצבות היהודיות האמורות להיות בו, אולם מלבד מצבות בודדות שבצבצו פה ושם מתחת לפני האדמה, לא הצלחנו למצוא מצבות נוספות. משכך התחלנו לבדוק מה קורה מתחת לאדמה ושם הופתענו לגלות עשרות-עשרות מצבות של יהודים יקרים וחשובים, שהיו חבויות ומוסתרות עשרות שנים כדומן על פני האדמה".

גבאי מספר גם על אופייה של המלאכה הקשה בנורינסק, היות ומדובר בבית קברות שהיה מופקר ומוזנח לגורלו כל-כך הרבה שנים. "מלבד העבודה המפרכת של גילוי הקברים והוצאתם מתחת למעבה האדמה, נוספה גם העובדה שמדובר באבנים כבדות מאד ביחס לאבנים אחרות הנמצאות בבתי קברות אחרים. אחרי שנים רבות בתחום עיסוקי בבתי הקברות בכל אתר ואתר, למדתי והבנתי כי בכל בית קברות היו מניחים אבנים לפי אזור המקום, וכנראה שבאזור הזה היו משתמשים באבנים כבדות ונמוכות, מה שהכביד עלינו מאד את המלאכה הסבוכה, היות ובגלל סוג האבנים שאינו מקובל כל-כך באוקראינה (בבלארוס ישנם כמה בתי קברות עם סוג האבנים הזה), קשה היה לחרוט עליהן את נוסח המצבות וכמעט כל המצבות הן ללא כיתוב ברור וקריא".

בין המצבות החשובות שנמצאו בבית הקברות היהודי בנורינסק התגלו שתיים מהן השופכות מעט אור היסטורי על יהודי המקום.
המצבה הראשונה היא של נין ונכד למרן הבעש"ט הק' זי"ע ולהרה"ק הרבי ר' זושא מאניפולי זי"ע, אותה הצלחנו לפענח בעזרתו של ידידנו החוקר החסידי הרב יהושע זילברברג שליט"א. מסביב למצבה כתוב: עד הגל הזה / ועדה המצבה אשר / יריתי על קבורת / אבי מורי הרבני החסיד מו"ה ישראל זוסיא ב"ר מנחם נחום נכד הבעש"ט ונכד ה' ר' זוסיא מאניפאלי נפ' ער"ח ניסן שנת תרכ"ט לפ"ק ת'נ'צ'ב'ה'.

כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת, כיתוב הנוסח על המצבה נעשה שורות-שורות וכן בצורה מעוגלת משני הצדדים, וזהו סוג כיתוב שאינו נפוץ ולא מוכר בבתי הקברות של אוקראינה. הרב זילברברג מוסיף ומציין, כי כפי הנראה, רבי ישראל זוסיא הוא בנו של רבי מנחם נחום זצ"ל חתנו של הרבי ר' זושא מאניפאלי זי"ע. כפי הנראה אביו של רבי מנחם נחום היה צאצא של הבעש"ט הק' זי"ע. עוד מוסיף הוא לתשומת לב, כי שמו של הנפטר 'ישראל זוסיא' ולכאורה נקרא שמו ישראל על שם שני זקניו הגדולים: 'ישראל' ע"ש הבעש"ט ו'זוסיא' ע"ש הרבי ר' זושא.

המצבה השנייה היא של אחד מיהודי העיירה שנהרג על קידוש השם בשנת תרע"ט: הקדוש הרב ר' יהושע פאלק ב"ר יחיאל מיכל שנהרג ע"י חיילי פעטליו רא י"ח אדר השני שנת ת'ר'ע'ט' לפ"ק ת' נ' צ' ב' ה'. היה זה עם סיומה של מלחמת העולם הראשונה, שאז ביקשו היהודים לישב בשלוה איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו, אולם קפץ עליהם רוגזו של הצורר הרוסי פטליורה, כאשר הורדת השלטון של הצאר הרוסי הביאה לכך שבכל מחוז הוקם שלטון של מורדים ורוצחי נפש שלא בחלו בשום דבר כדי למלא את מבוקשם, אם זה רציחות ואם זה שוד וביזה מכל הבא ליד. החל מחודש טבת תרע"ט שררה באוקראינה אנדרלמוסיה ומלחמת כל בכל, ועמהם התחדשו הפרעות ביהודים, בקנה מידה שעלה פי כמה וכמה מונים יותר מכל מה שהתרחש בשנים עברו.

פרעות נוספות התחוללו בפלך פולטבה ובערים נוספות ברחבי אוקראינה, ודווקא בחודשי אדר. ואכן אודות כך הצהירו ראשי הלוחמים בפני היהודים, ביודעם את תאריכי החגים היהודיים ואמרו להם: "דווקא את החודשים הכי שמחים שלכם, את חודשי אדר, אנו נהפוך לחדשים הכי עצובים והכי כאובים בחייכם". ואכן ר"ל הם הוציאו את מחשבתם מהכוח אל הפועל, ברוצחם אלפי יהודים הי"ד בפרעות ובפוגרומים ברחבי אוקראינה.

עשרות יהודים נהרגו בכל עיר ובכל כפר, והזעקות היו עד להחריד. אלא שהרוסים הרוצחים בראשות הצורר סימון פטליורה לא שתו לבם לכך, שכן בכל מאודם חפצו לטהר את אוקראינה הגדולה מיהודים, ובשל כך הביאו לרציחתם בעינויים קשים של עשרות יהודים בכל כפר ועיר, כאשר המספר הכולל מגיע לאלפים רבים של יהודים הי"ד. זוהי אפוא מצבתו של הקדוש ר' יהושע פאלק ז"ל הי"ד שנהרג על ידי חיילי הצורר פטליורה ימ"ש, בחודש אדר תרע"ט.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *